195220
۱۵ بهمن ۱۳۹۷

رفتار والدین چه تاثیری بر رشد مغزی کودک دارد؟

یک متخصص اطفال گفت: مغز کودکان قابلیت انعطاف زیادی دارد و رفتار والدین در مواجهه با کودک عاملی بسیار موثر در این رشد محسوب می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: یکی از بدترین رفتار‌ها، دعوای شدید والدین با هم در برابر کودک است؛ کودکی که در معرض دیدن دائم چنین صحنه‌ای است بخشی از مغزش به اسم Lingual gyrus نسبت به کودکان معمولی تا ۶ درصد کوچکتر می‌شود، نتیجه‌ چنین موردی کاهش توانایی درک گفتاری کودک است.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه دخالت بیش از حد والدین تاثیر منفی در مغز کودک می‌گذارد، گفت: کودکانی که می‌توانند کار‌های شخصی‌شان را خودشان انجام دهند، اگر والدین دائم در پوشاک، خوراک، بازی، همراه بردن لوازم مدرسه و غیره دخالت کنند، باعث می‌شود تا کودک فکر کند مورد اعتماد قرار نگرفته است، در این نوع کودکان بخش Amygdala مغز که مسئول احساس خطر و ترس است تغییر شکل می‌دهد، چنین کودکانی در بزرگسالی تبدیل به افراد ترسو و بدون اعتماد به نفس می‌شوند.

 

 

کاهش روند رشد مغز کودک با تبلت و گوشی هوشمند

وی با تاکید بر اینکه استفاده‌ زیاد کودک از تبلت یا گوشی هوشمند در کاهش روند رشد مغز او تاثیر دارد، گفت: مغز این کودکان در قسمت corpus callosum (قسمت‌های راست و چپ مغز را به همدیگر متصل می‌کند و مسئول کنترل احساسات است)، کوچک و کودک از ایجاد ارتباط با والدین یا دیگر کودکان ناتوان می‌شود، چنین کودکانی توانایی فعالیت جمعی را از دست می‌دهند.

محتشمی اظهار کرد: انجام اعمال مورد تنفر کودک مانند لخت گشتن آنها در خانه توسط والدین در رشد مغز کودک تاثیر دارد؛ کودکی که از دیدن چنین صحنه‌ای منزجر است، ناخودآگاه مغزش تحت استرس قرار می‌گیرد تا آن صحنه را نبیند، در بخش بینایی مغز این کودکان تغییر شکل و کوچک شدن رخ می‌دهد که روی میزان حافظه یا درک مفاهیم تأثیر منفی دارد، با کودکان گفتگو کنید تا متوجه شوید دیدن چه صحنه‌هایی را دوست ندارند تا از انجام آن در مقابل او پرهیز کنید.

وی با بیان اینکه مقایسه کردن کودک با دیگران همراه با سرزنش او در کاهش رشد مغز کودک موثر است، اظهار کرد: چنین عملی غرور کودک را خدشه‌دار و استرس بزرگی به او وارد می‌کند؛ مغز چنین کودکانی در بخش Striatum که مسئول حس شادی است تغییر می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد چنین کودکانی در بزرگسالی دچار اعتیاد به مواد مخدر یا مشروب شوند، تک تک انسان‌ها با هم متفاوتند، اگر از موردی در فرزندتان ناراضی هستید، بدون مقایسه کردنش با دیگران برای رفع مشکلش تلاش کنید.

 

 

این متخصص اطفال تشریح کرد: تحقیر کلامی کودک از مجازات بدنی، آسیب بیشتری به او وارد می‌کند؛ بخش شنوایی مغز این کودکان تورم زیادی به دنبال تحقیر کلامی کودک از خود نشان می‌دهد، حتی مواردی از ناشنوا شدن کودک هم دیده شده است، در مواردی که قصد بیان رفتار بد کودک را دارید، حداکثر در ۶۰ ثانیه انجامش دهید.

Father giving daughter lecture

محتشمی با اشاره به اینکه مغز کودکان قابلیت انعطاف زیادی دارد؛ یادآوری کرد: از هر زمانی که به اشتباه‌های تربیتی پی ببرید و روش تان را تصحیح کنید، فرصت ترمیم مغز و اخلاق کودک امکان پذیر است.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار