موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
1955
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته پانزدهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی پانزدهم بارداری خود بداند

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

اگر همین الان می توانستید جنین خود را ببینید همین که جلوه های خنده آور(چپ کردن چشمها، اخم کردن و حتی لبخند زدن) در رحم ر ا می دیدید به خنده می افتادید و با دیدن پوست او که به نازکی کاغذ است متحیر می شدید. استخوان بندی در حال سخت شدن است همین طور که وی به جذب کلسیم ادامه می دهد در اسکلت او غضروف به استخوان تبدیل می شود. گوشهای او تقریباً در جای خود هستند او می تواند سرش را بچرخاند. وی قادر است دستهایش را مشت کند گرچه این حرکات واکنشی هستند. موهایش ممکن است کمی رنگ داشته باشند. یک تست سونوگرافی می تواند تعیین کند شما صاحب پسر شده اید یا دختر.

اکنون طول بدن کودک شما از فرق سر تا پا حدود 10 سانتی متر، و وزن او در حدود 80 گرم است  درست به اندازه یک پرتقال!.

کودک شما اکنون عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیک (به جای هوا) انجام می دهد که به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک می کند.

استخوان های او محکم تر شده و اسکلت بندی بدنش کامل شده است.اکنون اندازه پاهای او بزرگتر از دستهای او شده است، و می تواند همه مفصلها و اعضایش را حرکت دهد. این بدان معنی است که دستهای او بهتر کار می کنند. سه استخوان مربوط به گوش او تشنیل شده است و از حالا میتوانید برای او آواز بخوانید!

غده های عرقی به تدریج ظاهر می شوند و با اینکه پلک چشمهای او بسته است، چشمانش می توانند نور را احساس کنند. اگر شما یک نور شدید را به طرف شکم خود بتابانید، احتمالا کودک شما روی خود را از نور برمی گرداند.

در اطراف کودک شما چیز زیادی وجود ندارد که او بتواند مزه آن را امتحان کند، اما اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است. قلب کوچکش روزانه حدود 25 لیتر خون پمپاژ می کند ر طول بارداری این مقدار مدام افزایش می یابد تا در هنگام تولد به 200لیتر خواهد رسید.

کودک شما ممکن است سکسکه کند ولی شما آن را حس نمیکنید . سکسه بستری است برای تمرین کودکتان تا بتواند بهتر نفس بکشد.

اگر در این زمان سونوگرافی انجام دهید شاید و فقط ممکن است از جنیست کودک خود آگاه شوید! با این حال اگر این آزمایش هم نتوانست جنسیت کودک شما را تعیین کند ناراحت نشوید. تعیین جنسیت به عواملی از قبیل میزان شفافیت تصویر و وضعیت کودک در زمان انجام سونوگرافی بستگی دارد. کودک شما ممکن است به حالت حلقه زده قرار گرفته یا چرخیده باشد تا شما را سر کار بگذارد!

وضعیت بدن مادر در هفته پانزدهم

 

3055

تست اطلاعات از مشکلات کودکتان

 

 

3059

با پزشک خود در مورد فوائد و مضرات انجام تست خون برای اطلاع از مشکلات کودکتان مشورت کنید. این تست اطلاعات بسیار مناسب و مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با این وجود گاهی دیده شده که جوابها اشتباه نیز می باشند. از بین هر 1000 خانم به 50 نفرشان گفته می شود که کودکشان دارای مشکل می باشد ولی تنها دو مورد دارای مشکلات جدی خواهند بود.

 

 

مراقبت های بارداری در هفته پانزدهم

 

3054

در سه ماهه ی دوم تشخیص چند قلو بودن صورت می گیرد. این آزمایش نشان می دهد آیا جنین تحت خطر ناهنجاریهای کروفورومی هست یا نه. از ورزش کردن در هوای داغ اجتناب کنید زیر بدنتان را دچار کم آبی می کند اما همچنان به پیاده روی منظم خود ادامه دهید. میان وعده هایی سبک بخورید. چنانچه در این سه ماهه درد یا ورم ساق پا، درد قفسه ی سینه، کاهش حرکت جنین انقباضات یا خونریزی مهبلی را تجربه کردید حتماً به پزشکتان مراجعه کنید.

با پزشک خود در مورد فوائد و مضرات انجام تست خون برای اطلاع از مشکلات کودکتان مشورت کنید. این تست اطلاعات بسیار مناسب و مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با این وجود گاهی دیده شده که جوابها اشتباه نیز می باشند. از بین هر 1000 خانم به 50 نفرشان گفته می شود که کودکشان دارای مشکل می باشد ولی تنها دو مورد دارای مشکلات جدی خواهند بود.

حال که چهارده هفته را پشت سر گذاشته‌اید، زمانی را برای تزریق واکسن آنفولانزا پیش بینی نمایید. این واکسن از بروز بیماری‌هایی نظیر سینه پهلو جلوگیری خواهد کرد. عوارض این واکسن در حد درد کمی در ناحیه تزریق واکسن یا نهایتاً دو الی سه روزی احساس تب و خستگی خواهد بود.

با خوردن میزان بیشتری آب وشیر و افزایش میزان فلوراید بدنتان می توانید به محکم شدن دندان ها و محافظت از مینای دندان کودکتان کمک زیادی بکنید.

با خوردن ویتامین C به جذب بیشتر آهن در بدنتان کمک کنید

در صورتی که مشکل تهوع شما برطرف شده است با خوردن طیف وسیع ای از غذاها با طعم های متفاوت می توانید کودک را با طعم ها آشنا نمایید چرا که میزانی از این غذاها در مایع آمنیوتیک وارد شده و کودک آن را می بلعد. تحققات نشان داده که زمانی که بخواهید غذای جامد به فرزندتان بدهید میل او به طعم ها بیشتر خواهد بود.

 

نکات تغذیه مادر

 

3220

* به عنوان میان وعده، یک مشت آجیل بخورید تا ویتامین و مواد مغذی لازم به بدنتان برسد.
* آجیل‌های سالم مانند بادام، بادام زمینی، گردو و پسته و چربی‌های سالم برای قلب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
* آجیل منبع خوبی از پروتئین، منیزیم، ویتامین ای و ب است. به علاوه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن یک مشت آجیل به      عنوان یک اسنک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۳۵% کاهش داده و همچنین سرشار از چربی اشباع نشده و مناسب است.
* مقدار غذای خود را کاهش اما وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.
* به آرامی غذا بخورید.
* از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید و پس از آن به مدت طولانی دراز نکشید.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته پانزدهم

 

3056

حال که در سه ماهه دوم هستید سعی کنید که تمرین کنید که بیشتر به پهلو بخوابید تا به پشت.خوابیدن به پهلوی چپ، گردش خون و غذا رسانی به جنین و جفت را راحت می کند. همچنین کلیه ها یتان راحت تر می توانند مواد زاید را دفع نمایند.همچنین این امر سبب کاهش تورم دست ها و پاهایتان نیز می شود.

در صورتی که شکم شما بزرگ شده است برای خواب بهتر بالشی بین پاهایتان قرار دهید.

لطفا از این هفته به بعد از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب ورزید چراکه باعث ایجاد کمردرد در شما خواهد شد.

با کودک خود حرف بزنید. این کار برای ایجاد پیوند بین شما و کودکتان بسیار خوب است. انجام این تمرین پس از تولد کودکتان در برقراری ارتباط بین شما خیلی کمک می کند بعلاوه حرف زدن با کودکان یکی از بهترین راههایی است که در یادیگری زبان به آنها کمک می کند.

ورزش

 

 

3058

هنوز برای پیوستن به کلاسهای یوگای مخصوص بارداری دیر نشده است. این حرکات با استفاده از تمرینات تنفسی صورت می گیرد. از فوائد دیگر این کلاسها، آشنایی با مادران باردار دیگر است که می توانید با آنها معاشرت کنید و از تجربیات آنان نیز استفاده کنید.

 

منبع:     مهد پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار