194389
۰۸ بهمن ۱۳۹۷
عضو انجمن روانشناسی اسلامی ایران:

ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است

مشاور کودک و عضو انجمن روانشناسی اسلامی ایران با متذکر شدن این نکته که بچه‌ها، برآورده کننده آرزوهایی که والدین به آن دست نیافتند، نیستند؛ تأکید کرد: ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام مسعود شهیدی، مشاور کودک و عضو انجمن روانشناسی اسلامی ایران، در دوره دو روزه «مهارت های فرزندپروری» با بیان اینکه این مهارت، تنها یک آموزش  نیست بلکه مهارت در مقام عمل است و زمانی ایجاد می شود که تمرین و تکرار باشد؛ افزود: بر اساس روایتی از امام علی علیه السلام در هر مقامی لازم است معرفت و آگاهی داشته باشیم.

وی این دوره آموزشی را شامل هشت محور: ویژگی های والدین موفق و سبک های فرزند پروری، بررسی علل مشکلات رفتاری کودکان و اصول فرزند پروری، فنون تعامل مثبت والد و کودک، اصول تحسین و تشویق رفتارهای مثبت، تعیین قانون، دستور دادن و بحث مستقیم با کودک، تکنیک های بی توجهی، محروم سازی و در نهایت پرسش و پاسخ دانست.

 

 

این مشاور حوزه کودکان در محور نخست بحث با تشریح الگوی «انتظار و واقعیت» با متذکر شدن این نکته که بچه ها، برآورده کننده آرزوهایی که ما به آن نرسیدیم، نیستند؛ اظهار داشت: وقتی انتظار والدین با واقعیت کودک تناسب نداشته باشد نتیجه آن خشم والدین و پیامدهای آن داد زدن، مقایسه کردن، انتقاد، تهدید، سرزنش، نصیحت، کتک، تحقیر و ترس کودک است.

 

 

وی با بیان اینکه والدین بعضاً انتظارات زیادی از بچه ها دارند؛ ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است؛ پیامبر اکرم فرمودند«خدا رحمت کند کسی که فرزندش را با شیوه صحیح تربیت می کند؛ سئوال کردند کدام شیوه؟ حضرت پاسخ دادند: آنچه را در توانش بوده بپذیرد و از آنچه در توانش نیست، بگذرد.»

حجت الاسلام شهیدی با تأکید بر اینکه باید انتظار از کودک را به سطح واقعی برسانیم؛ افزود: باید ببینیم در تربیت کودک باغبان هستیم یا صنعتگر؛ والد یا مالک. کلید یا چکش و…باید با فطرت کودک که همان فطرت الهی است همراه شد نه اینکه آن را تغییر داد.‌

 

وی  با توجه به صفت «رب»اصل تربیت را برای خدا دانست و با اشاره به اینکه همه انبیا در تربیت از خداوند استعانت می جستند لذا متولی اصلی تربیت کس دیگری است؛ خاطرنشان کرد: تربیت ایجاد بستر مناسب برای رشد استعدادهای کودک است، بعضی می گویند برای رسیدن به قرب الهی؛ کسی که استعدادش شکوفا شود به قرب الهی{هم} می رسد.‌

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار