192032
۱۸ دی ۱۳۹۷

اجرای طرح غربالگری اضطراب ۱۲هزار و ۸۰۰ کودک/ پرداخت یارانه مشاوره

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: ۱۲۸۰۰کودک در مهدهای کودک، تحت پوشش طرح غربالگری اضطراب قرار می‌گیرند و بهزیستی یارانه مشاوره کودکانی که نیاز به دریافت خدمات تخصصی دارند را می‌پردازد.

به گزارش کودک پرس ، فرزانه جوادی با اشاره به اجرای طرح غربالگری اضطراب در میان کودکان گفت: دفتر معاونت مشاوره و روانشناسی بهزیستی با توجه به ارتقای سلامت روان و پیشگیری و مداخلات به هنگام، طرح غربالگری اضطراب را برای کودکان ۵ تا ۶ ساله، مهدهای کودک با هدف ارتقای سلامت روان و جلوگیری از اضطراب اجرایی می کند.

وی گفت: در این طرح ابتدا مربیان و مدیران مهدهای کودک توسط کارشناسان مرکز سلامت روان سازمان بهزیستی، آموزش های لازم را می بینند و در مرحله بعد والدین کودکان از آموزش های لازم برخوردار می شوند تا بتوانند نحوه برخورد با کودکانی که دچار اضطراب هستند و شناسایی اضطراب آنها را آموزش ببینند.

جوادی با اشاره به اینکه این طرح در چندین سطح با هدف شناسایی ارجاع زودهنگام و مداخلات تخصصی اجرایی می شود، گفت: برنامه های غربالگری می تواند کمک موثری برای تشخیص بهنگام مشکلات و اختلالات کودکان باشد و همچنین بار مالی که در آینده این بیماری ها ایجاد خواهند کرد را روشن می کند و تاثیر مثبتی بر روان جامعه خواهند داشت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: یکی از شایع ترین اختلالات در دوران کودکی، اختلال اضطراب است که اگر به موقع شناسایی شود باعث افسردگی، کاهش یادگیری و در بزرگسالی نیز مصرف مواد و غیره خواهد شد. به همین دلیل این طرح را در ۱۵۰ مهدکودک اجرایی می کنیم.

وی تاکید کرد: در مرحله اول کودکان پرسشنامه هایی را پر می کنند و اگر نیاز به ارجاع به روانشناس باشد، این اتفاق رخ می دهد و در مرحله بعد نیز در صورت داشتن اضطراب به روانپزشک معرفی می شوند.

جوادی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یارانه هزینه مشاوره را برای خانواده های نیازمند پرداخت می کند، گفت: در این طرح از مراکز سازمان بهزیستی برای مشاوره و خدمات روانپزشکی استفاده می کنیم.

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران: سال گذشته ۷۴۷ نفر مورد غربالگری اضطراب قرار گرفتند که از این میان ۲۱۰ نفر آنها به روانشناس و ۷ نفر نیز برای بررسی های تکمیلی به روانپزشک معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۲۸۰۰ کودک در ۱۵۰ مهد استان تهران تحت پوشش طرح غربالگری اضطراب قرار می گیرند، گفت: ۵۰ درصد هزینه تست غربالگری را سازمان بهزیستی و ۵۰ درصد دیگر را خانواده ها پرداخت می کنند که در کل سهم هر کدام ۳ هزار تومان خواهد بود.

جوادی گفت: در حال حاضر این طرح در سطح اول که انجام تست ها و پر کردن پرسشنامه است در حال انجام است و تا پایان بهمن ماه آمار نهایی اعلام خواهد شد.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار