195657
۲۱ بهمن ۱۳۹۷
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری:

شناسایی ۹۳ کودک کار در چهارمحال و بختیاری/ هدف بهزیستی توانمندسازی خانواده‌ها و ممانعت از کار کودکان است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در مرکز این استان ۹۳ کودک کار شناسایی شده است که از این تعداد ۱۸ نفر دختر و ۷۵ نفر پسر هستند، در شهرستان‌ها کودک کار وجود ندارد.

به گزارش کودک پرس ، جواد نجفی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در مرکز این استان ۹۳ کودک کار شناسایی شده است که از این تعداد ۱۸ نفر دختر و ۷۵ نفر پسر هستند، در شهرستان‌ها کودک کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کودکان کار، به جهت مشکلاتی که در خانواده دارند، مانند اعتیاد والد یا والدین، بیماری و… مجبور به کار می‌شوند افزود: برخی از کودکان کار در خانواده مشکلی ندارند و علت کار آن‌ها عدم اگاهی خانواده‌ها از تبعات و مشکلاتی است که برای این کودکان پیش می‌آید.

نجفی خاطرنشان کرد: مسائل کودکان کار خاص است و لزوما خانواد‌ها تحت پوشش نیستند اما چون کودک در خیابان کار می‌کند براساس آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، بیمه تامین اجتماعی، نیروی انتظامی، دادگستری و… متولی پیگیری مشکلات این کودکان هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حسب وظایف تعیین شده در آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان دستگاه‌ها وظایفی را بر عهده دارند اضافه کرد: وظیفه شناسایی کودکان کار بر عهده اورژانس اجتماعی و مرکزی که پیگیر امور مربوط به این کودکان است می‌باشد.

وی شناسایی خانواده‌ها را مرحله دوم اقدامات در این زمینه عنوان و بیان داشت: بازدید منزل، و بررسی مشکلاتی که باعث کار کودکان شده مراحل بعدی است و بر حسب نوع مشکلی که کودک را وادار به کار کرده ارجاعات برای ارائه خدمات تخصصی در جهت رفع مشکل صورت می‌گیرد.

نجفی گفت: در ادامه حمایت‌ها اگر کودکی به سبب کار، بازماندگی از تحصیل داشته باشد اقدامات جهت بازگشت به تحصیل صورت می‌گیرد، پوشش بیمه‌ای خانواده از سوی مراکز مربوطه حل می‌شود، برخی از آن‌ها برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به این مراکز معرفی شده و وام‌‎های اشتغال دریافت می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: از سال ۹۲ طرحی در قالب مرکز حمایتی کودکان و خانواده برای کودکان کار اجرا شد که چهارمحال و بختیاری نیز جزء پنج استان پایلوت در این طرح بود و علت آن هم این بود که عمده کودکانی که در مرکز استان ما وجود دارند کودکان کار هستند و مثلا کودکان خیابانی به مراتب کمتر از این کودکان هستند.

وی با اشاره به اینکه درقالب این مرکز حمایتی یک موسسه خیریه به ثبت رسید که نهایتا در راستای تفاهم‌نامه‌ای که با بهزیستی دارد پیگیری‌های مددکاری و پیگیری‌های تخصصی در این زمینه را انجام می‌دهد.

نجفی اضافه کرد: از سال گذشته تا امسال افزایش در تعداد کودکان کار نداشتیم چون سال گذشته تعداد این کودکان بیش از ۱۰۰ کودک بود، اما به علت اینکه کودکان بعد از سن ۱۸ سالگی از مرکز ترخیص می‌شوند این تعداد امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه هدف بهزیستی و شورای ساماندهی کودکان کار این است که تا جایی که امکان دارد خانواده‌ها را حمایت کنند تا خانواده به سطحی از توانمندی برسد که نیازمند کار کودکان نباشد، یادآور شد: در این استان نیز مواردی داشتیم که با حمایت از خانواده دیگر کودک مجبور به کار در خیابان نباشد اما این بستگی به مشکلات خانواده و درگیری آن‌ها دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: فصول گرم سال و تعطیلی مدارس کودکان بیشتر به کمک خانواده می‌آیند و در این فصول تعداد کودکان کار افزایش می‌یابد.

 

 

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار