192332
۲۰ دی ۱۳۹۷

آخرین مهلت ثبت‌نام مسابقات جشنواره دانش‌آموزی نوجوان خوارزمی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ دهم بهمن ماه اعلام شد

پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی در شش محور (ادبیات فارسی، فعالیت‌های آزمایشگاهی، زبان انگلیسی( ایفای نقش)، پژوهش، دست سازه و بازارچه‌های کسب و کاردانش آموزی) از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری با رویکرد کارآفرینی برگزار خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، ثبت نام دانش آموزان در پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی از طریق پورتال ملی همگام تا دهم بهمن ۱۳۹۷ امکان پذیر است. دانش آموزان با کدملی و رمزعبور خود می توانند اقدام به ثبت نام در یک یا چند محور نمایند. آخرین زمان برای ثبت نام دهم بهمن ماه اعلام شده و قابل تمدید نیست. براساس دستورالعمل کلیه فرایندهای جشنواره اعم از ثبت نام، داوری، اعلام نتایج و… از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری ازطریق این سامانه انجام خواهد شد. جشنواره نوجوان خوارزمی در شش محور (ادبیات فارسی، فعالیتهای آزمایشگاهی، زبان انگلیسی( ایفای نقش)، پژوهش، دست سازه و بازارچه های کسب وکاردانش آموزی) خواهد بود.

در این خصوص محمد حمیدی کارشناس مسئول مدارس نمونه و شبانه روزی استان و دبیر اجرایی جشنواره بیان داشت: عناوین و محورهای مسابقات جشنواره نوجوان خوارزمی شامل فعّاليّت ­هاي آزمايشگاهي : ویژه دانش آموزان پایه هفتم، زبان انگلیسی (ایفای نقش)- پایه ویژه دانش آموزان پایه هشتم، زبان و ادبیات فارسی (احساس واژه­ ها)، پژوهش، دست­ سازه ها و بازارچه های کسب و کاردانش آموزی ویژه تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد.

حمیدی اظهار داشت: زمان برگزاری و سطوح مسابقات در 5 مرحله آموزشگاه تا پایان بهمن ماه، منطقه پایان اسفند ماه،  قطب تا پایان فروردین ماه1398،  استانی بعد از امتحانات نوبت دوم و کشوری در مرداد ماه98  خواهد بود.

 وی گفت: اعضای تیم های شرکت کننده در مسابقات به جز ادبیات فارسی الزاماً  باید گروهی واز یک آموزشگاه باشند. صرفاً آثاري که حد نصاب لازم را کسب نمایند مجاز به شرکت در سطح بعدی جشنواره  می باشند. ادارات كل مي­ بايست در هر محور يك اثر برتر (حدّاكثر 6 اثر در تمامي محورهاي جشنواره) را مشروط بر كسب 90 درصد امتياز برگ ­هاي ارزيابي، به دبيرخانه ­ي كشوري جشنواره معرّفي نمايند.

حمیدی در خصوص شرايط عمومي شركت در جشنواره اشاره کرد:  فرستندگان اثر، صاحب آن اثرشناخته مي­ شوند. بديهي است در هر مرحله­ اي از رقابت، عدم اصالت و انتساب اثر با ارائه دهندگان مشخص گردد از ادامه ­ي رقابتها حذف و تمامي امتيازات متعلقه ملغي خواهد شد.

وی افزود: صدور لوح تقدیر برای کلیه ­ي دانش­ آموزان شرکت کننده در جشنواره، لحاظ نمودن فعاليّت ­هاي علمي شركت­كنندگان در نمرات مستمر در درس مربوطه، اهداي جوايز به نفرات برتر در سطوح مدرسه، منطقه و استان، تشويق مديران فعال مدارس، تشويق ادارات موفق در جشنواره، صدور گواهی کسب رتبه استانی برای دبیران راهنما که دانش آموزانشان رتبه استانی کسب نموده باشند، کلیه مدیران مدارس و دبیران مربوطه ی دانش آموزان حائز رتبه نیز در مرحله استانی و کشوری تقدیر نامه استانی یا وزارتی دریافت می نمایند .

دبیر اجرایی جشنواره درباره محور فعالیتهای آزمایشگاهی عنوان کرد: این مسابقات به منظور اثر بخشی فعالیت های آزمایشگاهی درس علوم تجربی دانش آموزان در مراحل مدرسه و شهرستان در سه گام 1- شناسایی ابزار و کاربرد وسایل آزمایشگاهی 2- انجام و گزارش آزمایش3- پاسخ به سوالات علمی مهارتی و در مراحل استانی و کشوری در سه گام 1- طراحی آزمایش2-انجام آزمایش3- بررسی مهارتهای علمی-عملی مرتبط با مباحث زیست شناسی مطابق با موضوعات و سرفصلهای کتاب درسی و به قید قرعه در قالب تیم های دو نفره انجام می شود.

حمیدی در خصوص محور پژوهش گفت: راهبرد اصلی از انجام پژوهش های دانش آموزی توانمند سازی، کسب مهارت های پژوهشی با رویکرد کارآفرینی است که به منظور کسب این مهارت ها انجام پژوهش های کتابخانه ای، میدانی (شبه تجربی و تجربی) در این جشنواره مورد توجه می باشد. مهارت های مورد نظر متناسب با دوره سنی دانش آموزان دوره اول متوسطه عبارتند از: مسئله یابی و تشخیص مشکل، مشاهده کردن، جمع آوری اطلاعات، فیش نویسی، بهره گیری از منابع ، ساخت ابزار، مصاحبه ، تجزیه و تحلیل، تدوین گزارش، توانایی ارائه نتایج و … به همراه مستندات مربوطه در سه گام انجام پژوهش ارزیابی غیر حضوری(بررسی مستندات) و ارزیابی حضوری ( ارائه شفاهی و دفاع از اثر) به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام خواهد شد. ترکیب گروه های شرکت کننده می تواند، فقط از یک پایه و یا تلفیقی از پایه های مختلف باشد .گروه های دو نفره در تمامی مراحل برگزاری جشنواره الزاماً باید از یک آموزشگاه باشند.

وی در خصوص محور دست سازه ها بیان کرد: در راستای تقویت مفاهیم آموزشی کتب درسی در این محور دانش آموزان آثار خود را در دو بخش سخت افزاری یا نرم افزاری ( بازی، انیمیشن و رایانه ای ) تولید و ارائه می نمایند.البته دانش آموزانی که اختراعات آن ها پیش از این مسابقات به ثبت رسیده و موفق به اخذ تأییدیه از مراجع ذی صلاح شده اند، نیز مجاز به شرکت مجدد اثر در جشنواره می باشند. این مسابقات با رویکرد خالقیت، ایده پردازی و نو آوری و با حضور دانش آموزان دوره اول متوسطه در پایه های هفتم و هشتم و نهم اجرا می شود. تمامی دانش آموزان شرکت کننده در هر سه پایه، به صورت مشترک به رقابت خواهند پرداخت.

ایشان در خصوص محورزبان انگلیسی اشاره کرد: با توجه به تغییر کتاب های زبان انگلیسی دوره اول متوسطه و رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه در آموزش مطابق با برنامه درسی ملی این بخش از جشنواره با محوریت و توجه به بخش ایفای نقش Play Role  که از چند موضوع به قید قرعه و با مشورت و مدیریت 5 دقیقه ای تیم دو نفره به مدت دو دقیقه و بخش مصاحبه Interview با انتخاب موضوع به قید قرعه و مصاحبه هیأت داوران در مورد موضوع انتخابی با هر دو عضو در 3 دقیقه انجام خواهد شد. در در تک تک این مراحل ضروری است داوران ارجمند پس از پایان هر گام بازخورد علمی لازم را به دانش آموزان ارائه نمایند.کل زمان اختصاصی هر تیم برای تمام فرایند ده دقیقه تعیین شده است.

وی در خصوص محورادبیات فارسی ( ایفای نقش) تصریح کرد: کتب نونوشت مهارتهای نوشتاری و نگرش بدیع نسبت به ادبیات و نگارش و تقویت مهارتهای سمعی بصری ( تصویر خوانی و…)، تفکر و اندیشه، نقد وتحلیل، نوشتن و سرانجام اجرای خوانش(خواندن) از مهارتهای اساسی دراین دورۀ تحصیلی محسوب می شود. این بخش از جشنواره با محوریت: تقویت توانایی اندیشیدن، زمینه سازی برای تقویت و پرورش خالقیت و ذوق هنری و ادبی، تقویت و تربیت سواد دیداری، شنیداری وادراکی که از اصول برنامۀ درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ اول متوسطه به ویژه در بخش مهارت های نوشتاری است؛ در پایۀ هفتم و هشتم و نهم درسه بخش تصویرخوانی، تصویرنویسی، نگارش و خوانش به صورت انفرادی همانند سال گذشته برگزار می شود.

حمیدی در انتها افزود: نکته ی مهم در برگزاری جشنواره، توجه خاص به فرایند اجرا و اهداف پیدا و پنهان آن است و معطوف نمودن تمرکز وامکانات به درصد معدودی از دانش آموزان به هیچ عنوان مورد نظر نیست. اصل و اساس این مسابقات همان مرحله ی مدرسه ای است که همه ی همکاران بزرگوار ما بدون هیچ چشمداشتی در سراسر استان با تمام توان تلاش دارند این مرحله را با حضور صد در صدی دانش آموزان با هدف پرورش ویژگیهای کارآفرینانه برگزار نمایند. وی از فرهنگیان و دانش آموزان علاقمند استان درخواست نمود تا آخرین تغییرات و اطلاعیه ها را از وبسايت جشنواره به نشاني mo1.sb.medu.ir دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار