195584
۲۱ بهمن ۱۳۹۷

حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی بهزیستی زنجان از کودکان کار؛ ۱۵۳ کودک‌کار در استان شناسایی شد

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از شناسایی ۱۵۳ کودک کار در شهر زنجان خبر داد و گفت: تمام این کودکان شناسایی شدند و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند.

به گزارش کودک پرس ، محمد محمدی‌قیداری اظهار داشت: سازمان بهزیستی همواره مظلوم واقع شده و این سازمان وظایف‌های بسیار زیادی در جامعه انجام می‌دهد.

وی سه وظیفه مهم را جزو وظایف اصلی سازمان بهزیستی دانست و تشریح کرد: پیشگیری از انواع معلولیت‌ها، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از طلاق و پیشگیری از هر آنچه که به ذهن مخاطب می‌رسد، جزو یکی از وظایف اصلی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک را یک اقدامی در راستای پیشگیری از به وجود آمدن فرزند معلول دانست و گفت: همین مشاور‌ه‌های ژنتیک اقدامی بسیار موثر  است که سال گذشته حدود 20 هزار نفر در این کلاس‌های مشاوره قرار گرفتند و ما تمام سعی و تلاشمان بر این است که از متولد شدن فرزند معلول جلوگیری کنیم چون یک معلول هزینه‌های زیادی برای جامعه، دولت و برای پدر و مادرش می‌گذارد.

 

وی از اقدامات مهم بهزیستی در هنگام تولد نوزاد سخن گفت و افزود: در راستای پیشگیری از معلولیت افراد، نوزاد یک تا 10 روزه بعد از متولد شدن توسط کارشناسان بهزیستی که در تمام محل‌های زایشگاه حضور دارند، مورد آزمایش‌های شنوایی سنجی قرار می‌گیرد.

محمدی قیداری افزود: سال گذشته 46 هزار کودک سه تا شش سال مورد آزمایش بینایی قرار گرفتند و کسانی که دچار تنبلی چشم هستند احصاء شدند و همانطور که مستحضرید یکی از عواملی که فرد دچار نابینایی می‌شود همین تنبلی چشم است.

وی نخست به وظایف معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی اشاره و عنوان کرد: رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار، ایتام، مداخله در امور کودک‌آزاری، همسرآزاری، خشونت وغیره جزو وظایف اصلی این معاونت است که از معاونت‌های مهم بهزیستی محسوب می‌شود.

این مسئول افزود: حدود 6 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد 2 هزار و 430 زن بی‌سرپرست یا بدسرپرست مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند و مابقی نیز در اورژانس اجتماعی پرونده دارند. اولویت نخست ما این است که بتوانیم این زنان را توانمند کنیم تا خودشان  استقلال مالی کسب کنند.

 

وی افزود: سیاست ما این است که زنی که وارد بهزیستی می‌شود برنامه‌ریزی‌های گستردهای برای توانمندسازی آن فرد می‌کنیم تا افول نکند و بتوانیم از ظرفیت‌های آن فرد استفاده لازم را انجام دهیم. نخست برای آن فرد برنامه حمایتی، برنامه تخصصی و برنامه کاری نوشته می‌شود و مورد ارزشیابی حرفه‌ای قرار می‌گیرد چونکه خداوند متعال انسان را طوری آفریده است که هرکس استعدادهای ذاتی فراوانی در خود دارد. در برخی مواقع هر پنج یا هفت زن واجد شرایط در قالب گروه‌های همیار تشکیل گروه می‌دهند و کارهای متفاوتی همانند صنایع دستی، کارهای خدماتی انجام می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از وجود 21 گروه همیار در سطح استان خبر داد و گفت: در هر شهرستان بستگی به شرایط همان منطقه کارهای مختلفی انجام می‌دهند و بقیه زنان نیز به شکل تک نفره کارهای متفاوتی در راستای توانمندسازی انجام می‌دهند.

وی به حمایت همه جانبه سازمان بهزیستی از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست خانوار تاکید کرد و افزود: برای حدود یک هزار و 500 زن از این تعداد بیمه تامین اجتماعی واریز می‌شود.

محمدی قیداری در ادامه به دفتر امور شبه خانواده معاونت اجتماعی اشاره کرد و گفت: در سطح استان تمام مهدکودک‌های بهزیستی واگذار بخش خصوصی شده است و قسمت نظارتی آن بر عهده ماست.

وی در ادامه گفت: بخش نگهداری ایتام به دو گروه تقسیم می‌شود که آن ایتامی که قیمی برای نگهداری آنان وجود دارد و برخی تعدادی که کسی برای آنان وجود ندارد بهزیستی از آنان نگهداری می‌افتد.

 

این مسئول یادآور شد: حدود 50 نفر از ایتامی که سرپرستی ندارند در بهزیستی نگهداری می‌شوند و  اگر متقاضی برای دریافت فرزندخواندگی باشد اقدامات حقوقی برای اعطای فرزند به متقاضی مربوطه انجام می‌شود.

وی گفت: حدود 205 نفر هم از ایتامی که تحت حمایت بهزیستی هستند ولی در کنار قیم زندگی می‌کنند، در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به وضعیت اورژانس اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: طبق قانون شهرهای بالای 50 هزار نفر باید دارای اورژانس اجتماعی باشند و در استان زنجان نیز این موضوع رعایت شده است.

وی افزود: شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده و طارم دارای اورژانس اجتماعی هستند و سه شهرستان استان که جمعیت آنان اصلا به 50 هزار نمی‌رسد فاقد اورژانس اجتماعی هستند ولی برای این سه شهرستان‌ فاقد اورژانس اجتماعی، شهرستان معین انتخاب کردیم که در صورت نیاز شهرستان‌های همجوار نیرو اعزام کنند.

 

وی به  امضای تفاهم نامه چهار جانبه سازمان بهزیستی، فرماندهی انتظامی استان زنجان، آتش‌نشانی و دانشگاه علوم پزشکی در آذر 95 اشاره و خاطرنشان کرد: طبق این تفاهم‌نامه اگر مورد مداخله‌ای گزاش شده باشد و اورژانس اجتماعی به تنهایی نتواند با این افراد مقابله کند لازم است در صورت نیاز نیروهای پلیس و فوریت‌های پزشکی ورود پیدا کنند.

این مقام مسئول گفت: یک مرکز اورژانس اجتماعی در جاده همایون زنجان وجود دارد و نیروهای اورژانس اجتماعی پاسخگوی نیاز جامعه هستند. طبق قول‌های مخابرات قرار است در آن منطقه از شهر تا پایان سال مجهز به فیبر نوری شود و اگر این مرکز مجهز به  به خط E1 شود می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

 

وی در پاسخ به گزارش اخیر تسنیم در خصوص دیر اعزام شدن تیم اورژانس اجتماعی گفت: در حال حاضر مرکز اورژانس اجتماعی همزمان می‌تواند 40 تماس تلفنی را پاسخ دهد و طبق قانون در همه مراکز استان‌ها باید یک مرکز اورژانس اجتماعی باید باشد و زنجان هم همانند شهرهای بزرگ کشور این یک مرکز را  دارد و البته ممکن است در برخی از شهرهای بزرگ تیم‌های اجتماعی زیادی داشته باشند ولی یک مرکز برای همه مراکز استان‌ها ثابت است.

محمدی قیداری با بیان اینکه اورژانس اجتماعی شهر زنجان دارای دو تیم است، گفت: علاوه بر داشتن یک مرکز اورژانس اجتماعی در شهر زنجان، دو پایگاه خدمات اجتماعی در دو محله آسیب‎خیز شهر زنجان وجود دارد و همکاری نزدیکی با اورژانس اجتماعی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از پیگیری‌های بهزیستی استان از مرکز بابت افزایش پایگاه خدمات اجتماعی در استان خبر داد و گفت: مکاتباتی که با مرکز انجام شد مجوز افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی را اخد کرده‌ایم و از سال آینده اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: این دو تیم مرکز اورژانس اجتماعی کفاف نیاز شهرستان زنجان را می‌دهد و هیچ گونه کمبودی احساس نمی‌شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در استان زنجان با یقین می‌گویم که کودک خیابانی نداریم و هیچ کودکی بی‌سرپرستی شب‌ها در خیابان نمی‌خوابند.

وی گفت: به کسی کودک خیابانی می‌گویند که زیر 18 سال باشد و مسکنی برای زندگی و همینطور سرپرست موثر نداشته باشد و شب‌ها در خیابان بخوابد.

محمدی قیداری اشاره‌ای به وضعیت کودکان کار زنجان کرد و گفت: تمام کودکان کار استان تحت پوشش بهزیستی هستند و به مادران‌ آن‌‌ها کلاس‌های فرزندپروری آموخته می‌شود‌ و حمایت‌هایی از قبیل کمک هزینه آموزشی پرداخت می‌شود.

وی از شناسایی 153 کودک کار در شهر زنجان خبر داد و گفت: تمام این کودکان تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند و تمام این کودکان دارای پرونده هستند.

 

محمدی قیداری افزود: در سال جاری حدود 100 میلیون تومان نقد و غیر نقد به تمام کودکان شهر زنجان کمک شده و از آن‌ها حمایت همه جانبه صورت گرفته است.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار