193626
۰۱ بهمن ۱۳۹۷

قلاده، جرم سگ‌گردانی را کاهش نمی‌دهد/ راه شکایت باز است

حمله دو سگ به کودک ۱۰ ساله در لواسان بحث سگ گردانی را دوباره به سر فصل خبرها آورده است و نبود قانونی مدون، خلأ برخورد قضائی با این پدیده را نشان می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، ماجرا از آنجایی شروع شد که خانواده‌ای برای گردش به لواسان رفتند، کودک ۱۰ ساله‌شان مشغول بازی بود که از دور دو سگ از نژاد پیتبول و ژرمن شپرد را دید که هر دو سگ بدون قلاده بودند. دختر ترسید و فرارش عاملی شد که دو سگ به سمت او حمله کنند.

دست و پای کودک در این ماجرا آسیب می‌بیند و بلافاصله خانواده، کودک را به بیمارستان منتقل می‌کنند. کودک بی‌هوش می‌شود تا درمان بر روی او انجام شود و دو صاحب سگ نیز که بازداشت‌ شده بودند با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد می‌شوند.

سگ‌گردانی یکی از معضلات و نابهنجاری‌هایی است که این روزها به مد و تفاخر تبدیل‌ شده است و برخی برای نشان دادن اینکه با دیگران متفاوت هستند، قلاده سگی را در دست می‌گیرند و آن را در معابر عمومی نمایش می‌دهند.

در سال‌های اخیر بحث حمایت از حیوانات سبب شده است که نگهداری از این حیوانات خانگی افزایش پیدا کند. هرچند این موضوع با سبک زندگی ایرانی و اسلامی در کشور ما کمی در تناقض است اما مدگرایی و پیروی از سبک زندگی غربی سبب شده است که در سال‌های اخیر با این موضوع بیشتر روبرو شویم.

 

قانونی که باید به آن توجه شود

علی شاه‌صاحبی در خصوص این ناهنجاری گفت:‌ سگ‌گردانی به خودی خود در جامعه زیاد عمل خوشایندی به‌حساب نمی‌آید و به همین دلیل قانون برای حل این معضل راهکار قرار داده است.

وی افزود: ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره‌ کرده و بر اساس این قانون اگر فردی سگ و یا حیوانی را در معابر و گذرگاه‌های عمومی بگرداند، عملی خلاف قانون انجام داده است و تنها گرداندن سگ بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد؛ این به‌جز ضبط حیوان توسط مراجع ذی‌ربط است.

شاه‌صاحبی در ادامه اظهار کرد: اگر فردی  از افرادی که در همسایگی او  از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند و سروصدای حیوان  آسایش را از آن‌ها سلب کرده، به دادگاه شکایت ببرد، دادگاه می‌تواند با این همسایه برخورد قضائی کند.

وکیل پایه‌یک دادگستری گفت: با شکایت از فردی که سگ نگهداری می‌کند، صاحب حیوان موظف است با اخطار دادسرا تا دو روز حیوان را از خانه به‌جای دیگری منتقل کند اما اگر این اتفاق رخ ندهد، باید جریمه نقدی پرداخت کند و حیوان او نیز ضبط می‌شود.

وی در ادامه تشریح کرد: هر فردی که حیوان خطرناکی دارد و گمان می‌کند که ممکن است حیوانش به کسی آسیب وارد کند، باید از آن به‌درستی حفاظت نمایدتا آسیبی به کسی نرساند. اما درهرصورت اگر حیوان آسیبی به کسی وارد کند، صاحب حیوان باید ضرر و زیان آن را بپردازد.

شاه‌صاحبی با اشاره به اینکه اگر سگی به فردی حمله کند و آن فرد در دفاع از خودش به سگ آسیب برساند، افزود: شخصی که از خودش دفاع کرده است هیچ ضمانتی بر گردنش نیست و نیاز به پرداخت خسارت ندارد.

 

سگ وقتی می‌ترسد حمله می‌کند

پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی هم گفت: سگ وقتی حمله می‌کند که از چیزی بترسد و یا بر ترس خودش غلبه کند و از بابت حمله از طرف مقابل خیالش راحت شود، آن‌وقت است که حمله می‌کند.

وی در ادامه گفت: سگ‌های زیادی در جهان هستند که تربیت‌های مختلف دارند. حمله سگ از روی ترس است و گاهی تشابه‌سازی در مورد حادثه‌ای که قبلاً برایشان رخ‌داده او را وادار به حمله می‌کند.

محبی با اشاره به اینکه درک حیوانات مانند ما انسان‌ها نیست، ادامه داد: ما در مغز خود بخش خاکستری داریم که می‌تواند مسائل را آنالیز کند و این باعث می‌شود که ما بر اساس منطق رفتار کنیم اما این اتفاق در حیوانات وجود ندارد و در واقع آن‌ها قادر به تحلیل مسائل نیستند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی در ادامه افزود: بعضی از سگ‌ها نیز دیوانه می‌شوند، بعضی پارانوئید می‌شوند این قبیل بیماری‌ها در سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها وجود دارد اما نمی‌توان آن را به همه حیوانات و سگ‌ها تعمیم داد. اگر فردی به کسی حمله کند، نمی‌توان آن را بر روی خصلت ژنتیکی او تعریف کرد.

وی در خصوص سیستم عصبی در حیوانات توضیح داد: سیستم عصبی، قسمتی از بدن است که در دوره بلوغ دیگر رشد ندارد و با بزرگ شدن اعضای بدن سیستم عصبی رشدی نمی‌کند و در واقع سلول‌های عصبی همانندسازی ندارد. این شایعه که در مورد سگ‌ها گفته می‌شود که بزرگ شدن مغزشان سبب می‌شود آن‌ها رفتارهای واکنشی داشته باشند درست نیست زیرا در سگ‌ها نیز مانند موجودات دیگر سیستم عصبی در یک‌زمانی متوقف‌شده و رشد نمی‌کند.

وی در توضیح تئوری‌های حمله حیوانات گفت: اگر سگی حمله کرد دلیل بر این نیست که همه سگ‌ها حمله می‌کنند و این تعمیم دادن درست نیست زیرا در بین انسان‌ها نیز ممکن است بعضی‌ها رفتارهای غیرعادی داشته باشند و این نمی‌تواند شامل همه انسان‌ها شود.

 

اما موضوعی که در این میان باید به آن توجه داشت این است که درهرصورت همه ما سگ را حیوانی نجیب و باوفا می‌شناسیم و به همین دلیل برخی با این توجیه اقدام به نگهداری از سگ می‌کنند. اما بااین‌وجود توجیه اینکه چاردیواری اختیاری است، مسئله‌ای کاملاً غیرقابل‌توجیه است زیرا این نمی‌تواند دلیلی برای نگهداری سگ در منزل یا گرداندن آن در کوچه و خیابان باشد.

 

 

 

منبع: کرج رسا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار