194366
۰۷ بهمن ۱۳۹۷
مدرسه بنگاه معاملات و تبلیغات نیست؛

پیشنهاد عجیب و تاسف‌بار برای فضای مدرسه!

چندی پیش طرح پيشنهاد اجاره فضای آموزشی مدارس برای تبليغات، توسط مسئولی مطرح شد. این طرح آغاز تفکری انحرافی در فضای آموزشی کشور است که به افکار کودکان در مدارس آسیب می‌رساند.

به گزارش کودک پرس ، وزير آموزش و پرورش كه اين روزها بحث احتمال استيضاح او نيز در مجلس مطرح است چندي پيش براي نخستين بار پيشنهاد اجاره فضاي آموزشي مدارس را براي تبليغات مطرح كرد، اگر چه اين موضوع هنوز جدي نشده اما طرح اوليه آن هم با واكنش كارشناسان همراه بوده است.

منصور باباخاني، كارشناس آموزش و پرورش مي‌گويد: عرصه تعليم و تربيت قابليت‌هاي مطلوبي را براي تبليغات اقتصادي فراهم مي‌كند و وجود تعداد زيادي دانش‌آموز در اين حوزه درآمدهاي بي‌حدي را نصيب فعالان اين حوزه مي‌كند، حتي براي توليد يك مداد يا دفتر به تعداد 13ميليون دانش‌آموز.

او معتقد است اين نگاهي تجاري به تعليم و تربيت است، مگر آنكه براساس نيازهاي مدرسه و براي علم آموزي محض به دانش‌آموزان و معرفي علوم جديد و آموزش راه فكر كردن به آنها باشد.

  • بررسي ورود تبليغات به مدارس

مديركل دفتر وزارتي آموزش ‌وپرورش در اين‌باره به تسنيم گفته براساس اين طرح، اگر آموزش‌‌وپرورش در راستاي مأموريت‌هاي يك سازمان خاص فعاليت كند مي‌تواند در قبال اين همكاري متقابل هزينه دريافت كند.

محمد فاضل در پاسخ به اين پرسش كه آيا از اين به بعد در محوطه و حياط مدارس شاهد تبليغ محصولات آموزشي يا خوراكي خواهيم بود؟ گفت: در حال بررسي موضوعي هستيم تا براساس آن آموزش‌وپرورش از امكانات و فضاهايي كه در اختيار دارد، بهتر استفاده كند.

  • تبعات غيرقابل پيش‌بيني

تبليغات در مدارس مخالفان‌ جدي‌تري هم دارد. يكي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس با اشاره به اينكه مدارس مكاني براي تعليم و تربيت دانش‌آموزان است، گفت: تبليغات در مدارس به رشد مصرف‌گرايي و دور شدن از اقتصاد مقاومتي مي‌انجامد و هر نوع تبليغات تجاري در ديوار محيط‌هاي آموزشي لطمه اساسي به رسالت تعليم و تربيت وارد خواهد كرد.

عليرضا سليمي گفت: اين اقدام غيركارشناسي است و به‌طور حتم درصورت اجرا تبعات بسياري براي نظام آموزشي كشور به همراه خواهد داشت. تبليغات در محيط‌هاي آموزشي مدارس نه‌تنها عوايدي از جنبه اقتصادي نخواهد داشت بلكه به ريشه دار شدن فاصله بين فقير و غني نيز منجر خواهد شد.

  • ديوار مدرسه است نه پاساژ

يكي ديگر از اعضاي كميسيون آموزش مجلس با انتقاد از مطرح شدن چنين طرحي گفت:اجراي چنين طرح‌هايي به دور شدن مدارس از رسالت فرهنگي و آموزشي منجر مي‌شود.

اسفنديار اختياري، نماينده زرتشتيان در مجلس با بيان اينكه فرهنگ‌سازي‌ يكي از كاركردهاي مدارس است، افزود: تبليغات در مدارس اين كاركرد را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. ديوارهاي مدارس بايد با نوشته‌ها و تصاوير پندآموز زمينه‌ساز ارتقاي شخصيت دانش‌آموزان شود. انجام هر نوع تبليغي در مدارس نه‌تنها منافع اقتصادي به‌دنبال ندارد بلكه موجبات وارد آمدن صدماتي به رسالت محيط‌هاي آموزشي نيز مي‌شود. زماني كه دانش‌آموزان در ديوارهاي مدرسه خود بيننده تبليغات گسترده باشند چيزي براي آموزش نخواهند يافت.

مجتبي پاشايي، كارشناس آموزش و پرورش نيز با بيان اينكه بافت فرهنگي مدارس هرگز ايجاب نمي‌كند كه با نگاه اقتصادي، فعاليت‌هاي تبليغي در آنها انجام شود اظهار كرد: اجاره فضاي مدرسه و ديوارها براي كارهاي تبليغاتي حتي آموزشي حركتي غيرفرهنگي و مغاير اهداف تعليم و تربيت است.

 

سابقه تبليغات در مدارس به سال 1383 برمي‌گردد كه بر ديوار حدود 200 مدرسه در تهران آگهي‌هاي تجاري نقش بستند. همان سال نيز شوراي عالي آموزش و پرورش اين‌كار را برخلاف قوانين ارزيابي كرد.بايد منتظر ماند و ديد طرح تازه آقاي وزير چه سرانجامي خواهد داشت.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار