194924
۱۱ بهمن ۱۳۹۷
دستاوردهای وزارت آموزش‌ و پرورش در ۴۰ سالگی انقلاب؛

رشد ۲ برابری جمعیت دانش‌آموزان عشایری در چهار دهه گذشته

رشد ۲ برابری جمعیت دانش‌آموزان عشایری، از دستاوردهای وزارت آموزش‌ و پرورش در چهل‌سالگی انقلاب در معاونت آموزش ابتدایی است.

به گزارش کودک پرس ، آموزش و پرورش عشایر اولین بار با تلاش‌های بهمن بیگی در شیراز بنا نهاده شد و با گسترش آن، به اداره کل تبدیل شد اما در تیر ماه سال 1361 منحل شد و مجددا در سال 1368 شروع به کار کرد. سپس در سال 1374 برای دومین بار منحل و نهایتاً در ششم تیر ماه 1387 به عنوان دفتر، مشغول به کار شد و در طول این مدت با فراز و نشیب‌های متعددی مواجه بوده است.

تعداد دانش‌آموزان غیر از سال 68-67 که کاهش محسوسی داشته است، سال‌های دیگر روندی افزایشی داشته به گونه‌ای که در پایان چهار دهه، بیش از دو برابر شده است و تعداد دانش‌آموزان عشایری از 14797 به 187495 تن رسیده است که  در تمامی سال‌ها تعداد دانش‌آموزان پسر بیش از دختر بوده است.

همچنین در راستای تأکید بر مهارت آموزی و طرح توسعه رشته مهارت‌های مراکز کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای، رشد هنرجویان در مناطق عشایری به بیش از 5 برابر افزایش یافته است.

این طرح به دنبال بومی‌سازی رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای و متناسب‌سازی رشته‌های با زیست بوم‌های عشایری جهت آمادگی و ورود به بازار کار است و ایجاد رشته متناسب با شرایط بومی، بررسی امکان سنجی ایجاد رشته، کاربردی بودن رشته‌ها و تجهیز مراکز به امکانات متناسب با رشته‌ها از انتظارات برشمرده برای این طرح است.

 

جذب بازماندگان از تحصیل، پوشش حداکثری دانش‌آموزان دبستانی و نوآموزان پیش دبستانی، افزایش کیفیت آموزش، اجرای بهینه طرح‌ها اعم از آموزشی و پرورشی، احقاق حقوق معلمان عشایری با برقراری امتیازات خاص از قبیل حق کوچ و بیتوته و خدمت در مناطق عشایری و برقراری عدالت آموزشی از اهداف آموزش و پرورش در مناطق عشایری است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار