موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
192530
۲۳ دی ۱۳۹۷
گفت وگو با سیدجمال هادیان، دبیر جشنواره کودکان آنلاین درباره سیاست‌های این پروژه؛

نهضت تولید محتوای مناسب فرهنگی برای کودک و نوجوان

آنلاین تدارک دیده است تا به زعم خود، محتوایی پاک و مناسب برای کودکان و نوجوانان تولید کند و خانواده‌ها را تا حدی از نگرانی‌هایی که دراین باره دارند، رها کند.

به گزارش کودک پرس ، این فلسفه وجودی «جشنواره کودک آنلاین» است. اولین دوره «جشنواره کودک آنلاین» که به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدارک دیده شده، جشنواره‌ای است که هدف خود را ساخت محتوای مناسب در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان اعلام کرده است.  جشنواره فیلم کودک آنلاین در تلاش است تا زنجیره تولید محتوا را برای کودکان تسهیل کند. از این روی، برای اولین بار در کشور یک تیم 7 نفره متخصص ایده‌هایی را که برای تولید محتوا در فضای مجازی به دبیرخانه جشنواره رسیده است، بررسی می‌کنند. این آثار در خانه سینما ثبت می‌شود تا از حقوق صاحبان آثار صیانت شود. لازم به یادآوری است که بجز بحث‌های حمایتی، بیش از 200 میلیون تومان جایزه افراد منتخب در این جشنواره خواهد بود. چندی پیش اهداف و ضرورت‌های این جشنواره در یک نشست خبری توسط دبیر جشنواره برای خبرنگاران و رسانه‌ها تشریح شد و همین نشست بهانه‌ای به دست‌مان داد تا در گفت‌و‌گویی با سید جمال هادیان، دبیر این جشنواره، به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازیم.

جشنواره کودک آنلاین با چه سیاستی برگزار شد؟
بر اساس آمارهای معتبر بیش از 80 درصد محتوایی که کودکان در فضای مجازی استفاده می‌کنند متناسب با سن و سال، سبک زندگی و فرهنگ‌شان نیست. این تولیدات عمدتاً خارجی هستند و بیشتر برای بزرگسالان مناسبند. بر اساس آمارهایی که وجود دارد، خانواده‌ها تنها از 20 درصد محتوایی که کودکان در فضای مجازی می‌بینند، خبر دارند و کودکان در فضای مجازی رها هستند. خانواده‌ها ابزاری برای نظارت بر فرزندان‌شان در فضای مجازی ندارند.
در کشورما نهادهای زیادی وجود دارد که وظیفه‌شان تولید محتواست: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری… اینها تاکنون برای تولید محتوا کار چندانی نکرده‌اند و حضورشان در تولید محتوا برای فضای مجازی بسیار کمرنگ بوده است.
گام اول شامل انتشار فراخوان و جمع‌آوری فیلم‌های کوتاه وایده‌هایی برای ساخت سریال اینترنتی بود که چند روزی است به پایان رسیده. دراین مرحله هزار و 120 فیلم و ایده جمع‌آوری و آماده شده و گام دوم، داوری، انتخاب، حمایت و آموزش است.
معیار شما برای انتخاب محتواهایی که تولید می‌شود چیست و کودکان در چه اپی می‌توانند این محتواها را تماشا کنند؟
وظیفه ما تولید محتوا نیست ما فقط در این رویداد استعدادهای تولید محتوا را در سراسر کشور شناسایی و حمایت می‌کنیم. حمایت مالی، معنوی، تجهیزاتی و آموزشی تا این استعدادها به ظهور برسند وآثارشان را تولید کنند.
در حقیقت جشنواره کودک آنلاین زنجیره زیست بوم یا اکو سیستم تولید محتوا برای کودک را اصلاح می‌کند که زنجیره اول از خود کودک و نوجوان شروع می‌شود که چه فیلم‌هایی را دوست دارد؟ چیزهایی را که دوست دارد در کجا می‌بیند؟ در روبیکا می‌بیند یا در یوتیوب یا… حلقه دوم پدر و مادرها هستند که آیا بر محتواهایی که فرزندان‌شان در فضای مجازی استفاده می‌کنند، نظارت دارند یا نه. آیا اپلیکیشنی برای نظارت بر ساعات و جاهایی که فرزندان‌شان فیلم‌ها را می‌بینند، دارند؟ حلقه سوم، تولید‌کنندگان هستند. اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، فیلمسازان، نویسندگان کتاب کودک، تصویرگران و کارگردانان و انیمیشن سازان این حلقه را تشکیل می‌دهند. و در نهایت حلقه چهارم را داریم که شامل سکوهای توزیع و پخش محتوا یا (VOD)ها مثل تماشا، نماشا، روبیکا، «آخرین خبر» و آپارات هستند.
در واقع ما به‌دنبال اصلاح و وصل کردن زنجیره‌های تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان هستیم و در مورد همه زنجیره‌ها کار می‌کنیم. به‌عنوان مثال از کودکان و نوجوانان نظر خواهی کردیم، از وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش کمک گرفتیم. همه آنها موظف شدند تا عید امسال اپ مخصوص پخش تولیدات محتوای کودکان و نوجوانان را ایجاد کنند که به این ترتیب 10 تا 20 اپلیکیشن ایجاد می‌شود که هر کودک و نوجوانی داخل آن برود، می‌تواند بر اساس سن و علاقه‌اش بازی، فیلم وانیمیشن مورد علاقه‌اش را در آن ببیند و دیگر محدودیت اپ برای دیدن محتوا در فضای مجازی وجود نخواهد داشت. الان چند تا از این اپ‌ها آماده شده و تا چند هفته دیگر کاملاً راه‌اندازی می‌شود.
در تولید محتوا‌ها چقدر از نظرات سینماگران و برنامه سازان کودک و نوجوان استفاده کرده‌اید؟
این جشنواره به همت وزارت ارتباطات برپا شده است و تمام کادر این جشنواره از مدیران علمی اجرایی، مارکتینگ و روابط عمومی از افراد دایره فرهنگ و هنر هستند که البته از بیرون وزارتخانه انتخاب شده‌اند. این جشنواره در حقیقت نتیجه کار بخش خصوصی است که با حمایت وزارت ارتباطات برگزار می‌شود.
در فضای مجازی فیلم‌ها وکارتون‌هایی هست که اگرچه شاید قدیمی به حساب بیایند، ولی هنوز هم موردعلاقه کودکان هستند. آیا در اپ‌های‌تان این محتواها جایی دارند؟
وظیفه ما ساماندهی اپ‌ها در فضای مجازی نیست ما فقط از اپ‌ها حمایت می‌کنیم و در کارهای‌شان دخالتی نداریم. آنها برای موفقیت‌شان ممکن است فیلم‌های قبلی یا فعلی را در اپ‌شان قرار دهند.
انیمیشن‌ها و محتواهای خارجی نیز در این اپ‌ها دیده شدند؟
نه، این جشنواره اولین جشنواره وب سری در خاورمیانه است مثل سریال اینترنتی که مثلاً «دیرین دیرین» یکی از آنهاست؛ یعنی محتوایی که در فضای مجازی ایجاد شده، تجاری‌سازی می‌شود و برای تولید کنندگانش اشتغالزایی صورت می‌گیرد، بعد مخاطبانش که کودک و نوجوانان هستند مدت طولانی از این محتواها استفاده می‌کنند. حالا ممکن است این محتوا انیمیشن باشد، دوربین مخفی باشد یا مستند و ژانرهای مختلف. هدف اصلی این جشنواره حمایت از «وب سری» به‌عنوان یک ژانر جدید است که در ایران هیچ وقت نبوده است.
پیش‌بینی شما برای کامل شدن و به نمایش در آمدن این وب سری‌ها در فضای مجازی چه زمانی است؟
بیش از 400 فیلم کوتاه به جشنواره رسیده است ونزدیک 600 ایده که توسط هیأت انتخاب تا اول بهمن ماه داوری می‌شوند تعدادی از فیلم‌ها به‌عنوان فیلم‌های منتخب مشخص می‌شوند و جوایزشان را دریافت می‌کنند وارد فضای مجازی می‌شوند اگر ظرفیت داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند. اما در مورد وب سری‌ها 20 ایده علاوه بر جایزه 30میلیون تومانی برای ساخت اولین قسمت می‌گیرند، اگر قسمت اول‌شان موفق باشد امکاناتی در اختیارشان قرار می‌گیرد و امکان اینکه در دوفصل 22 تا 26 قسمتی ساخته شوند برای‌شان هست. این جشنواره ایدها را رها نمی‌کند، مگر تا زمانی که به مرحله تجاری‌سازی برسند و در فضای مجازی و بین بچه‌ها شناخته شوند. این جشنواره عنصر اصلی‌اش ابتکار و خلاقیت است و با ظرفیت بخش خصوصی انجام می‌گیرد و وزارت ارتباطات تنها بانی و هماهنگ‌کننده است.
منبع: ایران آنلاین
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار