موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
192539
۲۳ دی ۱۳۹۷
با وجود واردات بی‌رویه؛

موانع موجود در تولید پوشاک کودک و نوجوان

بحث تولید کالای داخلی و با کیفیت از مسائل مهم خانواده‌ها برای خرید پوشاک کودک و نوجوان است. اما موضوع فقط به تولید پوشاک ختم نمی‌شود و واردات پوشاک خارجی که سهم زیادی را از بازار به خود اختصاص داده، باعث کم‌رونقی و کم انگیزگی فعالان در این عرصه است.

به گزارش کودک پرس ، برگزاری دومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان فرصتی شد که به چالش‌های موجود در این حوزه باعث بپردازیم.

آنچنان که مسئولان امر گزارش می‌دهند، حجم زیادی از واردات  پوشاک به این بخش اختصاص داده شود. پوشاکی که نه تنها با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی همخوان نیستند که عمدتاٌ  از کیفیت مطلوبی نیر برخودار نیستند.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور در حاشیه مراسم افتتاحیه این جشنواره با تاکید بر اینکه در حوزه معرفی و ارائه محصولات حوزه کودک ضعف جدی وجود دارد، اظهار داشت:فشار مضاعف و خارج از قاعده دستگاه‌های مالیاتی به تولیدکنندگان باعث شده که آنها جزیره‌ای و در سکوت فعالیت کنند و این مساله شاید دلیل عمده شناخته نشدن تولیدات با کیفیت پوشاک ایرانی باشد.

 

اما یکی از عمده‌ترین چالش‌های این حوزه گرانی لباس‌های ژانر کودک  تولید داخل است، بنفشه محمودی  طراح لباس کودک و نوجوان با تاکید بر گرانی پوشاک بچگانه در بازار داخلی کشور، گفت: علت اصلی قیمت گران البسه کودکان در بازار، وجود برند‌های خارجی است و  اگر طراحان لباس کودک، با برند ایرانی تولید کنند، قیمت‌ها شکسته می شود.

وی ادامه داد: باید قبول کنیم که در حوزه تخصصی لباس کودک خیلی قوی کار نکرده ایم و اکثر برندهای موجود دربازار مصرف، کپی‌کاری از طرح‌های خارجی است و بسیاری از طراحان هنوز  به طور تخصصی وارد عرصه طراحی لباس کودک نشده‌اند تا لباس‌هایی را تولید کنند که برگرفته از المان‌های اصیل ایرانی باشند و این یک ضعف محسوب می شود.

اما مینو پدرام، طراح لباس و عضو شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان نیز با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از حجم واردات پوشاک مربوط به لباس کودک و نوجوان است  با اذعان به این مساله که نمی توانیم با توجه به ظرفیت موجود به صورت کامل این حجم واردات را پوشش دهیم ابراز داشت:  پتانسیل ایجاد این ظرفیت در کشور وجود دارد.

 

 

عضو شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان شرایط ارزی کشور پیش آمده  برای کشور را در با وجود مشکلاتی که برای برخی حوزه‌ها به وجود آورده برای رونق تولید پوشاک داخلی مثبت خواند و گفت: باعث ورود بسیاری از وارد کنندگان به عرصه تولید شده است، گفت: بسیاری از برندهای فعال در حوزه پوشاک زنانه و مردانه نیز توجهشان به سوی تولید محصولات کودک جذب شده و در حال راه اندازی خط تولید پوشاک کودکان هستند.

پدرام، شکوفایی تولید لباس کودکان و نوجوانان را یک منبع مهم برای اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور عنوان کرد و گفت: اگر چرخه تولید پوشاک در کشور به جریان بیفتد، صنایع نساجی هم به تبع آن فعال خواهند شد.

لیدا هاشمی مدیر یک برند موفق تولید پوشاک کودک است که 40 سال سابقه فعالیت، در حوزه طراحی و تولید لباس کودک و نوجوان را دارد و در این جشنواره به عنوان یک پیشکسوت فعال و پر تلاش در این حوزه  معرفی شد، در پاسخ به این سوال که چرا پوشاک مخصوص کودکان در ایران گران است گفت: پوشاک کودکان همه  جای دنیا گران است، چراکه پروسه تولید آن با وجود قواره کوچکش بسیار سنگین است اما گرانی مواد اولیه تولید لباس کودک در ایران را باعث مضاعف شدن قیمت تمام شده تولید این نوع پوشاک است.

 

 

هاشمی حضور دانش آموختگان حوزه طراحی لباس کشور را در این جشنواره‌ها و آشنایی با تولیدکنندگان را باعث واقعی‌تر شدن و امکان تولید پیدا کردن حائز اهمیت دانست.

محمدی طراح لباس کودک که در  یکی از تولیدی‌های پوشاک کودکان فعالیت می‌کند دلیل گرایش مردم به پوشاک خارجی را نبود زمینه های تبلیغی برای تولیدات برندهای داخلی عنوان کرد.

اما علوی مدیر فروش یک شرکت دیگر تولید لباس کودک و نوجوان که از سال ۹۲ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است نیز به اشکالات الگوسازی تولیدات لباس کودک ایرانی پرداخت و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان الگوهای استانداری متناسب با فیزیک کودک ایرانی ندارند.

وی بابیان اینکه ما برای حل این مشکل با طراحی هر مدل جدید آنرا بر روی اندام چند کودک تست می‌‌کنیم، فروش مستقیم پوشاک را راه تاثیرگذاری  برای آزمون و خطای تولیدات پوشاک مطرح کرد و گفت: وقتی مشتری ها برای خرید پوشاک به فروشگاههای برند مراجعه می کنند ما به صورت مستقیم در جریان ایرادات کار قرار می گیریم.

 

هر چند جشنواره لباس کودک در قدم دوم خود کم فروغ ظاهر شد و طرح‌های ارائه شده نشانس از المان‌های ایرانی‌ ـ اسلامی را  نداشتند و تعداد تولید کنندگان شرکت‌کننده نسبت به نیاز بازار بسیار  کم بود اما  این ظرفیت را دارد که به مکانی برای تعامل طراحان و تولیدکنندگان تبدیل شود  که این تعامل  منجر به فروش انبوه و حمایت از کالای ایرانی باکیفیت  نیز خواهد شد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار