194037
۰۴ بهمن ۱۳۹۷
بررسی چند عامل؛

چطور بفهمم که کودک من باهوش است؟

بسیاری از والدین از اوان کودکی فرزندشان به دنبال سنجش میزان هوش آنها هستند اما چه فاکتورهایی برای این سنجش در بین کودکان وجود دارد.

به گزارش کودک پرس ، بنابر اعلام وب‌سایت روانشناسی کودکان، در صورتی که کودک شما تعداد زیادی یا همه نشانه‌ها را داشته باشد، باید توجه داشته باشید که آموزش و تربیت کودکان نابغه متفاوت از سایر بچه‌ها خواهد بود و بهتر است کمک حرفه‌ای بگیرید. توجه کنید که والدین یک کودک نابغه بودن کمی سخت‌تر از سایرین است و شما مسئولیت بالایی نسبت به کودک نابغه خود دارد.

نشانه‌های کودک نابغه

گاهی اوقات، والدین یک کودک نابغه، صفات و خصوصیاتی در کودک خود می‌بینند که ممکن است از نشانه‌های کودک نابغه باشد. رفتارهایی، مانند شروع به خواندن از سنینی بسیار پایین، حافظه و قدرت یادگیری بسیار بالا یا ارتباط بسیار قوی و خوب با افراد بزرگ‌تر از خودشان که نشان‌دهنده هوش و نبوغ او است. ممکن است با مشاهده این رفتارها و خصوصیات در کودک، متوجه استعداد و نبوغ او شوید، می‌توانید در این مرحله از مشاوره حرفه‌ای کمک گرفته تا استعداد کودکتان تلف نشود.

با این حال دقت کنید که لزومی ندارد یک کودک نابغه و با استعداد همه این خصوصیات و رفتارها را داشته باشد.

تفاوت معنایی واژه «نابغه» با «با استعداد»

مشکل عمده‌ای که اکثر والدین با آن درگیر هستند، تعریف معنایی واژه نابغه یا با استعداد است. در واقع بسیاری از ما نمی‌دانیم تعریف دقیقی از یک کودک نابغه دقیقا چه معنایی می‌دهد و شاید تعریف یک پدر و مادر از کودک با استعدادش با پدر و مادر دیگر بسیار متفاوت باشد.

بهتر است ابتدا تعریف دقیقی از این واژه بدانید و ببینید که این واژه در طول زمان‌های مختلف معنایی متفاوت داشته است. دانستن این موارد می‌تواند کمک بسیار زیادی به والدین برای ارتباط بهتر و درک استعداد کودکشان کند.

توجه داشته باشید که یک کودک می‌تواند کودک باهوش باشد اما نابغه نباشد، هرگز کودک خود را بخاطر این که نابغه نیست نباید سرزنش کنید، زیرا میزان هوش او هرچه که باشد باید به آن توجه کرد و برای تکامل و پرورش آن تلاش کرد. هر کودکی استعدادی دارد و نباید او را برای نداشتن یک توانایی تحقیر و تنبیه کرد. یکی از بهترین راه‌های تشخیص نبوغ و هوش کودک، استفاده از تست هوش تحت نظر مشاوره حرفه است. تا تعریف دقیق و راهنمایی لازم را در خصوص نبوغ و استعداد این کودک به شما بدهد.

بسیاری از پدران و مادران پیشاپیش رویای پیشرفت کودک خردسال خود را در سر می‌پرورانند اما بیشتر کودکان فقط از نظر والدین خود نابغه هستند. با وجود این برخی کودکان واقعا با استعداد هستند؛ آیا کودک شما نیز جز این گروه است؟ دستورالعمل‌های محدودی هستند که نبوغ و استعداد کودکان را نشان می‌دهند که در ادامه به ۱۰ مورد از آنها اشاره می‌شود:

دامنه لغات پیشرفته: این که کودک زود به حرف بیاید به تنهایی نمی‌تواند نشانه نبوغ و استعداد او باشد، اما اگر او از لغات و جملات پیشرفته استفاده کند، احتمالا به همان باهوشی است که فکرش را می کنید. یک کودک ۲ ساله معمولی می‌تواند جمله‌ای مانند «یک سگ آنجاست» را به زبان بیاورد اما یک کودک نابغه این جمله را می گوید: «یک سگ قهوه‌ای در حیاط پشتی است و دارد گل‌ها را بو می‌کند».

 

درک مفاهیم پیچیده: کودکان بسیار باهوش می‌توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند، از روابط گوناگون سر در بیاورند و انتزاعی فکر کنند. آنها مشکلات را عمیقا می‌فهمند و به راه حل‌ها می‌اندیشند.

توجه به جزئیات: یک کودک نابغه اشتیاق فراوانی نسبت به جزئیات نشان می‌دهد. کودکان بزرگ‌تر ممکن است بخواهند درباره جزئیات و چگونگی عملکرد یک وسیله اطلاعاتی داشته باشند اما یک کودک خردسال نابغه می‌تواند یک اسباب بازی را دقیقا سر جای خودش قرار دهد و اگر چیزی در جای اصلی خودش قرار نگرفته باشد، متوجه می‌شود.

طیف وسیع علاقه‌مندی‌ها: کودکان با استعداد به موضوعات گوناگونی علاقه نشان می‌دهند. یک ماه ممکن است از دایناسورها خوش‌شان بیاید و ماه بعد به سراغ مباحث فضایی و… بروند.

اگر علاقمند هستید نشانه‌های کودک نابغه را به صورت کامل و جامع بدانید لطفا به سایت روانشناسی کودکان مراجعه کنید.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار