194651
۰۹ بهمن ۱۳۹۷

شکایت نویسنده «۱۳ دلیل برای اینکه…» از مدیر انجمن نویسندگان کتاب کودک

سال گذشته جِی آشر، نویسنده کتاب «۱۳ دلیل برای اینکه…» به فساد اخلاقی متهم شد اما آشر این موضوع را تکذیب کرد و حالا پس از گذشت یک سال از کسانی که او را به فساد اخلاقی متهم کردند و مشلات روحی فراوانی برایش به وجود آوردند شکایت کرده است.

به گزارش کودک پرس ، بیش از یک دهه پیش داستان جوانانِ جی آشر تحت عنوان «13 دلیل برای اینکه….»، که داستانی غم‌انگیز درباره نوجوانی است که خودکشی می‌کند، به صورت غیرمنتظره‌ای پرفروش شد. معلم‌ها و کتابداران از این رمان استقبال کردند و معتقد بودند راهی جدید برای حل مشکل خشونت نوجوانان و همچنین خودکشی ارائه کرده است.

«13 دلیل برای اینکه…» چندین میلیون نسخه به فروش رفت و ساخت اقتباسی تلویزیونی بر اساس کتاب خوانندگان جدیدی را به خواندن کتاب ترغیب کرد.

سال گذشته بود که حرفه جی آشر به دلیلِ متهم شدن به فساد اخلاقی نابود شد. انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک اعلام کردند آشر سیاست‌های حرفه‌ای این گروه را نقض کرده است و عواقب اتفاق مشخص بود: آشر را از بنگاه ادبی‌اش اخراج کردند، جشن امضای کتاب‌هایش را لغو، و بعضی کتابفروشان از فروش آثارش امتناع کردند.

حالا اقای آشر، که پیش از این هم اتهامات را رَد کرده بود، شکایتی علیه انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و لین اولیور، مدیر انجمن به دلیل اتهامات نادرستی که به او وارد کرده‌اند تنظیم کرده است. آشر معتقد است این اتهامات نادرست حرفه‌اش را نابود و ضررهای مالی به او وارد کرد و از نظر روحی آزارش داده است.

آقای آشر در این شکایت، که در دادگاهی کالیفرنیایی در لس‌آنجلس تنظیم شد، اظهار کرد آقای اولیور هیچ تحقیقی درباره شکایاتی که علیه او صورت گرفت انجام نداده است و هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن آشر ندارد.

احتمالاً این شکایت بار دیگر موضوعات مربوط به جنبش «من هَم» را در دنیای کتاب کودک پررنگ می‌کند که البته نویسندگان زیادی از جمله جیمز دَشنِر، شِرمن اَلکسی، و دیوید دیازِ تصویرگر در مظان اتهام قرار دارند.

ناشران، کتابفروشان و نماینده‌های تبلیغاتی چالش زیادی برای حل کردن اتهاماتی که افراد ناشناسی به نویسندگان وارد می‌کنند دارند. بعضی ناشران قراردادهایشان با این نویسندگان را لغو و بعضی دیگر بندی به قراردادها مبنی بر «رعایت موازین اخلاقی» اضافه کرده‌اند.

ناشران کتاب کودک عکس‌العمل‌های شدیدتری به این موضوع دارند و دوست ندارند معلم‌ها و کتابداران مدرسه‌ها را ناراضی ببینند زیرا در این صورت از خواندن کتاب‌های نویسندگان مورداتهام در مدرسه جلوگیری می‌کنند و به فروش ناشران ضربه وارد می‌شود.

البته تاکنون بیشتر نویسندگان از اتهام فساد اخلاقی تبرئه شده‌اند. باید منتظر ماند و دید داستان شکایت نویسنده‌یِ «13 دلیل برای اینکه….» به کجا خواهد انجامید.
 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار