194911
۱۱ بهمن ۱۳۹۷
با حضور مسئولان ستاد علوم فضایی و مسئولان آموزش و پرورش؛

اولین آزمایشگاه دانش‌آموزی علوم فضایی افتتاح شد

اولین آزمایشگاه دانش‌آموزی علوم فضایی با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در پژوهش‌سرای امیرکبیر افتتاح شد.

به گزارش کودک پرس ، اواین آزمایشگاه دانش آموزی علوم فضایی با حضور مسئولان ستاد علوم فضایی نهاد ریاست جمهوری، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در پژوهش‌سرای امیرکبیر افتتاح شد.

عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این آزمایشگاه اولین آزمایشگاه فضایی مدارس است که با ظرفیت 12 دانش‌آموز و همکاری مرکز همکاری فضایی ایران با هدف ترویج فرهنگ علوم و فناوری فضایی در کشور راه‌اندازی شده است.

وی افزود: خروجی فعالیت پژوهش‌سرا، تحکیم یادگیری دانش‌آموزان است در واقع این پژوهش‌سرا کمک می‌کند دانش‌آموزان خود را در این علم بسازند.

 

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیت این آزمایشگاه برنامه‌ریزی و فعالیت مستمر برای توسعه و تقویت علوم و تکنولوژی فضایی در بین دانش‌آموزان است به طوری که تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در مقاطع مختلف تحصیلی، طراحی و ساخت تجهیزات با هدف آموزش مفاهیم و اصول علمی مهندسی فضایی به دانش‌آموزان از جمله فعالیت‌های آزمایشگاه است.

عمادی تصریح کرد: حاصل تجربیات فعالیت این آزمایشگاه‌ها مجموعه‌ای از استندهای آزمایشگاهی، دستورالعمل‌های انجام آزمایش‌ها، نرم‌افرازها و سرفصل‌های آموزشی است که به منظور آموزش مفاهیم، پایه علوم و فناوری‌‌های فضایی به دانش‌آموزان و نوجوانان در مدارس و پژوهش سراها در قالب فضای آموزشی مدارس طراحی تولید و تدوین شده است.

 

وی خاطرنشان کرد:‌هوافضا یک علم مهندسی است و با رشته نجوم تفاوت دارد. مهندسان هوافضا طراحی و ساخت و کنترل پروژه‌های هوافضایی را بر عهده دارد. در آزمایشگاه فضایی مدارس ساختار، کاربرد و چگونگی عملکرد سامانه‌های فضای مورد بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که ماهواره یا قمر مصنوعی سامانه فضایی است که با توجه به هدف مورد نظر توسط حامل فضایی در مداری مشخص قرار می‌گیرد و حول زمین یا سیارات دیگر حرکت می‌کند. در واقع مزایای ماهواره سبب شده تا به عنوان مناسب‌ترین بستر ارتباطی در نقاط خاص یا دور افتاده که دسترسی به بسترهای زمینی، سخت یا غیرممکن است تبدیل شود.

سرپرست معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به طور کلی باید در باره آزمایشگاه دانش‌آموزی بگویم که هدف از طراحی آزمایش شبیه‌ساز،‌محفظه خلاء، آشنا نمودن دانش‌آموزان در رده‌های مختلف تحصیلی با مفاهیم پایه‌ای خلاء و چگونگی تاثیرگذاری آن در کمیت‌ اصلی فیزیکی مثل نور،‌حرارت، صدا و غیره است.

 

عمادی درباره تجهیز و راه‌اندازی اولین آزمایشگاه دانش‌آموزی علوم فضایی در پژوهش سرای امیرکبیر افزود: این آزمایشگاه دانش‌آموزی با بازنگر طراحی و ساخت شبیه‌سازهای آزمایشگاهی شناسایی، تعمیر و آماده سازی محل، طراحی چیدمان و نمایی بصری، تدوین جزوات آموزشی و دستورالعمل آزمایشی، آموزش مدرسین و برگزاری دوره‌های آموزشی مدارس و نصب تجهیزات و راه‌اندازی در محل آزمایشگاه برای استفاده تمامی دانش‌آموزان آماده شده است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار