192256
۱۹ دی ۱۳۹۷

جایزه ادبی «کاستا» برای نویسنده ۲۷ساله

چهل‌وهفتمین دوره جایزه ادبی «کاستا» فهرست برندگان خود را در پنح بخش بهترین رمان، زندگی‌نامه، رمان نخست، شعر و کتاب کودک اعلام کرد.

به گزارش کودک پرس ، «سلی رونی» نویسنده ۲۷ ساله با کتاب «آدم‌های معمولی» موفق به کسب جایزه ۳۰ هزار پوندی بهترین رمان جوایز «کاستا» شد تا نام خود را به عنوان جوان‌ترین نویسنده برنده این جایزه ادبی ثبت کند.

«آدم‌های معمولی» در رقابت با «سکوت دختران» نوشته «پت پارکر»، «معلم ایتالیایی» نوشته «تام راچمن» و «از یک دریای آرام و پَست» نوشته «دونال رایان» موفق به کسب این جایزه شد.

این رمان درباره «کانل» و «ماریان» است که در یک روستای کوچک در ایرلند زندگی می‌کنند اما این تنها شباهت آن‌هاست. در محیط مدرسه «کانل» بسیار محبوب است اما «ماریان» فردی تنهاست که بنا بر تجربه‌های دردناکش یاد گرفته که از همکلاسی‌های خود دوری کند. زمانی که این دو شروع به صحبت درباره مساله‌ای می‌کنند اتفاقی روی می‌دهد که زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

هیات داوران جوایز ادبی کاستا در توصیف رمان «آدم‌های معمولی» آورده‌اند: “یک رمان پیشگامانه درباره زندگی مدرن و عشق که هر خواننده‌ای را به هیجان می‌آورد”.

 

اما در بخش بهترین رمان اول، «هفت مرگ اولین هاردکسل» به قلم «استوارت تورتون» به عنوان برنده نهایی جایزه کاستا معرفی شد. اعضای هیات داوران این اثر ادبی را خلاقانه، جذاب و بسیار اوریجینال توصیف و اعلام کردند درباره یک ماجرای قتل است که آن‌ها را نیز درگیر خود کرده است.

در بخش بهترین اثر زندگی‌نامه جوایز «کاستا» نیز «دختری بدون شخصیت» نوشته «بارت اوان هس» در رقابت با سه اثر دیگر شامل «دور انداختن بازنکرده‌ها» نوشته «ویو آلبرتین»، «مسیر نمکی» نوشته «رینور وین» و «زندگی و شعرهای بنجامین زافانیا» نوشته «بنجامین زافانیا»، جایزه را به خود اختصاص داد و جایزه بهترین کتاب شعر «کاستا» نیز به مجموعه شعرهای جنگی و تاریخی «اطمینان‌ها» از «جو مورگان» رسید.

همچنین «جنگ اسکای لارک‌ها» نوشته «هیلاری مک‌کی» برنده جایزه «کاستا» ۲۰۱۹ در شاخه بهترین کتاب کودک نام گرفت.

 

جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال ۱۹۷۱ کار خود را با عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

برنده نهایی جایزه کتاب سال «کاستا» روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) از  میان پنج برنده نهایی شاخه‌های مختلف این جایزه ادبی انتخاب و معرفی می‌شود.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار