194055
۰۶ بهمن ۱۳۹۷

دست بعضی از باندهای مافیایی در موضوع کودکان کار/ مردم باید از پشت پرده زندگی این بچه‌ها مطلع باشند

مدیرعامل موسسه خیریه اسرا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این موسسه بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره وضعیت کودکان کار تاکید کرد و گفت: تلاش داریم تا ۱۴۰۰ هیچ کودک خیابانی در کرمان نباشد.

به گزارش کودک پرس ، محمدرضا مشایخی، مدیرعامل موسسه خیریه اسرا،  در نشست خبری با اشاره به اینکه این موسسه از سال ۹۵ از اداره کل بهزیستی استان مجوز گرفت و در سال ۹۶ به ثبت رسید، گفت: فعالیت ما برای کودکان بی بضاعت است.
وی با بیان اینکه بر اساس اولویت بندی و آسیب شناسی انجام شده، کودکان خیابانی که بی خانمان و در خیابان ها عمر خود را سپری می کنند؛ به عنوان اولویت اول تعریف شد؛ افزود: این کودکان رده سنی ۴ تا ۱۵ سال را شامل می شود؛ کودکانی که در شغل های کاذب در حال تکدی گری و بعضا” عضو مافیای تکدی گری هستند و درآمد روزانه آنها بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

مشایخی ادامه داد: بعضی از این کودکان با نامادری و یا ناپدری زندگی می کنند و یا بدسرپرست و یا تک والد و یا با والدین از کارافتاده هستند و باندهای مافیایی تکدی گری و بزه کاری، این کودکان را مورد سوءاستفاده قرار داده و یا از آنان در سرقت از خودرو استفاده می شود و حتی بعضی مدرسه جیب بری دارند و برای این کار آموزش می بینند و برای اینکه از این کودکان بیشتر استفاده و وابسته شوند؛ آنها را معتاد به مواد مخدر می کنند.

وی به آلودگی محل زندگی این کودکان اشاره و بیان کرد: این کودکان منبع متحرک ویروس در جامعه می شوند و ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها از اتباع بیگانه هستند و اکثرا” بزه کاران آینده محسوب می شوند؛ تاکید کرد:  کمک های مستقیم به این بچه ها گره ای از مشکلات آنها باز نمی کند بلکه باعث توسعه کودک خیابانی می شود زیرا پول و درآمد بیشتر برابر با ساعات کاری و تولید بیشتر این کودکان در خیابان می شود.

مدیرعامل موسسه خیریه اسرا با افزودن اینکه در همین راستا موسسه طرح نهال امید را نوشته و بعد از جلسات متعدد مورد قبول واقع شد و پروتکل آن با موافقت بهزیستی به انجام رسید، افزود: طرح، سه ساله است و ان شاءالله تا سال ۱۴۰۰ کودک متکدی و کودک کار در کرمان نخواهیم داشت و شروع کار ما با فعالیت های فرهنگی است زیرا مردم از پشت پرده زندگی کودکان خیابانی هیچ اطلاعی ندارند؛ موسسه با اجرای طرح فرهنگی و اطلاع رسانی به مردم، به کاهش کودکان کار در سطح شهر کمک می کند زیرا اگر منبع درآمد را کاهش دهیم حضور آنها کم می شود.

وی به استثمار بعضی از این کودکان توسط خانواده های آنان اشاره و بیان کرد:  از اول آذر تا الان دو همایش در کرمان و رفسنجان با اسامی مختلف برگزار کردیم و طبق آمار، اطلاع رسانی ها باعث شده تا ۳۰ درصد آگاهی مردم بالا برود و در همین راستا تست کردیم که کمک های مردمی با توجه به اطلاع رسانی چقدر بوده که از ۳۵ ماشین در خیابان یک ماشین به این کودکان کمک کرده است.

مشایخی با اعلام اینکه حامی سه مرکز نگهداری کودکان کار هستیم که یکی شبانه روزی است و اکثرا” بچه های ایرانی در آن است و دو مرکز که بیشتر اتباع بیگانه هستند؛ تصریح کرد: ما دنبال پول نیستیم و می خواهیم کمک های مردم را هدفمند کرده تا بتوانیم شفاف با مردم باشیم و اداره کل بهزیستی نیز حمایت می کند و شهردار هم اعلام حمایت برای طرح نهال امید کرده و ۱۱ دستگاه از جمله آموزش و پرورش، دادگستری، بهداشت و درمان و… باید درگیر شوند زیرا بحث کودک کار مربوط به همه است اما بعضی جاها مثل بیمارستان ها و فروشگاه های بزرگ حاضر به همکاری با ما در جانمایی صندوق جمع اوری کمک های مردمی نیستند.

وی بحث کودک کار را آسیبی از لحاظ گردشگری هم دانست و اتفاق اخیر درباره کودک آزاری با خوراندن گل توسط مامور شهرداری به دو کودک کار، بازتاب این حرکت وقیحانه را برای استان بسیار نامطلوب دانست و افزود: باید تدابیری اندیشیده شود این اتفاقات نیفتد و شهرداری و بهزیستی قبول دارند اشتباه شده و از راه صحیح باید وارد شوند و بعد از آن اتفاق، کمیته ورزش های رزمی برای استفاده از  باشگاه های زیرمجموعه شهر به صورت رایگان برای آن دو کودک اقدام کرد.

مدیرعامل موسسه اسرا در بخش دیگری از سخنانش  از وجود ۳ هزار و ۵۰۰ خیّر خبر داد و با بیان اینکه پیشنهاد دادیم انجمن خیریه های استان راه اندازی و تخصصی کار شود تا منابع مالی شفاف باشد؛ گفت: ما وابسته به هیچ ارگان و دستگاهی نیستیم و تمام درآمد ما از کمک های مردمی شامل خیرین خاص و عام است و طرح هایی برای درآمدهای پایدار  داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان درآمد نسبی این موسسه، گفت: درآمدها را به طور دقیق نمی توانم بیان کنم زیرا ممکن است عددی را بگویم اما مبلغ واقعی چیز دیگری باشد.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار