193115
۲۶ دی ۱۳۹۷

۷۵ هزار کودک در لرستان سنجش بینایی شدند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان گفت: در طرح غربالگری تنبلی چشم که از اول آبان ماه آغاز شده تاکنون ۷۵ هزار کودک در استان مورد سنجش بینایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش کودک پرس ، ابتسام داشی افزود: در این طرح که قرار است تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد پیش بینی شده 100 هزار کودک مورد غربالگری چشم از نظر ابتلا به تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری قرار گیرند.
وی اظهار داشت: بنا بر آمارهای استانی از منابع شبکه بهداشت و ثبت احوال تعداد کودکان استان 103 هزار نفر است که تلاش می شود تا پوشش صد درصدی این کودکان از نظر اجرای غربالگری چشم صورت گیرد.
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: پایگاه های ثابت و سیار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که در تمامی مهدکودک و پیش دبستانی ها غربالگری تنبلی چشم برای کودکان انجام می شود.

داشی افزود: به منظور پوشش دادن مناطق روستایی و صعب العبور نیز تیم های سیاری در نظر گرفته شده که مراجعه خانه به خانه را انجام داده و یا با استقرار در مساجد و یا خانه های سلامت محله ها و مناطق روستایی سنجش بینایی کودکان را انجام می دهند.
وی یادآور شد: زمان طلایی درمان تنبلی چشم سنین بین 3 تا 6 سال است اما تا سنین زیر 10 سال هم قابل کنترل و درمان است.
معاون بهزیستی لرستان افزود: چنانچه تنبلی چشم در این زمان مورد درمان قرار نگیرد در واقع ارتباط چشم با مغز قطع می شود و منجر به نابینایی و کم بینایی می شود که کم بینا یا نابیناشدن یک چشم باعث فشار بیشتری به چشم دیگر هم خواهد شد و متعاقب آن مشکلاتی ایجاد می شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان گفت: همچنین در بخش غربالگری شنوایی نوزادان نیز امسال تعداد 24 هزار و 348 نفر غربالگری شدند که با این غربالگری ها تعداد 100 نوزاد با مشکل کم شنوایی و ناشنوایی شناسایی و وارد مراحل درمان شدند.
داشی گفت: در سه ماه سوم سال جاری هفت هزار و 742 نوزاد یعنی معادل 98 درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی شده اند.
وی افزود: این میزان از پوشش نوزادان در طرح های غربالگری ما را به این امیدواری که بتوانیم تمام افراد را از خدمات پیشگیرانه پوشش دهیم می رساند.

وی با اشاره به انجام مشاوره های ژنتیک که توسط این معاونت پیگیری و انجام می شود گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد سه هزار و 234 نفر مشاوره ژنتیک شده اند.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار