194454
۰۸ بهمن ۱۳۹۷
محمد میرکیانی؛

سریال تلویزیونی «حکایت‌های کمال» برای نوجوانان

یکی از مسائلی که در زمینه آثار تولید شده تلویزیونی باید به آن پرداخته شود، هزینه‌های زیاد تولید و بازدهی کم آثار است. که این هزینه‌ها را شاید بتوان در بخش‌های دیگر به نحوی مفید استفاده کرد.

به گزارش کودک پرس ، محمد میرکیانی سومین نفری بود که در مقام نویسنده کودک و نوجوان با بیش از 80کتاب، مجموع قصه‌های چاپ‌شده‌اش برای همه گروه‌های سنی در قالب‌های داستان کوتاه‌ بلند و رمان، نزدیک به پانصد عنوان می‌رسد؛ او پیش از این درباره حوزه کودک و نوجوان گفته بود توانمندی و تجربه نباشد سهم نوجوانان از رسانه پایین می‌آید.

بعد از مدتی شروع ساخت سریال 150 قسمتی «حکایت‌های کمال» به کارگردانی قدرت‌الله صلح میرزایی در رسانه‌ها مطرح شد که محمد میرکیانی طراح و ناظرکیفی این سریال تلویزیونی است. از طرفی هم میرکیانی کتابی را سال 76 به نام “حکایت‌های کمال” نوشته که به عنوان کتاب تقدیر سال، برگزیده شد. این نویسنده بعدها 100 قسمت دیگر به قصه‌های کمال اضافه کرد تا “حکایت‌های کمال” صد و پنجاه قسمتی شود. سریال «حکایت‌های کمال» هم 150 قسمتی تولید می‌شود. در این سریال که به گفته میرکیانی قرار است تا پایان سال برای پخش آماده شود محمود پاک‌نیت، شهره لرستانی، میرطاهر مظلومی، نگارعابدی، فلورنظری، علی مسلمی، محمدرضاشیرخانلو،کاظم هژیرآزاد، شهرام عبدلی، سیروس میمنت، شهین تسلیمی و جمعی از بازیگران سینما و تئاتر جلوی دوربین این سریال اپیزودیک رفته‌اند.

محمد میرکیانی نویسنده و طراح

«حکایت‌های کمال» یک داستان نوجوانانه اصیل

«حکایت‌ کمال» اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب می‌شود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است. این سریال در مرکز سیما فیلم تولید می‌شود و 10 قسمت دارد و در دهه 40 می‌گذرد.

در کنار ساخت این سریال، محمد میرکیانی به نکته قابل تأمل از توجه «حکایت‌های کمال» به اقتصاد مقاومتی تأکید کرد. او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: «حکایت‌های کمال» همان کتاب «حکایت‌های کمال» من است که قالب 50 داستانه‌اش سال 76 جزو برگزیدگان کتاب تقدیر سال، قرار گرفت. البته بعدها صد داستان دیگر به زمره داستان‌های این حکایت اضافه شد و الان در قالب 150 داستان در انتشارات بهنشر آستان قدس رضوی به چاپ خواهد رسید.

 

 

«حکایت‌های کمال» تلویزیون را صاحب یک محله کرد

وی در پاسخ به این سوال که تلویزیون موضوع نوجوانان را جدی گرفت، افزود: خوشبختانه رئیس سازمان صداوسیما دستور داده‌اند برای نوجوانان سریال‌های فاخر الف و الف ویژه تهیه و تولید شود. و «حکایت‌های کمال» در زمره همین آثار فاخر به آنتن خواهد رسید. البته که فقط مخاطب ما نوجوان نبوده و برای خانواده‌ها هم موقعیت‌های خاص و جالب توجهی درنظر گرفته شده است.

نخواستیم «حکایت‌های کمال» گرانقیمت ساخته می‌شد

میرکیانی درباره ساخت «محله‌ کمال» و صرفه‌جویی برای ساخت سریال تلویزیونی، گفت: «حکایت‌های کمال» این روزها در شهرک غزالی و محله اختصاصی خودش تصویربرداری می‌شود. چون موقعیت سریال در دهه 40 می‌گذرد تمام همّ و غمّ ما همزادپنداری مخاطب بود و خواستیم این موقعیت هرچند طبیعی برای سریال ما فراهم شود. ابتدا فارغ از اجاره کردن و کارهای کامپیوتری، یک کاراساسی در دستور کارمان قرار گرفت که مخاطب شاهد یک کار اساسی باشد نه یک بازسازی! چون خیلی فضای شهری پیشرفت کرده و با اصلاح تصویر کامپیوتری، مخاطب نمی‌تواند با موقعیت‌ها همزادپنداری کند. از طرفی هم هزینه‌ها بالا می‌رفت و کار گرانقیمت بسته می‌شد.

تعریف اقتصاد مقاومتی در یک سریال به منصه ظهور رسید

وی خاطرنشان کرد: یک محله‌ای به نام “کمال” در شهرک غزالی ساخته شد. محله‌ای که تمام امکانات برای تولید فیلم در آن وجود دارد و در حقیقت یک شهرک کوچک در شهرک غزالی با متریال واقعی با بتون ساخته شده که کارهای قدمت 200 ساله را هم می‌توان در آن محل تولید کرد. چرا که مشکلات مالی سازمان صداوسیما را با چشم خودمان می‌بینیم و رئیس رسانه‌ملی هم این تأکید را داشته‌اند که برای ساخت سریال‌ها صرفه‌جویی انجام شود. ما با این کار هم صرفه‌جویی کردیم و هم تولید ثروت انجام شد. چرا که تلویزیون می‌تواند هم در این محله سریال‌های گوناگون و برنامه‌های زنده و ضبطی تهیه و تدارک ببیند. به نوعی می‌توان گفت تعریف اقتصاد مقاومتی بر تولید فیلم و سریال را در جریان ساخت «حکایت‌های کمال» احساس می‌کنیم. یعنی به جای اینکه دکور موقت زده شود و بعد از مدتی قابل استفاده نباشد با استفاده از متریال یا مواد اولیه واقعی آن “محله کمال” ساخته شد.

چرا باید فیلم‌های سینمایی گران و بدون محتوا تولید شوند؟

میرکیانی با اشاره به اینکه گاهی یک فیلم سینمایی آنقدر هزینه گزافی برای تولید پیش‌بینی می‌کند که مخاطب نمی‌تواند محتوای گرانقیمتی هم در مرحله اکران مشاهده کند، تأکید کرد: «حکایت‌های کمال» علی‌رغم پیش‌بینی مناسب برای لوکیشن، واقع‌گرایانه در طراحی صحنه، محتوای جذاب و شیرینی برای نوجوانان و خانواده‌ها دارد. از طرفی هم جالب است بدانید پدرها و مادرها به همراه فرزندانشان و آموزش و پرورش و دیگر نهادها می‌توانند برای بازدید به “محله کمال” بروند که بسیار دیدنی است. واقعاً یک انتقاد جدی وجود دارد به هزینه‌های هنگفتی که برای برخی از فیلم‌های سینمایی وجود دارد که با گزاف‌ترین مبالغ فیلم تولید می‌کنند اما این محتوای گرانقیمت را در پسِ آثارشان نمی‌بینیم. سی و یک قسمت «حکایت‌های کمال» تا پایان سال آماده رفتن روی آنتن است و ادامه آن را نویسندگان می‌توانند با حاضر شدن در «محله کمال« به تحریر نگارش درآورند.

 

 

کاری که می‌تواند الگویی برای ساخت اثر هنری باشد 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کار می‌تواند الگویی باشد برای فیلمسازان که هم محتوای مناسب، سوژه دل‌انگیز و کاربردی و هم هزینه‌هایشان را نیز مدیریت کنند. کاری که ما در جریان ساخت «حکایت‌های کمال» انجام داده‌ایم تا آثار بیشتر و کاربردی‌تر تولید شوند و کارها به خاطر مسائل و مشکلات مالی متوقف نشوند. این خودش کمک به گستره و توسعه فرهنگ و هنرمان است. از طرفی هم خوشحالیم که تلویزیون و صداوسیما، کار برای نوجوانان را جدی گرفته‌اند. امیدواریم این راه پررهرو باشد.

براساس این گزارش، این جدی‌گرفتن موضوعات نوجوانان برای تلویزیون در حالی است که مسعود صباح مدیر مرکز کودک و نوجوان سیمافیلم هم از تولید 4 مجموعه تلویزیونی نوجوانان خبر داده است. البته او گفته که: “در کنار تولید این چهار مجموعه؛ آثار دیگری نیز در دست نگارش است که هنوز وارد مرحله تولید نشده اما مجموعه‌های در حال تولید این مرکز در حوزه نوجوان عبارتند از «خانواده دکتر ماهان»، «ساموبندری»، «حکایت های کمال» و «شش قهرمان و نصفی»است”.

 

 

«خانواده دکتر ماهان» پایان سال به آنتن می‌رسد

سریال «خانواده دکتر ماهان» به نویسندگی نسیم خداشاهی زاده، تهیه کنندگی بهروز خوش رزم و کارگردانی علی محمد قاسمی به موضوع حیات وحش، محیط زیست و مهاجرت معکوس می پردازد. در این مجموعه نوجوانان نقش اساسی در رقم زدن ماجراهای آن دارند و در شمال کشور فیلمبرداری شده که در 21 قسمت در حال تدوین است و تا پایان سال آماده پخش می‌شود. اینکه از چه شبکه ای پخش شود نیز بستگی به کنداکتور شبکه‌ها و پیش‌بینی معاونت سیما دارد. قدر مسلم در یکی از شبکه های اصلی نمایش داده می‌شود تا در سبد سریال‌هایی در ژانرهای گوناگون؛ مجموعه هایی با این مضامین نیز قرار داشته باشند.

 

 

«سامو بندری» به زودی پخش خواهد شد

مجموعه «ساموبندری» یکی دیگر از مجموعه های ماست. نام این سریال از نام شخصیت اصلی مجموعه یعنی سام گرفته شده که در جنوب سامو خوانده می شود. یک قصه دریایی است که در بوشهر می گذرد و 70 درصد آن در لنج و دریا گرفته شده و ابراهیم فروزش از پیشکسوتان سینمای نوجوان کارگردانی و علیرضا سبط احمدی تهیه‌کنندگی و اصغر عبداللهی نویسندگی پروژه را بر عهده داشته اند. تولید این مجموعه در 13 قسمت به اتمام رسیده و به زودی پخش خواهد شد.

 

 

«حکایت‌های کمال» 31 قسمتی می‌آید

«حکایت‌های کمال» عنوان دیگر مجموعه در حال تولید این مرکز است که  80 درصد فیلمبرداری آن شده  و یکی از مجموعه های شاخص نوجوان است. مجموعه داستان «حکایت های کمال» که محمد میرکیانی آن را نگاشته ، قصه یک نوجوان به نام کمال را در یک خانواده در دهه 40 شمسی در تهران روایت می کند. این مجموعه داستان طی 31 قسمت به یک فیلمنامه تبدیل شده بنابراین بحث اقتباس از آثار ادبی را نیز مد نظر داریم و از متون ادبی که پتانسیل تبدیل به سریال را دارند استفاده می کنیم. این کار از حالت اپیزودیک خارج شده و به یک سریال کلاسیک تبدیل شده است. فیلمبرداری حکایت های کمال تا 15 اسفند ماه به پایان می رسد و در 31 قسمت روانه آنتن می شود. ادامه دار شدن این مجموعه به بازتاب و استقبال مخاطب بستگی دارد. اگر این بازخورد مثبت باشد و بیننده بخواهد آن را دنبال کند در کنار در نظر گرفتن مسائل اقتصادی ادامه می یابد که البته به نظرم به دلیل فضای داستان و شادابی آن می تواند تنوع روحی برای مخاطب ایجاد کند.

 

 

«شش قهرمان و نصفی» در راه تلویزیون

«شش قهرمان و نصفی» در 15 قسمت تولید می‌شود و مضمون آن شامل حمایت از تولید داخلی و تشویق و ترغیب مخاطب نوجوان به سمت استفاده از کالای داخلی می‌شود. فضای این کار کمدی و هیجان انگیز است و بازیگران پیشکسوت و طنزپرداز بسیاری همچون اکبر عبدی، بیژن بنفشه خواه، شهرام قائدی، بهاره رهنما و … در آن حضور دارند. تصویربرداری بخش تهران این مجموعه که حدود 10 درصد پروژه را در بر می‌گرفت طی یک هفته انجام شد و گروه برای ادامه تصویربرداری به مازندران رفته‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار