194511
۰۸ بهمن ۱۳۹۷

نویسنده نیشابوری مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور: ایده برای نوشتن داستان بسیار است

استادجعفر توزنده جانی نویسنده نیشابوری مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور در جمع اعضاء انجمن ادبی مهتاب مراکز کانون در مرکز سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیشابور حضور یافت.

به گزارش کودک پرس ، نویسنده نیشابوری مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور در جمع اعضاء انجمن ادبی مهتاب نیشابور اظهارکرد:در داستان کوتاه ما در یک نشست با ماجرایی مواجه هستیم که شخصیت پردازی دارد و از توصیف و روایت نیز در آن استفاده می شود و همچنین در داستان کوتاه به قدر نیاز گفتگو هم داریم.اما داستانک گونه ای ادبی است که بسیار ساده و جمع و جور نوشته می شود و  معمولا توصیف ندارد و گاه در حد چند کلمه خلاصه می شود.

جعفر توزنده جانی افزود:البته برخی معتقدند داستانک ارزش ادبی چندانی ندارد و از آن به نوشته های فست فودی تعبیر می کنند ، در حالی که می توان در خلال همین داستانهای چند کلمه ای هم حرفی برای گفتن داشت.

نویسنده کتاب کرمی که هیولا شد به اهمیت تبدیل ایده به طرح اشاره وخاطرنشان کرد: ایده  برای نوشتن داستان بسیار است و شما به راحتی می توانید از محیط اطراف خود این ایده  ها را پیدا کنید .

توزنده جانی یادآورشد:مهم تبدیل ایده به طرح است که در واقع نقشه و راه داستان را مشخص می کند واینکه از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم در واقع طرح به چراهای داستان پاسخ می دهد شما باید ایده را بیابید، به آن فکر کرده و آن را حسی و درونی کنید تا به طرح برسید.

نویسنده نیشابوری کتاب چرا دریا عصبانی شد؟ در ادامه توصیه کرد: بهتر است یک خط سیر را در داستان دنبال کنیم. در حقیقت داستان در ابتدا که به ذهن نویسنده می رسد ،چند معنایی نیست و بعد از مطالعه توسط مخاطب است که چند و یا چندین معنا از آن اتخاذ می شود و فضاهای جدیدی را به وجود می آورد. بهتر است از توصیفات استفاده کنیم و به بازنمایی محیط و اشیا بپردازیم ، اما به اندازه و به گونه ای نشود که داستان ما سراسر آرایه های ادبی باشد. به عقیده من بهتر است که زبان داستان صمیمی و دلنشین باشد و به زندگی و نگاه آدمهای امروز نزدیک تر.

نویسنده نیشابوری مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور از حضور در جمع نوجوانان نیشابوری اعلام خرسندی  وتصریح کرد: در واقع هنر نویسنده این است که ذهنیات را به عینیات تبدیل کند و این جلسه برای من فرصت مغتنمی بود که به بخشی از استعدادهای بچه های همشهری خودم پی ببرم و جای خوشحالی بسیاری دارد که بچه ها  توانایی بسیار زیادی در زمینه نوشتن دارند، به گونه ای که برخی از نوشته های شما مرا شگفت زده کرد.شما سرشار از توانایی و ایده های جدید و تازه هستید و بهترین راه برای رسیدن به مطلوب این است که بنویسید و بنویسید و هیچ گاه خسته نشوید.

زهره اکبرآبادی مسئول انجمن ادبی مهتاب نیشابور نیز بیان کرد: استاد جعفر توزنده جانی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که آثاری چون: کر می که هیولا شد، چرا دریا عصبانی شد؟ و مهمانی دیوها از او در مراکز کانون موجود است در ادامه این نشست با موضوع : گلدان خالی کنار پنجره و عروسک کنار پنجره ،  اعضا داستانک نوشته و قرائت کردند که مورد نقد و نظر مهمان برنامه و شرکت کنندگان  قرار گرفت.

منبع: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار