192239
۱۹ دی ۱۳۹۷
معاون صدای رسانه‌ ملی عنوان کرد؛

حوزه کودک و نوجوان باید به افراد متخصص سپرده شود

حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه‌ ملی از حضور افراد غیرمتخصص در عرصه فضای مجازی کودک و نوجوان گِلِه کرد و خواستار حضور افراد متخصص در این حوزه شد.

به گزارش کودک پرس ، مراسم رونمایی از پایگاه جامع کودک ایران صدا در فضای مجازی در استودیوی شماره هشت ساختمان شهدای رادیوی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، فاضل نظری، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ علاوه بر افتتاح این پایگاه از برخی از پیشکسوتان برنامه‌ساز در حوزه کودک و نوجوان از جمله گیتی خامنه، الهه رضایی، شیده معاونی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد حسن راستگو، عذرا وکیلی و سید محمد میرکیایی با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

حمید شاه آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران ایجاد این پایگاه در فضای مجازی به ایراد سخن پرداخت و گفت: حضور من در این برنامه علاوه بر تقدیر و تشکر از دوستان همکار در مدیریت فضای مجازی معاونت صدا نشانه ادب به مقام شامخ کودکان است، کودکانی که سرمایه‌های بی‌چون و چرای نظام جمهوری اسلامی ایران و آینده‌سازان جامعه اسلامی هستند.

وی ادامه داد: پیشکسوتان عرصه کودک در رسانه ملی عمری است که وقت و سرمایه خود را در راه برنامه‌سازی به منظور غنی‌سازی اوقات و لحظات کودکان و نوجوانان صرف کرده‌‌اند و باید چنین برنامه‌هایی را به منظور پاسداشت مقام هنری آن‌ها غنیمت شمرد.

 

سپهر رسانه‌ای صدا از حوزه شنیدن صرف خارج شده است

شاه آبادی تصریح کرد: امروز وقتی صحبت از رادیو می‌شود فوراً همگان تصویری از یک دستگاه که صرفاً گیرنده مجموعه اصوات و آواهاست به ذهنشان خطور می‌کند اما باید گفت که در عرصه رسانه اینک رادیو حرف دیگری می‌زند و سپهر رسانه‌ای صدا در چشم انداز آینده از حوزه شنیدن صرف خارج شده است.

معاون صدای رسانه‌ ملی افزود: در روزگار کنونی صحنه‌ها و عرصه‌های متفاوتی همچون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که ظرفیت‌ها و ساختارهای جدیدی را به وجود آوردند اما آسیب از آنجایی شروع می‌شود که ما در زمینه محتوا از ساختارها غفلت کنیم. در یک کلام اگر چنین ظرفیت‌هایی با محتوای متناسب با باورها، مناسبت بومی و اعتقادی پر نشود بی‌تعارف دیگران آن را پر خواهند کرد.

شاه آبادی در ادامه گفت: همانطور که اشاره کرده‌ام فضا و سپهر صدا تغییر کرده است و باید سهم رادیو در سبد مصرفی خانوار ارتقا یابد همچنان که امروزه به ویژه برای کودک و نوجوان در عرصه بازی‌های رایانه‌ای شاهد به وجود آمدن فضای بسیار گسترده و پر درآمد به لحاظ صنعتی هستیم اما سهم ناچیزی از این محتوا متعلق به رادیو است.

 

بازتولید آثار فاخر کودک در قالب و ساختار جدید و روزآمد

وی تأکید کرد: ماموریت معاونت صدا در این روزگار باز تولید آثار شاخص فرهنگی و هنری است که طی چند دهه گذشته به برکت حضور پیشکسوتان این عرصه تولید شده و اکنون در آرشیو سازمان موجود  است و ما باید با رجوع به آن‌ها با استفاده از ابزار و زبان امروزی طبق خواسته سلیقه کودک امروز آن‌ها را باز تولید کنیم و در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

شاه آبادی اظهار کرد: ما در برابر هر نوع حرکتی که قوه تخیل کودکان را از طریق شنیدن تقویت کند مسئولیم و با توجه به ظرفیت‌های خوبی که هم در حوزه ساختاری و هم غنای محتوای در اختیار داریم لازم است که این داشته‌ها را با استفاده از سبک زندگی ایرانی و اسلامی در مسیری به ثواب و صلاح قرار دهیم.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه گفت: ما خود را در برابر تربیت نسل آینده با استفاده از فضا سازی شنیداری و با اتکا به نقل داستان، قصه و رمان مکلف می‌دانیم و خوشبختانه با اهتمامی که صورت گرفته و مخاطبان رسانه صدای ملی تفکیک سنی شده‌اند لذا برنامه‌سازی و استفاده از برنامه‌های آرشیوی به شکلی هدفمند در کلیه شبکه‌های رادیوی پیگیری می‌شود.

 

نمی‌خواهیم مانند تلویزیون دچار تکرار شویم

وی در ادامه گفت: همچنان به نگاه نوآورانه در تولید برنامه‌های رادیوی به ویژه برای کودکان نیاز مبرم داریم تا همچون تصویر و برنامه‌های تلویزیونی گرفتار نوعی تکرار و القای نیات شخصی برنامه‌سازان در تولید برنامه‌ها نشویم. لذا علاوه بر استفاده از تجارب پیشکسوتان در حوزه کودک دست نسل جوان برنامه‌ساز را در ارائه ایده‌های نو به گرمی می‌فشاریم.

شاه آبادی در پایان سخنانش گفت: فعالیت در حوزه کودک یک کار تخصصی است و نیاز به صیانت و پاسداشت دارد و افراد نابلد در این حوزه به ویژه در عرصه برنامه‌سازی باید از این عرصه پا پس کشیده و حالا که تجربه گرانسنگی در زمینه ایجاد پایگاه ویژه کودک در فضای مجازی صورت گرفته است از این فضا استفاده کنند. این اقدام می‌تواند فرصتی خوب در اختیار خانواده‌ها بگذارد تا فرزندان خود را از آسیب‌های فضای مجازی مصون نگاه دارند.

در ادامه این مراسم، مهدی شاملو؛ مدیرکل چند رسانه‌ای و فضای مجازی معاونت صدای رسانه ملی در ادامه این مراسم گفت: ایران صدا به عنوان طلایه‌دار حضور در فضای مجازی معاونت صدا راهبرد توسعه خود را حضور تخصصی در پایگاه های اینترنتی و فضای مجازی تعریف کرده است و فاز جدید این عزم در حوزه کودک اینک به تبلور رسیده است و از آنجایی که به هر حال استفاده از امکانات فضای مجازی برای همه از جمله کودک و نوجوان امری اجتناب‌ناپذیر است و لذا باید با استفاده از ابزاری نو محتوا و ساز و کاری درستی را برای آنها ترتیب داده که به محتوایی پاک، هدفمند و آموزنده دسترسی پیدا کنند.

 

برمبنای یک تصور غلط کودکان تنها درک بصری دارند

وی با اشاره به اینکه صدای رسانه ملی با ایجاد این پایگاه رسالت خود در این راستا را تا اندازه زیادی به انجام رسانده است، گفت:  همیشه این تصور در مورد کودکان وجود دارد که آنها تنها دارای یک درک بصری هستند  که این تلقی خود  مبدأ یک آفت و آسیب بزرگ است چرا که بیشتر حواس کودکان را با خود درگیر کرده و کمتر زمینه را برای بروز تخیل، خلاقیت و فعالیت ذهنی آنها فراهم می‌آورد.

مدیرکل چندرسانه‌ای و فضای مجازی معاونت صدای رسانه ملی تصریح کرد: پایگاه جامع کودک ایران صدا با فرض صداپایه‌گی و صدا‌محوری بودن بر استفاده از تصویر و تلفیق آن با فایل‌های صدای بارگذاری شده در این سامانه تأکید دارد تا هم پیام به درستی به مخاطب کودک منتقل شده و هم در عین حال خلاقیت  آنها نیز شکوفا شود که البته برنامه‌های ترتیب داده شده به سه حوزه قصه و داستان گویی برای کودک، ترانه و موسیقی و برنامه‌های آموزشی و مهارتی و علمی تقسیم می‌شوند.

شاملو در ادامه گفت: برای توفیق در فراهم‌آوری این مجموعه اقدام به تعامل و همکاری با متولیان حوزه کودک کردیم، آموزش و پرورش پای کار بود و از ظرفیت‌های رسانه ملی برای محتوای آموزشی آن استفاده کردیم، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این زمینه تلاش ساعی داشته و دارند.

 

بارگذاری ۵ هزار قطعه در پایگاه جامع کودک

وی افزود: در مجموع تاکنون ۵ هزار قطعه در این سامانه بارگذاری شده است و مجموعه‌های دیگری را نیز در دست تولید داریم و همچنین در حوزه موسیقی کودک کارهای شاخصی به ویژه از دهه ۶۰ داریم و با توجه به اینکه تولید آثار فاخر در این دوره کمتر شده است لذا با استفاده از تولیدات فاخر گذشته و بازتولید آنها در قالبی جدید و امروزی سعی در تأمین محتوا در این حوزه نیز داشته‌ایم.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش به ایراد سخن پرداخت و گفت: آن چیزی که محرز و قطعی است اینکه رادیو  تخیل کودکان را بسیار بیشتر از رسانه‌های تصویری پرورش می‌دهد و واقعاً کاری که روزگاری رادیو در حق هم‌نسلان ما کرد اکنون تصویر نمی‌تواند آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما با توجه به مسئولیت آموزش و پرورش ۸ میلیون نوآموز و دانش‌آموز، فضای مجازی را به عنوان یک رسانه اجتناب‌ناپذیر که فرزندانمان با آن سر و کار دارند فرض می‌کنیم و لذا به جای موضع منفی گرفتن در برابر آنها سعی می‌کنیم مواجهه‌ای هوشمندانه با آنها داشته و تهدیدهایی که آنها ایجاد می‌کنند را تبدیل به فرصت کنیم.

 

براساس عدالت آموزشی بیشترین تمرکز ما بر کودکان مناطق محروم و روستایی است

حکیم‌زاده تصریح کرد: رسانه صدا موجب می‌شود که محدودیت‌ها برداشته شود و کودکان در اقصی نقاط ایران به شرط فراهم آمدن محتوایی غنی و آموزشی در جریان این روند هدفمند قرار گیرند، ما برپایه مبحث عدالت آموزشی بیشترین تمرکز خود را بر روی مناطق محروم گذاشته‌ایم و در تلاش هستیم که مثلاً در جریان حمل و نقل دانش‌آموزان با استفاده از سرویس مدارس در مناطق روستایی  آنها بتوانند از امکانات و برنامه‌های رادیویی استفاده کنند و پایگاه جامع کودک ایران صدا  در این زمینه امکان خوبی را فراهم می‌آورد.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما در معاونت آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی بر سه اصل اعتقاد داریم،  یکی اینکه کودکان سرمایه کشور هستند و باید به فکر پر کردن و غنای اوقات آنها براساس ظرفیت‌ها و اقتضائات سنی آنها داشته باشیم، دیگر اصل اینکه کودک، کودک است  و قرار نیست آمال و آرزوهای برآورده نشده والدین خود را جامه عمل بپوشاند و سومین اصل اینکه کار برای کودک یک کار تخصصی است و باید از ورود نگاه تجاری‌سازی به آن پرهیز شود که امیدوارم ظرفیت‌هایی مشابه این پایگاه، راه رسیدن به این اصول را بر ما هموار سازد.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم با حضور معاون صدای رسانه ملی و تنی چند از مسئولان رادیو و پیشکسوتان برنامه‌سازی برای کودک و نوجوان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پایگاه جامع کودک ایران صدا در فضای مجازی به طور رسمی رونمایی شد.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان به منظور استفاده از پایگاه جامع کودک ایران صدا می‌توانند به نشانی اینترنتی iranseda.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار