192438
۲۲ دی ۱۳۹۷

برنامه معاونت صدای رسانه‌ملی برای کودکان؛ گام اول افزایش برنامه‌های کودکانه و گام دوم راه‌اندازی شبکه کودک

شاه‌آبادی با اشاره به راه‌اندازی شبکه رادیویی کودک، گفت: کارگروهی تشکیل شده تا وضعیت برنامه‌های فعلی کودک را در رادیو بررسی کند؛ بعد از اضافه کردن برنامه‌های کودک، به سراغ راه‌اندازی شبکه رادیویی کودک هم خواهیم رفت.

به گزارش کودک پرس ، یکی از دغدغه‌های فعلی صدا و سیما موضوع کنار رفتن رادیو از سبد رسانه‌ای جامعه است؛ چرا برخی اعتقاد دارند توسعه و گسترش فضای مجازی و رسانه‌های متعدد مانع از نفوذ صدای رسانه‌ای همچون رادیوست. حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه‌ملی درباره این حذف ناخودآگاهی که برخی به آن اشاره می‌کنند، می‌گوید: من اعتقاد دارم سبد شنیداری مردم نه تنها کم نمی‌شود بلکه در تحقیقاتی که برخی از موسسات تحقیقاتی و اندیشکده‌های بین‌المللی انجام داده‌اند، حوزه شنیدن کاربردی‌تر است. به دلیل اینکه مردم مشغله‌های زیادتری دارند و بسیاری از کاربرد‌های فناوری در حوزه شنیداری هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند. به همین‌خاطر حوزه شنیداری نه تنها “رادیو” بلکه سبد شنیداری مردم، پادکست‌ها و قطعه‌های موسیقی در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش یافته است.

وی افزود: این در شرایطی است که در حوزه‌های تصویری شاهد کاهش بودیم. به خاطر اینکه حوزه‌های شنیداری ما همچنان فضا‌های جدیدی دارند که هنوز دربسته‌اند و شناخته شده نیستند. ما هنوز از تمام ظرفیت‌های تولید پادکست‌ها و رادیو اینترنتی استفاده نکردیم؛ بنابراین در تولید سبد شنیداری عرصه‌های جدیدی وجود دارند مثل ارائه پیام به مخاطب در نقطه، یعنی پیامی که در مقطع‌های مختلف برای مخاطب در جاده رسانده می‌شود. غیر از اینکه به یک رادیو نیاز داریم به یک مرجع صوتی که پیام صوتی به ما بدهد و از اتفاقات کنار صحنه‌ای که به آن خدمات مکان‌محور در حوزه شنیداری گفته می‌شود. این مکان‌محوری جزو ظرفیت‌های ناشناخته‌ای است که هنوز به درستی از آن استفاده نشده است؛ بنابراین آینده حوزه شنیداری آینده فعالی است و ما باید در این حوزه فعال بشویم و طبیعتاً حوزه اینترنت و پادکست‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند.

معاون رئیس سازمان صداوسیما با انتقاد از نگاه صرفاً تجاری برخی سازمان‌های غیرمتخصص با حوزه کودک به کودک در رسانه درباره رفتار با اسپانسرها، تصریح کرد: واقعیت این است که وجود اسپانسر و حمایتگر برای عرصه برنامه‌سازی و رسانه‌ای لازم و ضروری است. همیشه باید این حمایت‌ها در راستای مأموریت اصلی آن برنامه باشد. چیزی که من به آن تأکید داشته‌ام و دارم دستگاه‌های غیرمسئولی هستند که در حوزه محتوا وارد می‌شوند و به دلیل اینکه زیرساخت‌های مختلف را در اختیار دارند طبیعتاً در این حوزه با دستگاه‌های مسئول در حوزه فرهنگ‌سازی مأموریت‌شان تلاقی پیدا می‌کند. البته هم صدا و هم سیما به دلایل مختلف خصوصاً به دلیل محدودیت‌های مالی که وجود دارد ناچارند از حمایتگر‌ها استفاده کنند. اما این اسپانسر‌ها می‌توانند در راستای محتوای مربوط به محصول خودشان حداقل عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: مانعی نمی‌بینیم که اگر سرمایه آن‌ها کالا‌های فرهنگی هم نیست در این فضا تبلیغ شود. اما آن چیزی که مهم است تولید محصول فرهنگی توسط نهادها، دستگاه‌ها، شخصیت‌ها و چهره‌های متخصص این حوزه‌هاست. ما امروز پیشکسوتان و چهره‌های ارزشمندی که قادرند آثار هنری کودکانه تولید کنند، کم نداریم و نباید با نگاه صرفاً تجاری و غیرمتخصصانه این مأموریت نادیده گرفته شود.

شاه‌آبادی در پاسخ به این سوال که رادیو کودک راه‌اندازی خواهد شد، افزود: برنامه‌سازی متنوع و تخصصی کودک اضافه خواهد شد. الان تعداد برنامه‌های این حوزه محدود است و کارگروهی تشکیل شده که برنامه‌های فعلی حوزه کودک را ارزیابی کند. فعلاً برنامه‌های کودکانه رادیو را افزایش می‌دهیم و در مرحله بعدی شبکه به دنبال راه‌اندازی شبکه رادیویی کودک هستیم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار