194376
۰۷ بهمن ۱۳۹۷
با دقت به رسالت رسانه ملی؛

رسانه ملی در حوزه کودک و نوجوان تا چه حد موفق بوده است؟

تلویزیون و رسانه ملی رسالتی مهم در آموزش و سرگرمی سالم کودکان به عهده دارد، اما باید دین تا چه حد به این رسالت خود پایبند بوده و آن را از اهداف نادرست دور نگهداشته است.

به گزارش کودک پرس ، دوران کودکی مهم‌ترین سال‌های زندگی هر فردی است و تجربیات این سال‌ها که از هر طریق چه آموزش، خانواده و یا رسانه‌هایی چون تلویزیون و برنامه‌های آن در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، زیربنای زندگی آینده کودک می‌شود.
تماشای تلویزیون از علایق کودکان بوده که از طریق برنامه‌های خود در دنیای امروزی می‌تواند به تربیت و آموزش و تعلیم کودکان کمک کند اما تحقق این امر رعایت الزامات و چارچوب‌هایی را می‌طلبد که درصورت بی‌توجهی به آنها تبعات جبران‌ناپذیری در آینده متوجه کودکان و جامعه می‌شود.
اگر به نیازها و حیطه‌های تکاملی کودکان طی این دوران در برنامه‌سازی‌ها پاسخ مناسبی داده شود، کودکان از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می‌شوند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت اما امروزه آفاتی دامنگیر برنامه‌سازی‌های کودکان شده است که به نوعی غفلت از احتیاجات خود کودک محسوب شده و بی‌توجهی به آن به تبعاتی در آینده منجر می‌شود.

**مواجهه خردمندانه با حوزه کودک بهره‌مندی مثبت در پی دارد
معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی وزرات آموزش و پرورش معتقد است: تولیدات حوزه کودک از جمله کتاب، صدا و تصویر که در شکل‌گیری شخصیت کودک اثر دارند باید ممیزی‌های تربیتی داشته باشند.
رضوان حکیم‌زاده افزود: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم در کنار مدرسه و خانواده، فضای مجازی و رسانه به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار در شخصیت کودکان است، بنابراین مواجهه خردمندانه و برخورد هوشمندانه ایجاب می‌کند از این بستر استفاده مفید برده و تاثیر مثبت بگیریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های وزارتخانه در راستای برقراری عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم، این است که کودکان و نوجوانان ما در اینگونه مناطق بدون اتلاف وقت در سرویس‌های نقلیه مدرسه از برنامه‌های مفید تربیتی از طریق فضای مجازی بهره ببرند و لازمه این امر تولید و ساخت برنامه‌های مفید است.
حکیم‌زاده افزود: اصلی‌ترین سرمایه این سرزمین کودکان هستند، تربیت کودک یک کار تخصصی است، دید تجاری به این مساله صحیح نیست، امروز تعلیم و تربیت یک علم است و اصول علمی خاص خود را دارد که این مسائل باید در برنامه‌سازی هم رعایت شود.

**نگاه تجاری آفت کار کودک است
«مینا هاشمی» مجری برنامه‌های کودک تلویزیون نیز گفت: امروزه خلایی بزرگ در برنامه‌های آموزشی و سرگرمی‌های تلویزیون برای کودکان وجود دارد، جای برنامه‌سازانی هم که در دوره طولانی توانسته‌اند کار کنند و کارهای خوبی انجام دهند خالی است، کارها در زمینه کودک در دهه ۶۰ ساختاری و حتی انیمیشن‌های خارجی در آن زمان آموزنده بود.
وی افزود: تولیدکنندگان برنامه‌های کودک در آن دوره وفادار به مخاطب بوده و به مخاطب احترام می‌گذاشتند.
هاشمی ادامه داد: برنامه‌سازان کودک باید سعی کنند با یک فرهنگ پویای ایرانی اسلامی، علاقه‌مندی‌ها و فضائل اخلاقی از جمله رفتار با پدر و مادر و در کنار هم بودن را به شکل صحیح به فرزندان یاد دهند.
وی نگاه تجاری به کار کودک و لزوم اسپانسر گرفتن برای کارهای کودک را آفت کار در این حوزه دانست و افزود: وفاداری و احترام به مخاطب و تخصصی و با انگیزه کار کردن باید سرلوحه فعالیت برنامه‌سازان کودک باشد.

**استفاده از تجارب قدیمی‌ها راهکاری برای بهتر شدن اوضاع
«گیتی فر شفائی» سازنده برنامه‌های کودک نیز با اشاره به اُفت اینگونه برنامه‌های تلویزیونی گفت: اولین دلیل این مساله استفاده نکردن از تجارب افراد باسابقه است اگر از تجارب تهیه‌کنندگان قدیمی استفاده شود، تولیدهای موفق‌تری در این حوزه خواهیم داشت.
وی افزود: تهیه‌کنندگان قدیمی قانع هستند چون عاشقانه برای بچه‌ها کار کردند و از انتقال تجارب به جوانان استقبال می‌کنند.
شفائی گفت: برخی تولیدکنندگان برنامه‌های کودک به خاطر نداشتن تجربه، برنامه‌هایی با کیفیت اندک تولید می‌کنند که مسائل مالی را نمی‌توان بی‌ارتباط با این موضوع دانست.
وی افزود: زمانی تهیه‌کننده حتی بهره‌وری هم نداشت و با حقوق واحد و برآوردهای اندک برنامه‌سازی صورت می‌گرفت؛ امروز هم با استفاده درست از منابع می‌توان برنامه خوب ساخت.
وی با اشاره به پرمخاطب بودن برنامه‌های قدیمی کودک گفت: در گذشته برنامه‌سازان در ساخت برنامه‌ها از تمام توان و راه درست برنامه‌ریزی استفاده می‌کردند.
شفائی افزود: در زمینه فیلم کودک اوضاع بهتر است چون باز هم بیشتر شاهد فعالیت قدیمی‌ها هستیم، البته افراد جدید هم در این حوزه کار می‌کنند که در صورت هدایت به سمت درست و نیاندیشیدن صِرف به پول و قرار دادن مادیات در درجه دوم اهمیت می‌توان به بهتر شدن اوضاع امیدوار بود.
وی افزود: دلایل توفیق برنامه‌های موفق نیز اگر بازگو شود برای جوانان تا آن عوامل را به کار ببرند راه خوبی پیش پای آنها برای ادامه کار خواهد بود.

**سیاستگذاری‌های غلط در برنامه‌های کودک به خاطر درآمدزا بودن
«علی فروتن» مجری برنامه فیتیله‌ای‌ها نیز گفت: بچه‌ها روحیه بسیار پاکی دارند و زلالند، وقتی در دنیای کودکان ورود پیدا می‌کنیم غیر از پاکی، زلالی و دوست داشتن چیزی نمی‌بینیم اما متاسفانه امروز به واسطه ورود پول به تمام موارد و حضور این جنس پست و پلشت و کثیف که وقتی به ماجرایی ورود می‌کند؛ همه بدی‌ها را با خودش می‌آورد در حوزه کودک با پیامدهای آفت‌خیز در برنامه‌سازی‌ها مواجهیم.
وی افزود: برخی‌ها امروز در حوزه کودکان هم به خاطر حضور بچه‌ها و درآمدزا بودن آنها، به سیاستگذاری‌های غلط در مورد کودکان ورود و بچه‌ها را درگیر ماجرایی می‌کنند که اصلا ربطی به بچه‌ها ندارد همینطور کسانی که تولید برنامه و محتوا برای کودکان می‌کنند.
وی ابراز امیدواری کرد روزی برسد همه به این بیاندیشند که تولیدات تلویزیونی برای کودکان باید پاک و زلال بماند چون این مساله عین درخت و نهال کاشتن است، اگر نهال خراب بکارید در آینده جنگل به درد نخوری حاصل می‌شود.

 

فروتن گفت: بچه‌ها هم نهال‌هایی هستند که اگر به آنها اطلاعات بد برسانیم در آینده خودمان دچار مشکل خواهیم شد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار