194468
۰۸ بهمن ۱۳۹۷
نویسنده کتاب:

جامعه ما وامدار ادبیات است

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با بیان اینکه جامعه ما وامدار ادبیات است، گفت: اگر ادبیات وجود نداشت امروز ما حتی تاریخی نداشتیم که گذشته خود را به آن استناد کنیم.

به گزارش کودک پرس ، حسین فتاحی، نویسنده کتاب های کودک و نوجوان روز یکشنبه در مراسم تجلیل از خود در تالار حافظ حوزه هنری قزوین تاکید کرد: همه شناخت ما از پیامبران و بزرگان به خاطر قصه ها و داستان های برجای مانده از آنان است تا جایی که به اعتقاد همه علمای تفسیر و نویسندگانی چون تولستوی، از قصه حضرت یوسف (علیه‌السلام) به عنوان کامل ترین قصه ها یاد می شود.
وی در ادامه از قصه هزار و یک شب به عنوان پدر ادبیات یاد کرد و گفت: این داستان حکایت از پادشاه ظالمی دارد که تصمیم می گیرد هر شب یک زن را بکشد و در این بین زنی به نام شهرزاد تصمیم می گیرد با تشریح قسمتی از یک داستان، زمان مرگ خود را به تاخیر بیاندازد تا جایی که پس از هزار و یک شب، دختری که نه طبیب بود و نه فیلسوف، از یک انسان وحشی با ارایه داستان های متفاوت آدمی آرام می سازد.
فتاحی اضافه کرد: در زمان هجوم دیگر اقوام در گذشته به ایران نیز شاهدیم هنگامی که بسیاری از دست نوشته ها و حتی زبان ما نیز به عربی تغییر می یابد، شخصیتی به نام فردوسی با نوشتن شاهنامه فرهنگ ملتی را پایدار نگاه می دارد.

به گفته این نویسنده، همه آن چه که بشر امروزی از گذشته های دور خود می داند و به آن آگاهی دارد تنها به خاطر وجود کتاب های رمان و یا فیلم های ساخته شده ای است که روایتگر زمان های خود هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگرانی امروز خانواده های ایرانی نسبت به نخواندن کتاب های داستان و روی آوردن فرزندانشان به فضاهای مجاری بی نام و نشان و غیرقابل کنترل، اظهار داشت: متاسفانه قصه ها و داستان های امروزی نتوانسته اند جاذبه ای را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند در حالی که مشاهده می کنیم در غرب برای دریافت کتاب قصه ای مانند هری پاتر، افراد تا ساعت ها در صف می ایستند.
در ادامه این مراسم، به پاسداشت چهار دهه فعالیت و انتشار 200 عنوان جلد کتاب کودکان و نوجوانان، از خدمات حسین فتاحی این نویسنده یزدی تجلیل به عمل آمد.

امید کوچولوی هشتم، سمعک عیار، ماه مجلس، فصل کبوتر، پسران جزیره، مدرسه انقلاب، کودک و انقلاب، چشم ها، آتش در خرمن، 14 قصه، 14 معصوم از جمله آثار این نویسنده هستند.

حسین فتاحی در سال 1336 در یزد متولد و نخستین اثر وی نیز در سال 58 منتشر شد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار