194675
۰۹ بهمن ۱۳۹۷

بیماری فلج اطفال یک بیماری عفونی است که از طریق گوارشی منتقل می‌شود

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماری فلج اطفال یک بیماری عفونی است که از طریق گوارشی منتقل می‌شود عامل ایجاد آن گونه‌های ویروس فلج اطفال هستند که قبل از انجام واکسیناسیون برعلیه این بیماری هر ساله تعداد زیادی از کودکان در دنیا به این بیماری مبتلا شده و عده‌ای متاسفانه دچار عارضه فلج می‌شدند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر مهدی شفیعی افزود: اما از سال 1371 با ادغام واکسیناسیون برعلیه این بیماری با استفاده از قطره خوارکی فلج اطفال و ایمن سازی کودکان شاهد کاهش موارد این بیماری بوده ایم و خوشبختانه با اجرای طرح های ملی واکسیناسیون در سالهای گذشته و استمرار آن در قالب طرح های تکمیلی، این بیماری در کشور در مرحله حذف قرار گرفته و بیش از ده سال است که موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

وی علت اجرای این طرح را تشریح کرده و گفت: به منظور حفظ سلامت کودکان و عدم برگشت این بیماری که در کشورهای همسایه گزارش موارد ان وجود دارد، همه ساله طی دو نوبت گروه های حساس علیه این بیماری بصورت طرح ضربتی واکسینه می شوند.

شفیعی افزود: امسال نیز این طرح ایمن سازی تکمیلی علیه فلج اطفال در تاریخ های 6تا9 بهمن ماه و 4تا 7 اسفندماه در سراسر استان اجرا خواهد شد.

وی با بیان نحوه اجرای طرح گفت: در شهرستان های جنوبی استان که هم مرز با استان سیستان و بلوچستان و بخش های از استان هرمزگان هستند با اجرای خانه به خانه به همه کودکان زیر 5سال قطره فلج اطفال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در سایر شهرستان ها نیز کودکان زیر 5سال ساکن در مهمانشهرهای اتباع خارجی- کودکان ساکن در زندان ها- کودکان اتباع خارجی که خارج از مهمانشهرها سکونت دارند و کودکان ایرانی در تماس با این کودکان واکسینه خواهند شد.

 

شفیعی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیش بینی می شود که در حین اجرای این طرح تکمیلی حدود 20هزار کودک زیر5 سال بر علیه فلج اطفال واکسینه گردند.

 

 

 

 

منبع: برنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار