194914
۱۱ بهمن ۱۳۹۷
نویسنده سریال «بچه مهندس»:

واکنش نویسنده سریال «بچه مهندس» به انتقادات اخیر از این سریال در موضوع ازدواج

سجاد ابوالحسنی نویسنده فیلمنامه اولیه سریال بچه مهندس نسبت به برداشت اشتباهی که مخاطبان این برنامه از بخش‌هایی از این سریال داشتند واکنش نشان داد.

به گزارش کودک پرس ، مخاطبان شبکه دوم سیما سریال «بچه مهندس» را به خاطر ترویج کودک همسری در فضای مجازی مورد نقد قرار داده و عنوان کردند در این سریال جواد که 16 ساله است و مژگان که 14 سال دارد درباره ازدواج با یکدیگرحرف می زنند و حتی جواد برای مژگان گردنبندی به عنوان نشان می خرد و به او هدیه می دهد، که مورد پسند نیست.
این در حالی است که تهیه کننده و نویسنده این سریال تاکید می کنند که مخاطب یا سریال را کامل ندیده و یا به صورت اشتباه، داستان بین این دو شخصیت را متوجه شده است.

**خبری از نشان خریدن نبوده است
سجاد ابوالحسنی نویسنده فیلمنامه اولیه سریال بچه مهندس با تاکید بر اینکه مخاطب اشتباه متوجه شده است و شاید حق دارد، گفت: در فیلمنامه اولیه جواد و مژگان 16 سال دارند اما در سریال، مخاطب جواد را 14 ساله و مژگان را 11 ساله می بیند و اینجاست که حس خوبی نمی گیرد.
این نویسنده اظهار داشت: بازیگرها باید به گونه ای انتخاب می شدند که بیننده متوجه می شد که مژگان و جواد دو نوجوان 16 ساله هستند و به بلوغ رسیدند. می خواهم برایتان مثالی بزنم درسریال وضعیت سفید نیز نشان داده می شود که در انتهای دوره نوجوانی و در ابتدای دوران جوانی یک دختر و پسر به هم علاقمند می شوند و این موضوع اصلا تعجب برانگیز نیست و بیننده به راحتی این اتفاق را قبول می کند.
ابوالحسنی با اشاره به اینکه در فیلمنامه اصلی جواد، رسول و مژگان هر سه در پرورشگاه همبازی هستند،اعلام کرد: در داستان اصلی یک خانواده مژگان را به سرپرستی می گیرند و جواد با همان معصومیت دوران کودکی می رود که مژگان را نجات دهد اما مژگان می گوید که زندگی خوبی با خانواده جدیدش دارد سپس مادر مژگان به جواد می گوید که به پرورشگاه برگردد و آنها برایش کتاب می فرستند اما جواد می گوید که ما دوست کودکی هم هستیم و سالها در پرورشگاه با هم زندگی کردیم مادر مژگان رو به جواد می گوید وقتی 18 ساله شد می تواند بیاید و مژگان را ببیند.

ابوالحسنی بیان کرد: بعد از آن اتفاق سالها برای جواد کتاب ارسال می شود و جواد تصور می کند که مژگان این کتابها را برایش می فرستند و برای تشکر می رود و برای مژگان یک گردنبند می خرد، حتی این موضوع در سریال بیان میشود که فقط برای تشکر این گردنبند خریده می شود و نه خبری از نشان است و نه حلقه، وقتی جواد این گردنبند را بعد از 10 سال می برد و به مژگان میدهد مادر مژگان رفتار خوبی با او نمی کند و می گوید قرار بود که بزرگ تر شد دوباره با مژگان ارتباط بگیرد و الان زمان درس خواندن است و همچنین می گوید که هیچ وقت برای جواد کتابی ارسال نکرده است.

نویسنده سریال بچه مهندس ادامه داد: بعد از آن جواد تازه متوجه می شود که به هیچ وجه مژگان به یاد او نبوده است. خیلی از انسانها علاقه مندی سطحی و گذرا را در دوران پایان نوجوانی تجربه کرده اند و این اتفاقی که بین جواد و مژگان در بچه مهندس رخ می دهد ازهمان دست اتفا های سطحی و گذاراست. هم در فیلمنامه اولیه و هم در فیلمنامه فعلی چنین رابطه ای هم از سوی خانواده مژگان و هم از سوی مسئولان پرورشگاه به شدت مورد نقد و مواخذه و حتی جواد به خاطر این کار مورد تنبیه قرار می گیرد.
این نویسنده اظهار داشت: بعد از اینکه مادر مژگان به خود می آید و متوجه می شود که خیلی بد با جواد برخورد کرده است مژگان و جواد را همراه با خود به پارک ملت برده و بچه ها در حضور خانواده به تفریح می پردازند و باز مادر عنوان می کند که باید به درس های خود بپردازند و قبل 18 سالگی همدیگر را نبینند این داستانی بود که من نوشتم و به نظرم اصلا ربطی به کودک همسری ندارد و قابل دفاع است.

**بچه مهندس، کودک همسری را ترویج نکرده است 
سعید سعدی تهیه کننده سریال بچه مهندس نیز درباره یکی از سکانس های این مجموعه تلویزیونی که به گفته مخاطبان و کاربران فضای مجازی ترویج کودک همسری می کند و به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، گفت: مخاطب در این سریال می بیند که مژگان و جواد در پرورشگاه همبازی هستند و زمانی که خانواده ای مژگان را به سرپرستی می گیرد، به جواد قول می دهند که او می تواند بعد از اینکه 18 ساله شد مژگان را که دوست دوران کودکی اش بوده را ببیند و این ترویج کودک همسری نیست.
وی خاطرنشان شد: این موضوع که انسانها می توانند از سنی که به بلوغ رسیدند به همسر فکر کرده و ازدواج کنند را همه علما تایید کردند و این موضوع خلاف عرف نیست و نبوده است. در سریال بچه مهندس نیز ما خلاف عرف عمل نکردیم، در جامعه ما و در واقعیت از این گونه اتفاقها بسیار رخ داده است. گاهی انسانها در پایان دوران نوجوانی به هم علاقمند می شوند و برای آینده نقشه می کشند.
سعدی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه این سکانس سفارشی نبوده است، گفت: داستان بچه مهندس را مدتها پیش سجاد ابوالحسنی نوشته بود و وارسته یکی دیگر از نویسندگان این سریال، سکانس هایی را به فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی اضافه کرده است که این سکانس اصلا جزو نوشته های وارسته نبوده و از ابتدا سجاد ابوالحسنی آن سکانس را نوشته بود.

این تهیه کننده با بیان اینکه نباید زود قضاوت کرد، اظهار داشت: مخاطب باید ببیند که داستان جواد چگونه پیش می رود و نباید به این زودی با دیدن یک سکانس این سریال را مورد نقد قرار داد.
سریال بچه مهندس در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی نگارش شده است و داستان زندگی پسری به اسم «جواد جوادی» که در پرورشگاه زندگی می کند را روایت می کند.
کارگردان این سریال علی غفاری است و از بازیگران آن می‌توان به ساناز سعیدی، بهناز جعفری، بهاره رهنما و برزو ارجمند اشاره کرد، بنا بر اظهارات تهیه کننده این سریال، این مجموعه از ابتدا برای ماه رمضان ساخته نشده بود اما با تصمیم مدیران سیما فاز اول آن در 30 قسمت در ماه رمضان 1397 از شبکه دوم سیما پخش و پخش فاز دوم آن نیز از دی ماه شروع شد.

«بچه مهندس» شاید با به تصویر کشیدن معصومیت عده‌ای کودک و البته بازی قابل قبول از جانب بازیگران کودک توانست به میزان رضایت قابل توجهی از جانب مخاطب دست پیدا کند، فصل دوم این سریال هم‌اکنون روی آنتن شبکه دو است.

بچه مهندس به عنوان سریال پر مخاطب برای حضور در پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم انتخاب شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار