194655
۰۹ بهمن ۱۳۹۷
در آستانه‌ برپایی نمایشگاه هفتمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش»؛

دوسالانه‌ای برای پرورش حس زیبایی‌شناسی کودکان

سودابه امینی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون هدف از برپایی دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» را پرورش حس زیبایی‌شناسی کودکان، استعدادیابی اعضا در زمینه‌ هنرهای تجسمی و از سوی دیگر ایجاد انگیزه و رقابت سالم در میان مربیان هنری کانون معرفی کرد.

به گزارش کودک پرس ، هفتمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» کانون برگزیدگان خود را شناخت و هفته‌ آینده نمایشگاهی از آثار این دوره از هفتم تا ۲۲ بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برپا می‌شود.

به گفته‌ سودابه امینی دبیر دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون، هدف اصلی از برگزاری این برنامه استعدادیابی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی، تربیت زیبایی‌شناسی اعضا، نمونه‌آفرینی در زمینه‌ی آثاری که قابل ارایه به حوزه‌ی کودک و نوجوان هستند و به رسمیت شناختن آثار هنری خلق شده از سوی کودکان و نوجوانان است.

باتوجه به این‌که بخشی از محور فعالیت‌های کانون در حوزه‌ی هنرهای تجسمی است و مربیان هنری کانون در این زمینه فعال هستند تاثیر برپایی چنین دوسالانه‌ای نه تنها بر اعضا که بر مربیان هنری کانون نیز قابل بررسی است.

روش‌های خلاق برای پرورش استعدادهای هنری

امینی با تاکید بر این‌که تقویت انگیزه‌ی مربیان در زمینه‌ی نحوه‌ی پرورش خلاقیت‌های هنری کودکان و نوجوانان اهمیت دارد، توضیح داد: در این دوسالانه اسامی و تعداد برگزیدگان هر استان همراه با نام مربیانی که با بچه‌ها کار کرده‌اند اعلام می‌شود و از این جهت در میان مربیان نیز نوعی رقابت سالم ایجاد می‌شود تا در این حوزه روش‌های خلاق کار با کودکان و نوجوانان را برای پرورش استعداهای هنری آن‌ها به‌کار بگیرند.

او ادامه داد: از سوی دیگر آثار برگزیده‌ به صورت نمایشگاه و کتاب ارایه می‌شوند و از همین روی زمینه‌ای را برای آموزش کار هنری با کودکان و نوجوانان به مربیان و علاقه‌مندان این حوزه ارایه می‌کند. در حقیقت این زمینه می‌تواند زمینه‌ی آموزشی یا پژوهشی باشد. به همین دلیل ما برای برپایی نمایشگاه از دانشجویان دانشگاه‌های هنر تهران هم دعوت می‌کنیم تا برای بازدید از آثار به این نمایشگاه بیایند.

برگزاری دوره‌ی آموزشی برای کارشناسان هنرهای تجسمی

در بخش جنبی این دوسالانه دوره‌های آموزشی در قالب کارگاه و در حوزه‌ی رشته‌های هنری ارایه شده در دوسالانه، از ششم تا هشتم بهمن و هم‌زمان با برپایی نمایشگاه برگزار می‌شود و به نوعی به نقد و بررسی آثار برگزیده به‌ویژه در رشته‌ی نقاشی برای کارشناسان هنری کانون از سراسر کشور با گرایش هنرهای تجسمی اختصاص دارد. رضا عبدلی و نادر فاطمی استادان این کارگاه آموزشی هستند و شیوه‌ی کار کارگاه‌ براساس آثار ارایه شده در این دوسالانه است. به عبارت دیگر بخشی از آموزش‌ها با استفاده از آثار برگزیده‌ی ارایه شده در نمایشگاه و در تمامی رشته‌های هنری برگزار می‌شود.

جشن تقدیر از برگزیدگان در مراکز استان‌ها

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری به برپایی جشن‌هایی در مراکز استان‌ها برای تقدیر و اهدای جوایز و لوح‌های تقدیر برگزیدگان اشاره کرد و گفت: هدایا و لوح‌های تقدیر از سوی معاون فرهنگی که رییس دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» هستند تهیه و به استان‌ها ارسال می‌شود و برهمین اساس مراسم جشن تقدیر از بچه‌های برگزیده در استان‌ها برپا خواهد شد.

به گفته‌ی او در حال حاضر کتاب دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» در دست آماده‌سازی است و تا روز گشایش نمایشگاه منتشر و رونمایی می‌شود. این کتاب دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ی آثار برگزیده در تمامی رشته‌های هنری است.

خلق آثار هنری بر مبنای «تمرین زندگی»

امینی با تاکید بر پرورش حس زیبایی‌شناسی کودکان، شعار «تمرین زندگی» و سیاست‌های ابلاغی از سوی مدیرعامل کانون درباره‌ی نقش مربیان هنری کانون در سوق دادن ذهن اعضا برای خلق آثاری در راستای شعار «تمرین زندگی»، گفت: آثار رسیده به دبیرخانه‌ی دوسالانه و برگزیده نشان می‌دهد مربیان در این زمینه بسیار موفق بوده‌اند.

او توضیح داد: بچه‌ها از مولفه‌هایی که در زندگی خودشان وجود دارد خیلی خوب در آثارشان استفاده می‌کنند. مانند عروسک‌های بومی- سنتی یا موضوع‌ها و مواردی که در نقاشی‌هایشان کشیده‌اند که اغلب از مولفه‌هایی است که در زندگی واقعی آن‌ها وجود دارد. به‌نظرم مربیان خیلی خوب توانسته‌اند این مساله را برای بچه‌ها تبیین کنند تا با این موضوع ارتباط برقرار کنند.

تعداد آثار و داوران هر رشته

به گفته‌ مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون تعداد آثار رسیده به دبیرخانه‌ی دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» در تمامی رشته‌ها و در گروه‌های سنی «الف»، «ب»، «ج» و «د»، ۲هزار و ۸۹۶ اثر بوده است. از این تعداد ۴۰۰ اثر در رشته‌ هنرهای بومی- سنتی شامل صنایع دستی و عروسک، ۳۷۲ اثر در خوشنویسی، ۴۰۲ اثر در عکاسی، ۴۳۳ اثر در رشته‌ی سفال و ۱هزار و ۲۸۹ اثر در رشته‌ نقاشی بوده‌ که در نهایت ۳۰۵ اثر به عنوان برگزیده از میان این آثار انتخاب شده‌اند.

داوری آثار در یک مرحله انجام شد و در هر رشته‌ی هنری سه داور، بررسی آثار را برعهده داشتند.

برهمین اساس در رشته‌ی نقاشی رضا عبدلی، فیروزه ولدآبادی و معصومه فاضلی‌مقدس آثار را بررسی کردند. الهه خاتمی، مریم علی‌بیگی و ربابه حسین‌پور داوری آثار خوشنویسی را برعهده داشتند. در رشته‌ی سفال عبدالعظیم آذرخیل، بهزاد ابوالقاسم‌حسینی و هدی محسنی داور بودند. همچنین علیرضا کریمی‌صارمی، لیلاالسادات خوانساری و مامک یحیی‌پور در بخش عکاسی و در بخش بومی- سنتی پروین قهرمانی‌نژاد، لیلا کفاش‌زاده و فاطمه میرمحمدصادقی آثار را داوری کردند.

به جز رشته‌ی خوش‌نویسی که از ۹ سال امکان شرکت اعضا در آن وجود داشت، بقیه‌ی شرکت‌کنندگان در سایر رشته‌ها در گروه‌های سنی چهار تا ش، هفت تا ۹، ۱۰ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۸ سال بودند.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار