192249
۱۹ دی ۱۳۹۷
نویسنده و شاعر کودک و نوجوان:

قصه‌گویی باید متحول و امروزی شود

پوروهاب با بیان اینکه قصه‌گویان حرفه‌ای باید فکری به حال جذابیت قصه‌ها کنند، گفت: امروزه قصه‌گویی دغدغه فرهنگی ما نیست زیرا دغدغه بزرگتری چون کتاب و کتابخوانی داریم.

به گزارش کودک پرس ، قصه به معنای سرگذشت و حکایت است. هدف ظاهری قصه سرگرمی، پر کردن اوقات فراغت،جلب توجه شنونده به کارهای خارق العاده ای که شخصیت ها آنها را رقم می زنند. هدف اصلی قصه و قصه گویی ترویج اصول و ارزشهای اخلاقی و انسانی است. بچه ها می توانند از طریق قصه با حقایق زندگی و بسیاری از مفاهیم اخلاقی آشنا شوند. در سالهای اخیر  تحقیقات روانشناسان نشان داده است که قصه و قصه گویی در رشد هیجانی و عاطفی، مهارت های شنیداری، خلاقیت، حافظه و سلامت روان کودکان بسیار اثرگذار است. در مورد قصه گویی و اثرات آن گفتگویی با «محمود پوروهاب » نویسنده و شاعر کودک و نوجوان ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

قصه گویی در کشور ما نسبت به گذشته چه تغییری یافته است؟

امروزه در مورد قصه و قصه گویی بحث می شود اما احساس می کنم که قصه گویی با وجود قدمت در کشورمان مثل بسیاری از هنرها از جمله نقالی کمرنگ شده است. متاسفانه قصه گویی امروزه جذابیتش را از دست داده است و مانند قبل از آن استقبال نمی کنند.

 

قصه گویی از چه کانال هایی می تواند رواج یابد؟

در مدارس می توان برخی از آموزش های را از راه قصه و قصه گویی انجام داد. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم می شود قصه گویی را رواج داد. در مدارس و کانون بچه ها جمع هستند و می توان با مطرح کردن قصه و قصه گویی توجه آنها را به این هنر جلب کرد. قصه گویی در رادیو هم قابل انجام است.مساله مهم این است که جذابیت بوجود آوریم و قصه گویی را گسترش دهیم.

 

آیا فضای مجازی در کمرنگ شدن قصه و قصه گویی تاثیر داشته است؟

در حال حاضر با وجود فضای مجازی، قصه گویی جایگاهی بین بچه ها ندارد و رو به فراموشی است.امروزه بچه ها سرگرم فضای مجازی هستند و این فضا جایگاه والایی نزد بچه ها دارد. در مورد قصه و قصه گویی بحث زیاد است اما تا عملی شدن برنامه ها راه زیاد است.بچه ها به خاطر جذابیت دنبال کارهای تازه هستند. امروزه  علی رغم پیشرفت علم و تکنولوژی و پدید آمدن وسایل ارتباطی جدید، قصه گویی فرم جدیدی پیدا نکرده است. بچه ها نیاز به برنامه هایی دارند که برایشان جذاب باشد.

 

پس معتقد هستید که قصه گویی باید امروزی و متحول شود؟

به هر حال همه چیز در حال تحول است . تحول و تغیرات جزئی از زندگی است. همه چیز تغییر کرده اما قصه گویی به همان شکل قدیم باقی مانده است. قصه گویی بد نیست اما نمی تواند جای کتاب را بگیرد. قصه گویان حرفه ای باید پیگیری کنند که با چه روشهایی می توان بر جذابیت قصه و قصه گویی افزود تا بچه های امروز جذب شوند. می توان از تصاویر مختلف برای جذابیت کار قصه گویی استفاده کرد به عنوان مثال می شود با تصاویر ویدئویی قصه گویی کرد.

 

 

قصه و قصه گویی در حال حاضر چه جایگاهی در ادبیات ما دارد؟

امروزه قصه گویی دغدغه فرهنگی ما نیست. ما دغدغه های بزرگتری چون کتاب و کتابخوانی داریم. مساله کتابخوانی با وجود گرانی کاغذ هر روز دشوارتر می شود . ناشر وقتی کتاب چاپ می کند، قیمت کتاب زیاد می شود و خریدار توان خرید ندارد. در حال حاضر مشکل اساسی گرانی کاغذ و کتاب است و نویسندگان رغبتی به چاپ کتاب ندارند. در چنین شرایط اقتصادی کتاب چاپ نمی شود و حتی کتابهای خوب نیز تجدید چاپ نمی شوند. در بهترین حالت کتابها با تیراز پایین چاپ می شود. در این میان وضع نویسندگانی که از طریق نوشتن امرار معاش می کنند، وحشتناک است.

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا چه اندازه می تواند در ترویج قصه گویی در جامعه به خصوص بین خانواده ها نقش داشته باشد؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد به بیراهه می رود. برنامه اصلی کانون، کتاب بود. همیشه کانون را با کتاب می شناختند و ساخت فیلم و انیمیشن در حاشیه کارهای کانون بود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید کتاب ضعیف عمل کرده است و مدیریت قوی ندارد. بسیاری از اوقات مدیران کانون نمی دانند چه کنند چون طرح و برنامه ندارند. متاسفانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیلی ضعیف شده است.

 

اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جند سالی است که جشنواره قصه گویی را برگزار می کند، این جشنواره نقشی در ترویج این هنر ندارد؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره قصه و قصه گویی راه انداخته است، در صورتی که این دغدغه کانون نیست . کانون باید روی کتاب سرمایه گذاری کند. کانون باید کارشناسان زبده در بخش کتاب، شعر و داستان داشته باشد. امروزه بزرگترین مشکل ما با مخاطب کودک و نوجوان، کتاب و کتابخوانی است .ما نویسندگان می نویسیم اما جایی برای چاپ نداریم. در یک سال اخیر کتابهای زیادی نوشتم اما به دلیل وضعیت چاپ و گرانی کاغذ جایی چاپ نمی کنند. کتابها گاهی 2تا 3 سال دست ناشر می ماند و در آخر با تیراژ کم چاپ می شود. مشکلات ادبیات به خصوص ادبیات کودک و نوجوان باید حل شود. به این مساله ناشر، نویسنده، شاعر، ویراستار، تصویرگر و کلی کارگر گره خورده است. مشکل گرانی کاغذ برابر با بیکاری بسیاری از این افراد است . خیلی از نویسندگان و شاعران امسال دریافتی نداشتند. باید در تمام زمینه ها اولویت بندی کنیم. به نظر بنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی باید دنبال کتاب باشد تا فیلم و جشنواره های دیگر . کانون یعنی کتاب و بقیه چیزها در کانون باید در حاشیه باشد.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار