موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
192742
۲۴ دی ۱۳۹۷
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش؛

طرح بازی و یادگیری از بهمن۱۳۹۷ در ۱۰۰۰ مدرسه اجرا می‌شود

استفاده از بازی یکی از اصول مسلم تعلیم و تربیت است؛ اگر نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم، بازی از ابزارهای اصلی یادگیری است.

به گزارش کودک پرس ، جلسه هم‌اندیشی «بازی و یادگیری» با حضور مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش، ۱۵دی۱۳۹۷ در دبستان محدثه تهران برگزار شد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش، در این جلسه گفت: اگر بخواهیم یادگیری در دورۀ ابتدایی محقق شود باید به شکل تخصصی و مبتنی بر علم تعلیم و تربیت اقدام کنیم.

وی به لزوم نگاه تخصصی به دورۀ پیش‌دبستانی ابتدایی اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی از طریق دست‌ورزی بهتر می‌آموزند.

 

حکیم‌زاده با بیان اینکه نخستین مواجهه کودکان با بزرگسالان در پیش‌دبستانی و دبستان محقق می‌شود، گفت: بهترین بسترهای مناسب یادگیری فعالیت‌هایی مانند بازی، هنر، قصه و نمایش است.

وی به طرح‌های حذف پیک نوروزی و جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای تکالیف حافظه‌محور اشاره کرد و ادامه داد: به دنبال طرح‌های انجام شده وقتی ایده بازی مطرح شد، از آن استقبال کردیم و وزیر آموزش‌وپرورش کارگروهی تشکیل داد تا با توجه به بسترهای اجرایی این ایده، عملیاتی  شود.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: در مدت زمان کوتاه پیش‌نویس طرح نوشته شد که بر این اساس از هر استان ۱۰۰ مدرسه و در ۱۰ استان این طرح اجرایی شود در واقع کلاس بازی در مجموع امسال در ۱۰۰۰ مدرسه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه از اسباب بازی‌های با ارزش تربیتی در این طرح استفاده می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح قرار نیست ساعتی اضافه یا حذف شود بلکه همان مفاهیم در قالب بازی دنبال می‌شود.

حکیم‌زاده اظهار کرد: پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که بازی کردن به درمان اختلالات کودکان کمک می‌کند و کشورهای موفق دنیا در کنار کلاس علوم و ریاضی از ظرفیت بازی بهره می‌گیرند و ما هم این برنامه را امسال آزمایشی شروع  می‌کنیم تا بازخوردهای آن را در اجرا ببینیم.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از بازی یکی از اصول مسلم تعلیم و تربیت است،  گفت: اگر نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم، بازی از ابزارهای اصلی یادگیری است و پیش‌بینی کردیم در هر استان رابطانی برای طرح داشته باشیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: از نظرات افرادی که به دنبال  بهبود طرح بازی هستند حتماً استفاده می‌کنیم  و باید توجه داشته باشیم که این نگاه تحولی با بخشنامه محقق نمی‌شود و باید تغییری رخ دهد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش افزود: با اجرای این طرح پیام مهمی به افرادی داریم که بدون درک دوران کودکی برای کودکان کار می‌کنند و کودکان را منبع درآمد می‌دانند؛ جریان تعلیم و تربیت به جای خلاقیت‌محوربودن، حافظه‌محور است درحالی‌که خلاقیت‌ها و مهارت‌ها باید بر بسترهای مناسب شکل گیرد که یکی از بهترین بسترها بازی است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار