194615
۰۹ بهمن ۱۳۹۷

مستندسازی آثار کودکان، گام بلند دوسالانه هنرهای تجسمی کانون است

دوسالانه هنرهای تجسمی کانون فرصت گردآوری و ثبت آثار هنری کودکان و نوجوانان برای مستندسازی و ثبت تاریخی را فراهم آورده است.

به گزارش کودک پرس ، نادر موسوی‌فاطمی مدرس کارگاه‌ ویژه کارشناسان و مربیان هنری کانون در گفت‌وگویی به تاثیرهای این اقدام اشاره کرد و گفت: «بزرگ‌ترین فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم آوردن فرصت حضور و مشارکت کودکانی از سراسر ایران در حوزه‌های فرهنگی هنری است.»

او افزود: کانون این فضا را ایجاد کرده تا علاقه‌مندان هنر در قالب مربی و کارشناس به آموزش بپردازند و در این اقدام، سطح گسترده‌ای از کشور از این امکان بهره‌مند است.

وی با تکیه بر دوسالانه هنرهای تجسمی «آفرینش» عنوان کرد: «فراخوان کانون در باره ‌این دوسالانه نیز در زمینه‌های متفاوت اثرگذار است. نخست این‌که شیوه برخورد جدی با هنر کودک را به جامعه می‌آموزد و به آن معنا می‌بخشد. دوم آنکه خلق هنر از سوی کودک را جدی می‌گیرد. از سوی دیگر این فرصت را فراهم می‌آورد تا پژوهش‌گران و مربیان هنر ضمن حضور در چنین جشنواره‌ای به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.»

این کارشناس ارشد ارتباط تصویری ادامه داد: «اما تاثیر قابل تامل این برنامه مستندسازی و ثبت تاریخی هنر کودک به واسطه‌ی بروشورها و کاتالوگ‌هاست. این اقدام سبب می‌شود تا دهه‌های بعد امکان دسترسی به این اطلاعات راحت‌تر و سریع‌تر باشد.»

این پژوهش‌گر خاطرنشان کرد که تبلیغات درباره این فعالیت‌های کانون ضروری است: «این اطلاعات باید در اختیار مخاطبان بیشتری قرار بگیرد. مثلا امکان دسترسی در سایت‌ها و فضای مجازی فراهم بیاید تا افراد بتوانند از این آثار بازدید مجازی داشته باشند. اگرچه آموزش و پرورش همگام با کانون است اما باید مخاطب بیشتری جذب فعالیت‌های کانون شود و امکان بهره‌مندی از امکانات آن را داشته باشد. اما هم اکنون جامعه‌ی محدودی مخاطبان کانون‌اند.»

وی به شاخصه‌های خلق اثر در مراکز فرهنگی هنری کانون اشاره کرد و گفت: «در بستر آموزشی‌ای که کانون فراهم آورده است مربیان ارتقاء پیدا می‌کنند و همواره تحت آموزش قرار می‌گیرند. بنابر این آن‌ها شاخص‌هایی دارند و بستر فعالیت‌های هنری را تعریف می‌کنند. اعضای کانون نیز در همین مسیر به خلق اثر دست می‌زنند و آثار آن‌ها امضای خود را دارد.»

موسوی‌فاطمی در پاسخ به این نکته که نقدهایی به این شیوه از آموزش وارد است، گفت: «فرمت‌سازی هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند تخریب‌گر باشد. اگر تبدیل به دستورالعمل شود و حق انتخاب از کودک گرفته شود و سبب محدودیت آن‌ها شود و یا حتی منجر به دخالت مستقیم مربی در شیوه‌ی خلق اثر شود می‌توان آن را یک آسیب خواند. زمانی فرمت‌سازی را تخریب‌گر می‌دانیم که جلوی مکاشفه و جست‌وجوی کودک را بگیرد. اما چند سالی است که شاهد این هستیم که دستورالعمل‌ها شکسته شده است و بچه‌ها آزاد آثارشان را خلق می‌کنند.»

این مدرس در روزهای برگزاری هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری طی کارگاهی در جمع مربیان و کارشناسان هنری سراسر کشور حضور یافته بود.

نمایشگاه دوسالانه هنرهای تجسمی «آفرینش» از روز ۷ بهمن ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابات حجاب تهران آغاز شده است و تا ۲۲ بهمن از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ دایر است.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار