195261
۱۵ بهمن ۱۳۹۷
امیرمهدی مرادحاصل:

«تخریبچی» اثری نیمه مستند است که قصه نوجوان عاشق شهادت را مطرح می‌کند/ کتاب با تصویرگری ساده با استقبال بسیار خوبی مواجه شد

نویسنده کتاب «تخریبچی» گفت: این کتاب اثری نیمه مستند است که قصه نوجوانی از یک خانواده جنگ زده را مطرح می‌کند که عاشق شهادت است.

به گزارش کودک پرس ، امیرمهدی مراد حاصل از نویسندگان کودکان و نوجوانان است. وی به معرفی کتاب «تخریبچی» که سالها پیش منتشر شده از سوی مرکز نشر فرهنگی رجاء، پرداخته است.

 

«تخریب‌چی» چگونه کتابی است و به چیزی اشاره دارد؟

داستان «تخریب چی» اتفاقی بود که برایم در جبهه افتاد و قصه قشنگی بود که درام بالایی داشت. این کتاب کتابی است که پایانش با زمینه‌های عاطفی عمیق به پایان می‌رسد. این کتاب قصه نوجوانی است که به جبهه آمده بود و خانواده جنگ زده‌ای داشت و در نهایت هم به شهادت رسید.

 

تمام بخش‌های کتاب مستند است؟

نه، اصل قصه و آن شخصیتی که در قصه به آن اشاره کرده‌ام واقعی است. این کتاب اثری نیمه مستند است یعنی فاکتورهای اصلی قصه مستند را دارد اما تمامی بخش‌های داستان برگرفته از واقعیت نیست.

در زمان جنگ راننده آمبولانس بودم و با فردی که شخصیت اصلی این کتاب است، مین‌های تخریب شده را می‌آوردیم. اینکه تمام خانواده‌اش را از دست داده بود و خواهر کوچکش با وی نامه‌نگاری می‌کرد و در کنار خاله‌اش زندگی می‌کرد، مستند است. در حقیقت این شخصیت مابه‌ازای بیرونی داشت ولی من او را در داستان به شهادت رساندم.

نویسنده یا از تخیل خود در نگارش یک کتاب بهره می‌برد یا از یک سوژه اقتباس می‌کند یا با اتفاق مستند مواجه می‌شود و آن را با تخیل خود همراه می‌کند.

در مجموع 50 درصد قصه واقعی است.

 

این فرد در حال حاضر به شهادت رسیده؟

من این فرد را گم کردم. بعد از مدتی از قسمتی که بودیم به مکان دیگری منتقل شد . وی مدام مکان خود را تغییر می‌داد تا شاید در یک عملیات به شهادت رسد و داستان هم در اینجا با شهادت وی در یکی از عملیات‌ها و رسیدن نامه خواهر این فرد به پایان می‌رسد.

 

چه ویژگی این کتاب را عامل اصلی پرمخاطب شدنش می‌دانید؟

زمان نگارش کتاب در سالهای اوج جنگ یعنی در سالهای 62 و 63 که حمله‌های عراق به ایران شدت گرفت، بود. بر همین اساس درام در کنار فضای غالب جامعه و وجود نگاه ارزشی به جنگ و شهدا توانست این کتاب را به مخاطب معرفی کند. همچنین از آنجا که مخاطب کتاب دانش‌آموز نوجوان بود و مسابقات کتابخوانی زیادی در آن زمان برگزار می‌شد، این کتاب به تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها راه پیدا کرد و باعث شد تا «تخریب‌چی» بسیار خوب دیده شود.

این کتاب بعد از 6 بار بازنویسی چاپ شد.

 

تصویرسازی دارد؟

این کتاب تصویرسازی بسیار بسیار ساده‌ای دارد به طوریکه شاید تصویرگر کتاب یک هفته‌ای آن را تصویرسازی کرد. تصویر کتاب چیزی بین عکاسی مستند و اضافه کردن برخی رنگ‌هاست و به طورکل از نظر تصویرسازی، چندان کار باارزش و قابلی نبود.

در آن زمان بیشتر فضا غالب بود، به محتوا توجه می‌شد و مردم ما اغلب با حماسه‌ها ارتباط برقرار می‌کردند درحالی که امروزه کتاب‌ها بسیار شیک شده اما بیشتر ترجمه و مطالب عادی روزمره است.

 

با چاپ مجدد این کتاب فکر می‌کنید «تخریب‌چی» همچنان مخاطب داشته باشد؟

به نظرم نه.

 

حتی با تصویرگری مناسب؟

نه. کتاب«جشن تکلیف مبارک» تصویرگری‌اش بسیار بهتر از کتاب قبلی‌ام است و خیلی روی این مبحث هزینه و انرژی صرف شده اما این کتاب دو هزار نسخه چاپ شده ولی به چاپ مجدد نرسیده است.

 

 

 

 

منبع: میزان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار