192475
۲۲ دی ۱۳۹۷
کاهش سن اعتیاد، معضلی که نباید غفلت کرد؛

کاهش سن اعتیاد، معضلی که نباید غفلت کرد

کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر یکی از دغدغه‌های مهم اجتماعی است که به تاکید کارشناسان با توانمندسازی و آگاهی بخشی جامعه و تامین نیازها و فراهم کردن نشاط و شادابی جوانان و نوجوانان می‌توان از گسترش این پدید شوم جلوگیری کرد.

به گزارش کودک پرس ، اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مهمترین پدیده های شوم اجتماعی، جوامع مختلف را درگیر کرده که امروزه توزیع انواع مواد به دلیل دسترسی آسان و درآمد بالا برای قاچاقچیان، جامعه را فراگرفته و توزیع مواد مخدر صنعتی بر آسیب آن بیش از گذشته افزوده است.
کاهش سن اعتیاد و گرایش جوانان و نوجوانان به اعتقاد صاحبنظران امر تهدیدی جدی برای کشور است که باید نهادهای مختلف ، مسئولان امر، تشکل های مردم نهاد، استادان و رسانه ها بیش از پیش به آن بپردازند و با ارائه راهکارهای عملیاتی از پیشرفت این بلای خانمان سوز پیشگیری کنند.

توزیع آسان مواد مخدر به روشهای گوناگون برای تخریب نسل جوان و نوجوان غیرقابل انکار است و با توجه به سودآوری زیاد در این عرصه و تبدیل آن به سومین منبع درآمدی دنیا وظایف همه را نسبت به این آسیب اجتماعی دو چندان می کند.
بر اساس آمار موجود 2 میلیون و 800 هزار نفر در کشور به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند و سن آن در کشور ما به 24 سالگی رسیده که استان اصفهان رتبه 23 را در حوزه گرایش به مواد مخدر در بین دیگر استان های کشور دارد این در حالی است که شماری از کارشناسان کاهش سن اعتیاد را تا 15 سال هم مطرح می کنند و تاکید دارند که باید نسبت به این مهم نباید غفلت کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ‘ بررسی عوامل کاهش سن اعتیاد در کشور’ با حضور
اصغر هدایت دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، سرگرد مجید طاهرزاده کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، حسین خاکشور کارشناس مسئول دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان اصفهان، علی رحمانی مدرس رشته جامعه شناسی و نورالدین سهرابی روانشناس و رئیس مجمع سازمان های مردم نهاد جوانان استان اصفهان برگزار کرد.

**پیشگیری از اعتیاد نیازمند برانگیختگی اجتماعی است
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر نیازمند برانگیختگی اجتماعی و ایجاد حساسیت در بین مردم است تا اینکه با مشارکت عمومی جامعه بستر برای پیشگیری و کاهش تقاضا فراهم شود.
اصغر هدایت از مواد مخدر به عنوان ابر آسیب اجتماعی نام برد و افزود: توزیع، عرضه و تقاضای مواد مخدر یک سیستم هوشمند و نظامند در جامعه است و باید برای مبارزه و پیشگیری از این عرصه پرخطر و مهم نظامند و هوشمندان کار انجام داد.
وی با بیان اینکه بقا فعالیت عرضه مواد مخدر در تقاضای آن نهفته است، تصریح کرد: اگر تقاضا بر اساس افزایش آگاهی عمومی و کاهش یابد آنگاه عرضه کنندگان با شکست برخورد می کند و چالش های اجتماعی ناشی از آن نیز رفع می شود.

هدایت ادامه داد: بسیج همگانی، ایجاد عزم جدی و فراگیری مهارت های زندگی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و کاهش تقاضا موثر است که باید فعالیت های آموزشی و فرهنگی انجام شود و افراد تاثیرگذار جامعه در این خصوص فعالیت قابل توجهی داشت باشند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه تا قبل از سال 92 سیاست کشور در مقابله و مبارزه با مواد مخدر بود، اظهارداشت: از سال 92 به بعد برانگیختگی اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر مطرح شد و سیاست های بر فعالیت های فرهنگی و آموزشی رقم خورد.

وی با بیان اینکه 60 درصد از فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر بر پیشگیری از اعتیاد متمرکز شده است، گفت: تفاهم نامه های همکاری بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه های اداری و اجرایی از جمله آموزش و پرورش منعقد شده که مهارت آموزشی و فعالیت فرهنگی اجرا شود.
هدایت اضافه کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با عنوان نماد در 50 درصد از مدارس استان اصفهان در حال اجراست.
وی یادآورشد: بر اساس برنامه توسعه ششم کشور باید 25 درصد از گرایش به مواد مخدر روان گردان ها در کشور کاهش یابد.

**ارتباطات اجتماعی باید در بین مردم افزایش یابد
کارشناس مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: تغییر سبک زندگی اجتماعی و کاهش ارتباطات اجتماعی در بین مردم از عوامل گرایش به مواد مخدر شده که باید این ارتباط ها افزایش یابد.
حسین خاکشور در این میزگرد تقویت ارتباطات اجتماعی را در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر مهم اعلام کرد و گفت: حضور اجتماعی افراد به ویژه جوانان و نوجوانان باعث ایجاد شادی های سالم می شود و از توصیه و تجربه های بزرگترها استفاده می کنند.
وی بلوغ زود رس را از دیگر عوامل گرایش سنین پایین جامعه به مواد مخدر اعلام کرد و افزود: کاهش سن بلوغ و به تعبیر دیگر سن احساسات و ویژگی های آن دوران باعث شده که اندیشه ها از مسیر احساسات بگذرد و عملکرد عقل کاهش پیدا کند که این موضوع جذب به سمت مواد مخدر برای شادی را توسعه داده است.

وی کمبود امکانات تفریحی برای غنی سازی اوقات فراغت را از دیگر عوامل موثر در اعتیاد جوانان و نوجوانان به مواد مخدر بیان کرد و گفت: دسترسی به امکانات ورزشی و تفریحی برای جوانان و نوجوانان سخت است و یا هزینه های آن و همچنین تناسب امکانات با نیازها برابر نیست.
کارشناس مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی استان اصفهان کمبود آگاهی خانواده ها نسبت به مفاهیم فرزند پروری را در کنار سایر دلایل مربوط به کاهش سن اعتیاد مواد مخدر مهم دانست و اظهارداشت: بخش زیادی از خانواده ها آموزش های مهارت زندگی و نحوه فرزند پروری و نیازهای گروه های سنی مختلف را نشناخته اند و در تربیت فرزندان خود با مشکل روبرو می شوند.

وی آموزش مفاهیم مهم زندگی و تربیت فرزند به خانواده ها را ضروری اعلام و اضافه کرد : سازمان های اداری مرتبط با این حوزه در انجام ماموریت های خود کوتاهی کرده اند و باید نسبت به آموزش مهارت های زندگی، مفاهیم مهم فرزندپروری و ارتقای دانش عمومی جامعه اقدام کنند.
وی با بیان اینکه صدا و سیما، آموزش و پرورش، بهزیستی و سایر دستگاه های فرهنگی باید در حوزه آموزش مهارت های زندگی فعال شوند، اضافه کرد: در طی سال های 1975 تا 1980 میلادی در کشور آمریکا آموزش مهارت های زندگی به صورت ویژه انجام شد که نتیجه آن کاهش بیش از دو سوم اعتیاد به مواد مخدر بود و انجام چنین برنامه ای در کشور ما به رفع این چالش کمک می کند.
کارشناس مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی اصفهان ادامه داد: برای بهبود وضعیت جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی در آینده به انجام فعالیت های راهبردی از امروز نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه هزینه های زیادی برای ترک اعتیاد در کشور انجام می شود، خاطرنشان کرد: اختصاص این اعتبار به برنامه های جوانان ونوجوانان و رسیدگی به تامین نشاط آن ها مانع از گرفتاری در آینده خواهد شد.

**پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند افزایش شاخص های فرهنگی است
کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند افزایش شاخص های فرهنگی در بین مردم و افزایش اقدامات برابر رشد و پیشرفت علمی و فناوری هاست.
سرگرد مجید طاهرزاده در این میزگرد با اشاره به اینکه برنامه های ماهواره ای و فعالیت های رسانه ای غرب بر سبک زندگی مردم اثر گذاشته است، افزود: مشکلات و ضعف فرهنگی به دلیل این برنامه های دشمنان جامعه را فراگرفته و باعث شده که بعضی افراد از مسیر واقعی زندگی دور شوند.
وی ادامه داد: فرهنگ لذت جویی تغییر یافته و رفتارهای بعضی از افراد در لذت و شادی به گونه ای است که این رفتار در جوامع غیر اسلامی هم رخ نمی دهد که در کشور ما بعضی اینگونه به شادی می پردازند.

کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اضافه کرد: اعتیاد به مواد مخدر نتیجه فقر و بیچارگی مردم نیست بلکه بسیاری از افراد متمکن به دلیل نداشتن شناخت نسبت به میزان صحیح شادی و یا قدرت برخورد با مشکلات در دام اعتیاد دچار شده اند.
وی ادامه داد: افراد جوان و نوجوان جامعه با مصرف مواد مخدر حس خوبی پیدا می کنند و کمبودهای اجتماعی خود را با چنین رفتارهایی جبران و برای خود آرامش گذرا ایجاد می کنند.
طاهرزاده با بیان اینکه تقاضا و عرضه مواد مخدر در جامعه همواره در حال تغییر و برابر سازی است، تصریح کرد: چرخه مالی فروش مواد مخدر در ایجاد انگیزه برای عرضه آن مهم است و افراد قانون گریز و بی تفاوت نسبت به جامعه در این مسیر حرکت می کنند و از منفعت اقتصادی آن بهره مند می شوند.

وی به تغییر در تولید و عرضه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: تفاوت های زیادی طی 10 سال گذشته در تولید و عرضه مواد مخدر صورت گرفته که این موضوع باعث افزایش اعتیاد در بین زنان رشد کرده و سن گرایش به این دسته از آسیب های اجتماعی کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در گذشته دانشگاه احساس خوبی برای نسل جوان داشت و دانشجویان الگویی برای جامعه بودند، گفت: در حال حاضر دانشگاه کانون خطر شده و الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان ندارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان اصفهان یادآورشد: با وجود تلاش های گسترده در عرضه مواد مخدر باید بر اساس فاکتورهای پیشرفت هماهنگ شویم و در این مسیر گام برداریم.

** بی توجهی به نشاط اجتماعی از عوامل گسترش آسیب های اجتماعی است
استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور با اشاره به فاصله های طبقاتی که در جامعه ایجاد شده است، گفت: این فاصله ها و تبعیض در جامعه، بسیاری از مردم جامعه را از بهره گیری یک سری خدمات فرهنگی و رفاهی بی نصیب ساخته که این موضوع در گرایش به آسیب های اجتماعی اثر گذاشته است.
علی رحمانی در این میزگرد افزود: جمعیت فقیر و زیر پوشش نهادهای حمایتی با گذشت 40 سال از تشکیل انقلاب اسلامی افزایش یافته و این موضوع یک چالش جدی برای کشور است که مسوولان تاکنون برای رفاه جامعه و فقرزدایی اقدام اساسی انجام نداده اند.
وی اضافه کرد: توسعه امکانات و زیرساخت ها در نهادهای حمایتی سالانه در حال افزایش است در حالی که باید این منابع مالی برای محرومیت زدایی به جای توسعه تشکیلات مصرف شود.
استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه برای کاهش مشکلات اجتماعی آینده نگری و ریشه اساسی آن ها حذف نشده، اظهارداشت: آمار بالای تصادفات در کشور که منجر به کشتن شدن بسیاری از افراد سرپرست خانواده شده یکی از عوامل گرایش به مواد مخدر توسط فرزندان و بازماندگان آن هاست.

وی اضافه کرد: مسئولان باید به چنین مشکلاتی که موجب گرایش به مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی می شود توجه و دقت کنند.
این جامعه شناس رفاه و شادی برای نسل جوان و نوجوان جامعه را نیازضروری آنان اعلام و اضافه کرد : حدود شادی در کشور مشخص نیست و همین موضوع مانع از اجرای برنامه های شاد و مفرح برای نسل جوان و نوجوان شده است.
رحمانی ادامه داد: مراکز فرهنگی، ورزشی، رفاهی و تفریحی در جامعه باید قابل دسترس و ارزان قیمت باشد تا اینکه افراد جامعه به راحتی قادر به استفاده از این ظرفیت های فوق برنامه ای و فراغتی باشند.
وی با بین اینکه هزینه های زیادی در کشور برای مراسم شاد و مذهبی می شود، گفت: این هزینه های زیاد باید مدیریت و در بخش های مورد نیاز جامعه از جمله رفع چالش های شهرها، تامین نیاز جوانان و کمک به افراد نیازمند مصرف شود.

رحمانی با بیان اینکه گروه های مرجع همانند مسئولان نظام، استادان، بازاریان و دانشجویان همواره مورد تخریب و تهمت هستند، تصریح کرد: تخریب گروه های مرجع باعث بی اعتمادی نسل جوان و نوجوان به آن ها می شود و این موضوع بی نظمی در جامعه ایجاد می کند و این قشر حساس جامعه را به سمت آسیب اجتماعی می برد.
استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور بی اعتمادی در جامعه را از دیگر عوامل موثر به گرایش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر اعلام کرد و گفت: تخلفات افراد مرجع و تخریب شخصیت آن ها باعث دوری نسل جوان از مسیر دین و آموزه های دینی شده و این موضوع انحراف آن ها را به همراه داشته است.
وی در موضوع ترک اعتیاد، تکمیل حلقه فعالیت را خواستار شد و افزود: در ترک اعتیاد به مواد مخدر حلقه کاملی نداریم و به همین دلیل بعضی از افراد معتاد پس از خروج از کمپ ها مجدد به سمت مواد مخدر می روند و باید برای آن ها آموزش و اشتغال فراهم کرد.

**تشکل های مردم نهاد باید در پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال شوند
استاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: تشکل های مردم نهاد باید در پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال شوند و برای رفع چالش های اجتماعی به آن ها فرصت داده شود.

نورالدین سهرابی در این میزگرد با اشاره به اینکه دستگاه های اداری توان و ظرفیت کامل برای خروج از مشکلات را ندارد، اظهار داشت: برای خروج از مشکلات نیاز به ایجاد دغدغه اجتماعی و جلب مشارکت عمومی به واسطه سازمان های مردم نهاد است.
وی ادامه داد: با افزایش مشارکت اجتماعی مردم در جامعه قادر به عبور از مشکلات متفاوت جامعه از جمله اعتیاد به مواد مخدر خواهیم بود و در این مسیر باید سرعت بیشتری را ایجاد کنیم.

رئیس مجمع سازمان های مردم نهاد جوانان استان اصفهان آموزش مهارت های زندگی و فرزند پروری را از مولفه های مهم در پیشگیری از اعتیاد اعلام کرد و افزود: افراد در طول زندگی خود متحول می شوند و تقاضا و نیازهای آن ها متفاوت است و از این جهت باید پدر و مادر بریا تربیت فرزندان خود نسبت به این تحولات آماده باشند.
وی تفکر جهان بینی، تفکر حل مساله و خلاقیت را در جامعه مهم دانست و گفت: تفکرهای مثبت در بین نوجوانان و جوانان باید رشد پیدا کند و محیط های مناسب برای تخلیه اضطراب و استرس آن ها فراهم شود تا اینکه این استرس تبدیل به یک معضل برای نوجوانان نشود.

وی تامین امکانات و زیرساخت های فکری و تجهیزاتی در جامعه برای جوانان و نوجوانان را ضروری دانست و تصریح کرد: جامعه ما زمینه های لازم را برای رشد یک فرد فراهم نکرده و این جامعه پر از آسیب باید اصلاح شود و مسئولان در هر رده ای در این مسیر باید پاسخگو باشند.
سهرابی با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه در کشور یکی از روش های موثر در کاهش آسیب های اجتماعی است، بیان کرد: خانواده هایی که اهل مطالعه باشند در تربیت فرزندان خود بهتر از سایر خانواده ها عمل می کنند و رفتار منطقی با بچه های خود دارند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار