موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
1924
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته چهاردهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی چهاردهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

اکنون جنین شما زیر 60 گرم وزن دارد.گردنی قابل تشخیص دارد و سرش قدری بالاتر از قفسه ی سینه ی او می نشیند. چشمانش روی پل بینی به هم نزدیکتر هستند. موی نرم و کرک مانند برای محافظت از پوست او روی بدنش رشد می کند که پیش از تولد ناپدید می‌شود. رویش مو بر سر و همزمان بر پلک ها و نخستین رد ابروهایش شروع شده است. چشمانش هنوز محکم بسته است. غده ی تیروئید او کامل شده است..

بدن او سریعتر از سر او رشد می کند و سر او اکنون بر روی یک گردن خوش ترکیب تر قرار گرفته است! در آخر این هفته، دستهای او درازتر شده اند و اندازه آنها با کل بدن او متناسب است.

با این حال پاهای او باید کمی بزرگتر شوند تا با بقیه اندامهای او متناسب شوند. همچنین به تدریج پوششی از موهای کرک مانند و بسیار نرم (که لانوگو یا کرک جنینی نامیده شده و نازک، بی رنگ و فاقد مغز هستند) تمام بدن او را خواهد پوشاند. کبد او تولید صفرا را در این هفته آغاز می کند، که این امر نشان می دهد که کبد فعالیت مناسبی دارد؛ طحال نیز همکاری خود را در تولید گلبولهای قرمز خون آغاز می کند. او ادرار نیز تولید می کند و آن را به داخل مایع آمنیوتیک می ریزد؛ این کار، یک فرآیند طبیعی است که تا زمان تولد او ادامه خواهد داشت. شما هنوز هم قادر نخواهید بود حرکتهای کودک خود را احساس کنید، اما دستها و پاهای او که اکنون حدود 1.25 سانتی متر طول دارند فعالتر و انعطاف پذیرتر شده اند.

اکنون هورمون های تیروئید کودک شما در حال تولید شدن و مترشح شدن هستند.

از آنجایی که مغز او ارسال پالسهای عصبی را آغاز کرده است، گاهی اوقات ماهیچه های صورت او تغییراتی را نشان می دهند که به صورت نگاه با چشمهای نیمه باز، اخم کردن و شکلک درآوردن دیده می شود. اکنون کودک شما می تواند چنگ بیندازد و همچنین می تواند انگشت شست خود را بمکد!

بزودی می توانید صدای قلب کودک خود را شنیده و از آن لذت ببرید.

در این دوره عضلات مخصوص مکیدن و غده‌های بزاقی شروع به فعالیت می‌کنند و غده‌های دندان‌ها نیز به کامل شدن خود ادامه می دهند.

 

وضعیت بدن مادر در هفته چهاردهم

 

 

وضعیت مادر

 

 

با کاهش و از بین رفتن تدریجی عوارض اولیه حاملگی مانند تهوع، خستگی و درد سینه، شما انرژی بیشتری به دست آورده و از تغییرات بدن خود احساس خوشایندتری خواهید داشت.در برخی حالات تهوع صبحگاهی تا هفته 16 ام ادامه می یابد.

هر چند ناحیه بالایی رحم تنها کمی بالاتر از استخوان لگنی قرار دارد، اما همین میزان رشد کودک نیز کافی است تا شکم شما را اندکی جلو بیاورد. جلو آمدن شکم یک مرحله مهیج در حاملگی است و می تواند برای شما و همسرتان، یک نشانه آشکار از وجود کودکی که در انتظارش هستید، باشد.

نوک پستان ها تیره شده و هاله اطراف آن بزرگتر میشوند.

استروژن تولید شده ممکن است سبب ایجاد لکه هایی بر روی پوست شما شود.ماسک هایی برای صورت مخصوصا اطراف بینی و دهان وجود دارد که میتوانید با صلاحدید پزشک از آنها استفاده نمایید.

کمی ممکن است احساس گرما نمایید و این بعلت جریان زیاد خون در بدن شما میباشد.بدن شما میبایست بسرعت خون را در بدن به گردش آورد تا اکسیژن مورد نیاز شما و فرزندتان تامین شود. میزان گلبول های قرمز خون در دوران بارداری بیش از پیش است بنابراین بهتر است که در رژیم غذایی خود از غذاهیی دارای آهن استفاده نمایید غذاهایی مانند گوشت قرمز، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و…

در صورتی که شما چند قلو داشته باشید شکم شما زودتر از معمول جلو می آید.با انجام آلتراسوند می توان از وجود چند قلو مطلع شد.

در برخی از مادران باردار ممکن است گرفتگی عضلات ایجاد شود.گرفتگی معمولا در پا ها و هنگام سرد بودن و یا در شب اتفاق می افتد این بدلیل کاهش سرعت حرکت خون در بدن است.با خوردن کلسیم و پتاسیم میتوان این حالت را از بین برد یک لیوان شیر به همراه توت فرنگی و یا موز میتواند منبع مفیدی برای شما محسوب شود.

حالت تهوع شما کم کم کاهش می یابد اما دردهای شکمی جای آن را خواهد گرفت. این دردها به دلیل بزرگ‌تر شدن رحم شما و به موازات آن بزرگ‌تر شدن اعضاء تحت تاثیر رحم می باشد.

 

نکات تغذیه مادر

 

 

تغذیه

 

 

زمانی که بیرون از خانه هستید،همراه خود اسنکهایی مقوی داشته باشید تا در زمان گرسنگی از آنها استفاده کرده و گرسنگی تان را برطرف کنید. ما در اینجا پیشنهادهایی را برایتان آورده ایم:

۲۸ گرم تست بادام با زخال اخته و زردآلوی خشک شده  یک کوکی بلغور جو دوسر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب  یک موز و پرتغال با ۲۸ گرم پنیر با ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی  ۱ گرانولا کم چرب و ۱ فنجان کلسیم و ویتامین دی با آب پرتقال

چرا شما باید در این دوران پرتقال بخورید؟ زیرا این ماده سرشار از ویتامین سی است که سیستم ایمنی بدن را می‌سازد و خواص اکسیداتیو آن به بهبود سریع‌تر سلول‌هایی که آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته چهاردهم

 

 

بارداری

 

خوابیدن به پهلو آسوده ترین و عالی ترین وضعیت خوابیدن تا پایان بارداری شماست 50% .از زنان ترش کردن بعد از وعده ی غذایی را در سه ماهه ی دوم و سوم خود تجربه می کنند. زیرا هورمون های بارداری روند گوارشی شما را برای کمک به جذب مواد غذایی اضافی و آب کند کرده اند. غذا درون معده ی شما با آهستگی بیشتری حرکت می کند. این وضعیت پس از زایمان بر طرف خواهد شد.

در زمان بارداری اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان‌های خود بدهید. در این زمان لثه ها کمی متورم می شوند و امکان عفونت کردن دندان‌ها زیاد است. پس از هر وعده غذایی دندان‌ها و زبان خود را مسواک بزنید و روزی یک مرتبه از محلول دهان شویه استفاده کنید. در زمان بارداری با دندان پزشک خود برای معاینه دندان‌ها و لثه ها بیشتر ملاقات کنید. هرگونه عکسبرداری از دندان‌ها را به بعد از وضع حمل موکول کنید

اگر از لنزهای طبی استفاده می کنید تعجب نکنید که دیگر اندازه نیستند، زیرا حالت چشمان شما در دوران بارداری تغییر می کنند و غدد اشک‌ساز شمابه اندازه ای قبلاً اشک تولید می کردند اکنون نمی کنند. از چشم پزشک خود در مورد نسخه جدیدی برای چشم‌تان یا استفاده از همان عینک قبلی، سوال کنید.

 

ورزش

 

 

ورزش

 

 

بسیار مهم است که شما یکسری تمرین های کششی مربوط به ماهیچه پرینه را انجام دهید.این تمرین ها به شما کمک می کنند تا بتوانید افزایش وزن ها را که در هفته های آتی ایجاد می شوند تحمل نمایید.

با مشاوره با پزشک خود بهتر است از این هفته به کلاس یوگا بروید و سعی در ریلکس و آرام نمودن خود کنید.

 

 

 

منبع:     مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار