195405
۱۶ بهمن ۱۳۹۷

یک هزار و ۷۰۰ کودک به فرزندخواندگی پذیرفته شدند/ ایران، پیشگام کاشت حلزون در دنیا

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: یک هزار و ٧٠٠ نفر از کودکان و شیرخواره‌های بهزیستی در ۶ ماهه نخست سال ٩٧، برای فرزندخواندگی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفتند.

به گزارش کودک پرس ، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم رونمایی از سامانه مداخلات طیف اوتیسم برگزار شد، اظهار کرد: گزارشی از عملکرد چهل ساله این سازمان در قالب یک کتاب منتشر شده و در نمایشگاه دستاورد‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی رونمایی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است، افزود: اورژانس اجتماعی یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بهزیستی است.

قبادی دانا گفت: در سال ۵٧ اورژانس اجتماعی وجود نداشت، اما در سال ٩۶، یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر از خدمات اورژانس استفاده کردند.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب کودکان عمدتاً در یتیم خانه‌ها نگهداری می‌شدند، ادامه داد: در گذشته کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در کنار هم و با مشکلات خاص خودشان بودند.

 

قبادی دانا بیان کرد: امروز تلاش شده است که این فرزندان عمدتاً در خانواده‌ها رشد و نمو داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال ٩٧، یک هزار و ٧٠٠ نفر از این کودکان و شیرخواره‌ها برای فرزندخواندگی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفتند، ادامه داد: فرزندانی که فرزندخوانده نمی‌شوند، پیش اقوام و خویشاوندانی که سرپرستان مناسبی هستند نگهداری خواهند شد و برای آن‌ها مبالغی در نظر گرفته می‌شود که به شکل ماهانه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

قبادی دانا گفت: اکنون ۱۶ هزار نفر از این فرزندان در میان خانواده نگهداری می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نفر از این کودکان نیز در قالب شبه خانواده‌ها نگهداری می‌شوند، ادامه داد: این کودکان سال‌های سال در کنار هم هستند و فضایی شبیه به یک خانواده برایشان ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: به ۲۶۸ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار نیز مستمری ماهانه پرداخت می‌شود.

قبادی دانا با بیان اینکه غربالگری شنوایی قبل از انقلاب وجود نداشت، اما امروز این اتفاق محقق شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از کودکان با مشکلات شنوایی بزرگ می‌شدند و به لحاظ کلامی نیز دچار مشکل بودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال جاری یک میلیون و ١٩١ هزار نفر غربالگری شنوایی شدند.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون موضوعی است که پیش از انقلاب شاید به گوش کسی نخورده بود، بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از پیشگامان کاشت حلزون در دنیا است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: کودکان ٣ تا ۶ ساله در کشور از این جهت غربال می‌شوند و این کار در بیش از ۱۵ هزار مهدکودک بخش خصوصی که همه تحت نظارت سازمان بهزیستی هستند، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ٣ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در سال ٩٧ از جهت تنبلی چشم غربالگری شده‌اند، افزود: در سال ۵۷ تنها ۱۹ مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان در کشور وجود داشت.

قبادی دانا کفت: اکنون ۸۷۴ مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان در کشور داریم. همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خدمات توانبخشی در منازل در اختیار معلولان قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه در سال ۹۷، ۳۸ هزار و ۳۰۰ نفر از این خدمات استفاده کردند، افزود: در بسیاری از کشور‌ها شاهد این هستیم که یک فرد دارای معلولیت می‌تواند یک زندگی مستقل داشته باشد. همچنین امروز تلاش می‌کنیم تا با کمک شهرداری‌ها، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها به این مرحله برسیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال ۵٧ فقط ۴ هزار خدمت حمایتی برای معلولان داشتیم، اما اکنون ٨٩۵ هزار خدمت حمایتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

قبادی دانا ادامه داد: رشد خدمات سازمان بهزیستی نجومی شده و به عبارتی جایگزین حقوق‌های نجومی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیش از ٧٠٠ هزار نفر در ارتباط با بازتوانی و کاهش آسیب‌های اعتیاد مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفتند.

 

وی با بیان اینکه صدهزار مسکن مددجویان سازمان بهزیستی در شهر کاشان افتتاح شده است، گفت: تا سال ٨۵ این میزان شامل ۶٠٠ واحد مسکونی بود. همچنین ۵٣ هزار واحد مسکونی نیز برای مددجویان در حال احداث است که امیدواریم تا دو سال آینده افتتاح شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پشت نوبت بودن ۱۱۳ هزار نفر برای دریافت مسکن توضیح داد: امیدواریم تا با کمک خیرین مسکن ساز، بنیاد مستضعفان و غیره هم افزایی صورت گیرد تا این کار انجام شود. برای مسکن معلولان نیز از سال ۹۴ اقدامات خوبی صورت گرفته است و ۶٧ هزار مسکن در دوره دولت جدید احداث شده است.

قبادی دانا گفت: همچنین در این مدت ۵۳ هزار معلول نیز مشغول کار شدند.

وی با بیان اینکه امروز در نظام جمهوری اسلامی بیشتر فعالیت‌های بهزیستی را مردم متکلف شدند و بیشتر فعالیت‌ها با همکاری آنان و سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد، ادامه داد: از دولت تشکر می‌کنم که لایحه خوبی را در ارتباط با بودجه سازمان بهزیستی به مجلس فرستاده است.

 

قبادی دانا خاطرنشان کرد: همکاری خوبی صورت گرفته و امیدوارم بودجه پیش بینی شده افزایش یابد تا خدمات خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس نیز افزایش ٢٠ درصدی خواهد داشت، گفت؛ مشکلات اقتصادی زیاد است و مشکلات مردم را درک می‌کنیم و امیدواریم این مسائل را کاهش دهد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم بسته حمایتی جدیدی نیز تا پایان دهه فجر آماده شود، امیدوارم که این کار صورت گیرد.

قبادی دانا ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند به سامانه غربالگری، تشخیص و مداخله در اوتیسم مراجعه کنند و در صورتی که فرزند ٢ تا ۵ ساله داشته باشند، می‌توانند به یک تست ۱۰ سواله، پاسخ دهند.

 

وی با بیان اینکه بر این اساس مشخص می‌شود که آیا فرزند مشکوک به اختلال اوتیسم است یا هیچ مشکلی ندارد، افزود: در صورتی که کودک به اختلال اوتیسم مشکوک بود، به نزدیکترین پایگاه بهزیستی از طریق سامانه هدایت می‌شود تا تست تشخیصی از کودک اخذ شود.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار