195618
۲۱ بهمن ۱۳۹۷

خلاقیت‌هایی که در نماهنگ «قاصدک» می‌شود دید و شنید+ کلیپ

بی‌شک جهشی که در عرصه موسیقی کودک و نوجوان در این روزها شاهد هستیم قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای چه قبل و چه بعد از انقلاب نیست. یکی از نمونه‌های این پیشرفت در نماهنگی به نام «قاصدک» است.

به گزارش کودک پرس ، بی‌شک، جهشی که در عرصه موسیقی کودک و نوجوان در این روزها شاهد هستیم، با هیچ دوره‌ای چه قبل و چه بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. شور و نشاط نهفته و بارز موسیقی ژانر کودک، بستری فراخ برای هر آنچه از مفاهیم فرهنگی ـ هنری تا ترویج جنبه‌های فرهنگی نظیر مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگ‌محور همچون کتاب‌خوانی فراهم می‌کند. همانطور که در اثر پیش‌رو می‌بینیم و می‌شنویم «قاصدک» نوید شادی و امید را با طیف گسترده‌ای از رنگ و تصویر در بهترین قاب نوجوانی به کودکان و نوجوانان هدیه می‌دهد.

«قاصدک» با آهنگسازی «امید روشن‌بین» و شعر «بنفشه رسولیان» و با اجرای گروه سرود «وصال یار» کاری از موسسه فرهنگی هنری ماوا وابسته به سازمان فرهنگی رسانه‌ای «اوج» است.

پیش از هرگونه توجه به تصویر، تنها با گوش سپردن به موسیقی صوتی، ارکان به‌روز و سرزنده اثر در دَم شنونده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از اولین اهداف خالق اثر ابتدا ایجاد حس نشاط و سپس انتقال مفاهیم و پیام‌هاست و این اثر در همان میزان‌های اولیه و بدون تصویر، نشاط و شادی را به ارمغان می‌آورد که مرهون بهره از موتیف‌های جذاب و نیز استفاده از سازهای کوبه‌ای نوآورانه است که همگی «خلاقیت» را نمایان می‌سازند.

 

روند ملودیک این اثر به گونه‌ای‌ است که با توجه به بهره از گام بزرگ یا «ماژور» که نزدیک‌ترین معادل دستگاه «ماهور» موسیقی کلاسیک ایرانی است و فواصل بلند و بهره از آکوردهای شاهد و ایجاد هیجان و غافلگیری مثبت و در ادامه گره‌افکنی با زبان پیانو و در آخر گره گشایی با همان پیانو به سرمنزل می‌رسد.

بهره از اِفِکت‌ها و جلوه‌های صوتی همچون صدای «کشیدن زیپ کیف» و «ارتعاش خط‌کش» مادامی که بخشی از عنصر ریتم این قطعه که در امتداد صدای بمِ پیزیکاتو شنیده می‌شود، در ذهن شنونده شکل می‌گیرد و آدمی را به خاطره‌انگیزترین روزهای کودکی و مدرسه می‌برد.

بافت «هوموفونی» این اثر در تعریفی ساده‌تر ترکیب خط لایت موتیف یا همان خط ساده و مشخص ملودی در یک سو و آکوردها و اَکُمپانیمان‌های همراهی‌کننده از سوی دیگر دو بخش اصلی این آهنگ را تشکیل می‌دهند. بخش عمده آکورد این قطعه را گیتار تشکیل می‌دهد که با پَد‌های نرم‌افزاری، همراهی و تکمیل می‌شود و همچون جامه‌ای بر تن آکورد نشسته است. ضربات یکدست آکورد گیتار به همراه ریتم درامزها (کوبه‌ای) باعث خلق وحدتی تکرار شونده شده که شنونده پس از گذر چند میزان  آن را به پس زمینه ذهن سپرده و سراغ مفهوم و شعر می‌رود و حالا با آن بافت، تم، رنگ‌آمیزی، هارمونی و فرم، مهیای تاثیرپذیری از پیام اصلی اثر خواهد بود. اثری که در راستای نهادینه کردن کتاب و کتابخوانی خلق شده است.

 

از دیگر ویژگی‌های این اثر می‌توان به توجه خالق اثر به نوع بهره‌گیری از ارکستراسیون و سازبندی برای گروه سنی هدف اشاره کرد که با خلاقیتی محسوس همراه است. ابتدا از جلوه‌های صوتی صدای خط‌کش و صدای باز و بسته شدن زیپ کیف جامدادی که تکرار همین چند جلوه صوتی به صورت لوپ پیوسته شده و در بدنه ریتم کلی اثر از ابتدا تا انتها جای می‌گیرد که از جنبه‌های خلاقه اثر به‌شمار می‌رود و برای هر شنونده‌ای جالب و نو است. استفاده از صداهایی که رنگ آن‌ها برای کودکان و نوجوانان جذاب‌تر و قابل تحمل‌تر است و  بهره از ساز پیانو و به ویژه استفاده از موتیف‌های ساده و در عین حال زیبا بر جذابیت اثر افزوده است.

یکی از تکنیک‌هایی که بیشتر در تنظیم و ملودی‌های اجرا شده توسط سلوی گیتار اجرا می‌شود واریاسیون است که در تمام اثر به کرّات استفاده شده، حتی ملودی کلام هم دارای واریاسیون‌ها‌یی است که به زبان ساده‌تر تکرار نمودارها و جملات و عبارات موسیقایی در گام‌ها و تون‌های مختلف اجرا می‌شود و شامل نت‌هایی‌ست که از نظر تعداد میزان‌ها و نت‌ها و کشش و ریتم دقیق یکسان بوده، اما جایگاه تونیک نت‌ها مدام در حال تغییر است و این دسته نت‌ها در بخش‌های مختلف گام اجرا می‌شوند و به زبانی ساده‌تر می‌توان آن را شامل جملاتی آهنگین دانست که در حالت‌ها و بخش‌های زیر و بمی مختلف اجرا می‌شوند.

 

برای مثال ساده‌تر یکی از موتیف‌های تکراری که کمی بیش از اندازه در قالب واریاسیون از آن بهره برده شده «بَم بِرَم بَرَم بَم» بر وزن چهار ضربی است که در تمام فواصل این اثر شنیده می‌شود. اگر این تکرار با خلق چند موتیف دیگر جایگزین می‌شد قطعا با اثری کم‌نقص‌تر و زیباتر مواجه بودیم. تکرار بیش از حد این نغمه در جای جای تنظیم و حتی کلام گروه کُر از تاثیرگذاری قطعه می‌کاهد و سبب خستگی شنیداری می‌شود.

هم‌آوایی و کُرال نیز از دیگر بخش‌های موفق این اثر است که با خوانش گروه سنی نوجوانان بر گیرایی قطعه افزوده است. گروه سرود «وصال یار» خیلی خوب و بدون ایراد، بخش کلام خود را خوانده‌اند و کمترین ناکوکی و فالشی به گوش نمی‌آید. تنها مورد اینکه رهبر گروه کُر می‌توانست در مورد اَدای صحیح بار معنایی ـ عاطفی واژگان تاکید ورزد؛ چرا که درک عمیق واژگان معمولا در این گروه سنی صورت نمی‌گیرد و به واسطه شرایط و حال و هوای سنی به سرعت و بسیار سطحی از کنار واژگان می‌گذرند.

 

بی‌شک چنانچه این نماهنگ به خوبی در سطح جامعه منتشر شود، روی بسیاری از کودکان و نوجوانان تاثیر مثبت خواهد گذاشت و باعث گرایش به کتابخوانی خواهد شد. چرا که یکی از معضلات امروز جامعه ما سرانه بسیار بسیار پایین مطالعه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیاست که واقعا شان مردم این سرزمین بسیار بالاتر از این حد و اندازه و آمارهاست.

همانطور که در آخرین سکانس‌های نماهنگ می‌بینیم که نوجوانی آخرین لحظات کتابخوانی را گذرانده و کتاب را کنار گذاشته و با کتاب می‌خوابد، امیدواریم آنچنان کتابخوانی همگانی شود که همه با کتاب روزشان را به پایان ببرند و در نهایت با کتاب از خواب بیدار شوند تا مطالعه در سبد روزانه همه از کوچک تا بزرگ جای گرفته و نهادینه شود.

در ادامه می‌توانید نماهنگ «قاصدک» را ببینید و بشنوید.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار