194876
۱۱ بهمن ۱۳۹۷
در مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» مطرح می‌شود؛

غلبه بر ترس کودکان از خوابیدن به تنهایی

مهناز عسگری، مترجم آثار کودک و نوجوان، می‌گوید: ژیل تیبو در مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» یکی از دغدغه‌های شایع کودکان را به تصویر کشیده و اثری کاربردی در حوزه کودک محسوب می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، مهناز عسگری درباره جدیدترین آثارش گفت: به تازگی مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» با ترجمه من از سوی انتشارات آفرینگان منتشر شده است که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ چاپ شده‌اند و به موضوعات روانشناسی مرتبط با کودکان می‌پردازد.

این مترجم در ادامه بیان کرد: این مجموعه شامل چهار جلد و هرجلد شامل 3 فصل است و در هر فصل داستان‌های کوتاهی بیان شده است و درمجموع حدود 40 داستان کوتاه دارد که دغدغه‌های یک کودک را به تصویر می‌کشد و مطالعه آن می‌تواند برای کودکان زیر دبستان، دبستانی و بزرگسالان مفید باشد.

به گفته عسگری، مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» از آثار ژیل تیبو، نویسنده فرانسوی است و تصویرگری آن از سوی ژان بِرنِش انجام شده است و به ماجراهای پسربچه 5-6 ساله‌ای به نان «سیلوَن» می‌پردازد که بسیار کنجکاو است و قدرت تخیل بالایی دارد. او پدر و مادرش و بزرگترها را غول‌هایی تصور می‌کند که در مقایسه با او خیلی بزرگند. سیلون مثل بسیاری از کودکان از تنها خوابیدن می‌ترسد و هر شب نقشه‌ای می‌کشد تا بتواند ساعتی را در کنار پدر و مادرش بخوابد و معمولا هم موفق می‌شود.

مترجم «دایره‌المعارف‌ سیاره ما، زمین» افزود: این موضوع از مشکلات شایع بچه‌هاست که اغلب با آن درگیرند و ژیل تیبو توانسته در قالب مجموعه‌ای داستانی به صورت غیرمستقیم، به زیبایی آن را به تصویر بکشد. البته این تنها اثر ژیل تیبو نیست که به موضوعات روانشناسانه کودکان می‌پردازد، او در سایر آثارش هم همین نگاه را دارد و به نظر می‌رسد روانشناسی خبره است و اطلاعات زیاد و کاملی نسبت به دنیا، فضای ذهنی و دغدغه‌های کودکان دارد و این دغدغه‌ها را فهرست کرده و هربار در داستان‌هایش به یکی از موضوعات این فهرست می‌پردازد.

عسگری درباره چگونگی ترجمه این کتاب نیز گفت: پیش از این وقتی مشغول مطالعه درباره ادبیات داستانی بودم به مطلبی درباره ژیل تیبو برخوردم که اطلاعاتی درباره آثار این نویسنده ارائه کرده بود، مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» از جمله آثاری بود که از نگاه روانشناسانه مورد بررسی قرار گرفته بود. با خواندن این اطلاعات، به این مجموعه علاقه‌مند شدم و آن‌ها را سفارش دادم. وقتی کتاب‌ها به دستم رسید و داستان‌ها را خواندم، دیدم که داستان‌ها دارای متنی بسیار جذاب و کاربردی است و تصمیم گرفتم آن‌ها را ترجمه کنم.

مترجم مجموعه «با گام‌های کوچک» گفت: با توجه به موضوعات خاص و کاربردی که ژیل تیبو در آثارش به آن‌ها می‌پردازد، تصمیم دارم آثار دیگری از او را ترجمه کنم و می‌خواهم مجموعه‌ای دیگری از او را سفارش دهم.

نخستین کتاب مجموعه «غول کوچولو سفینه فضایی می‌سازد و داستان‌های دیگر» نام دارد که ۳ فصل از داستان‌های غول کوچولو را شامل می‌شود. این سه فصل به ترتیب عبارت‌اند از: خواب‌های ترسناک غول کوچولو، زمستان غول کوچولو و سفینه فضایی غول کوچولو.

قصه‌هایی کوتاهی که در فصل اول این کتاب چاپ‌ شده‌اند، به این ترتیب‌اند: سرزمین غول‌ها، تختخواب مامان و بابام، دور نان‌ها، خرسی‌ها، سگ‌ها، در پارک، تلویزیون، پرنده‌ها، درخت، همسایه پشتی ما، در مطب پزشک. در فصل دوم «زمستان غول کوچولو» هم این داستان‌ها چاپ شده‌اند: زمستان، اسباب‌بازی‌های یخ‌زده، گلوله برفی، قطب شمال، کفش پاتیناژ، سورتمه‌سواری، اسکی‌بازی، سفر به قطب شمال، آدم‌برفی، خداحافظ. سومین فصل کتاب اول هم شامل این داستان‌ها می‌شود: سیلوَن غولِ کوچولو، کارتن‌های مقوایی، ساختن سفینه فضایی، لباس فضانوردی، در انتظار پرواز، کابوس‌های شبانه، سفر به ماه، سفر دوم به ماه، بازگشت از ماه.

کتاب دوم «غول کوچولو بی‌خواب می‌شود» نام دارد. عنوان‌های سه فصل این کتاب به ترتیب، «سفرهای غول کوچولو»، «سیاره غول کوچولو» و «بی‌خوابی غول کوچولو» است.

خانه غول‌ها، اولین سفر اکتشافی، دومین سفر اکتشافی، سومین سفر اکتشافی، در حیاط، تصمیم بزرگ، محوطه شن‌بازی، چاله آب، تخته‌سنگ‌ها، تنبیه، زیر ملافه‌ها عناوین داستان‌های فصل اول این کتاب هستند. در فصل دوم هم این داستان‌ها چاپ شده‌اند: توپ، چشم‌ها، قلب‌ها، لالایی‌ها، هوا، آب، گوسفندها، بوسیدن، مبل راحتی، ویزویز، آشتی. عناوین داستان‌های چاپ‌شده در فصل سوم این کتاب هم به ترتیب عبارت است از: مهمان‌ها، وسایل لازم، پرندگان، نهنگ‌ها، کانگورو، ربات، ماه، سکوت، عقربه ساعت، مومیایی، خرس سفید، صبح.

«غول کوچولو به گردش می‌رود» عنوان کتاب سوم این مجموعه است که عنوان‌ةای سه فصل آن عبارت است از «طوفان غول‌ کوچولو»، «گردش بیرون از شهر غول کوچولو» و «حیوانات غول کوچولو».

در فصل اول، داستان‌های باران، چیک…چیک…چیک، تختخواب خالی، سوراخ گنده، قطره‌های آب سیب، خانه پر از آب، آب جوش، اشباح انبار زیر شیروانی، هیولاها، مامان و بابا و بقیه شب، در فصل دوم داستان‌های ماشین‌سواری، مامان‌آهو و بچه‌هاش، چادر قدیمی، آوای جنگل، حمله پشه‌ها، تشک‌های پنچر، هیولاهای بیرون چادر، سنگ دُمدار بوگندو، پایان گردش به یادماندنی، چادر ویژه و در فصل سوم داستان‌های سفر با قطار، اسبی که هیچ کاری نمی‌کند، گاو، پیشی کوچولو، خرگوش، کک، اردک، گوسفندها، سگ، تخم دایناسور، تمام حیوان‌ها، هیچّی و همه با هم چاپ شده‌اند.

چهارمین کتاب مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» هم «غول کوچولو توی خواب راه می‌رود» نام دارد. سه فصل این کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: غول‌کوچولو توی خواب راه می‌رود، اتاق‌تکانی بزرگ غول کوچولو، آخرین خواب ترسناک غول کوچولو.

سرحال و پرانرژی، اولین همسایه، دومین همسایه، درخت، تاب، بین مامان و بابام، در انبار، شبح، شستشو، زندانی در اتاق، خارج‌شدن بعید است؟ نام داستان‌هایی هستند که در فصل اول چاپ شده‌اند. در فصل دوم این کتاب، بچه‌ها این داستان‌ها را می‌خوانند: ریخت‌وپاش وحشتناک، غول، جمع‌وجور کردن اساسی، در راهرو، تخلیه اساسی، حادثه غیرمنتظره، مامان و بابا لالا می‌کنند. قول، زیر تُشک، تِق!،‌ خرسی، تلویزیون، در کمد لباس‌ها، در آشپزخانه، پشه و سایر جک و جانورهای ریز بالدار، آخرین خواب ترسناک؟ هم نام داستان‌های فصل سوم این کتاب هستند.

انتشارات آفرینگان، مجموعه «خواب‌های غول کوچولو» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 140 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار