191918
۱۷ دی ۱۳۹۷

جشنواره نوجوان خوارزمی ویژه دوره متوسطه اول تا بهمن ماه تمدید شد

جشنواره نوجوان خوارزمی در شش محور (ادبیات، آزمایشگاه، زبان انگلیسی، پژوهش، دست سازه و بازارچه های کسب و کار دانش‌آموزی) از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری برگزار خواهد بود.

به گزارش کودک پرس ، ثبت نام دانش آموزان در پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی از طریق پورتال همگام تا دهم بهمن ۱۳۹۷ امکان پذیر است. دانش آموزان با کدملی و نام کاربری؛ می توانند اقدام به ثبت نام در یک یا چند محور نمایند. آخرین زمان برای ثبت نام دهم بهمن ماه اعلام شده و قابل تمدیدنیست. براساس دستورالعمل کلیه فرایندهای جشنواره اعم از ثبت نام، داوری، اعلام نتایج و… از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری ازطریق این سامانه انجام خواهد شد. جشنواره نوجوان خوارزمی در شش محور (ادبیات، آزمایشگاه، زبان انگلیسی، پژوهش، دست سازه و بازارچه های کسب وکاردانش آموزی ) خواهد بود.

در این خصوص محمد حمیدی کارشناس مسئول مدارس نمونه و شبانه روزی استان جشنواره بیان داشت: عناوین و محورهای مسابقات جشنواره نوجوان خوارزمی شامل فعّاليّت ­هاي آزمايشگاهي : ویژه دانش آموزان پایه هفتم، زبان و ادبیات فارسی (احساس واژه­ ها):ویژه دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم ونهم، پژوهش مختص پایه های هفتم، هشتم و نهم، دست­ سازه ها برای پایه های هفتم، هشتم و نهم، زبان انگلیسی (ایفای نقش)- پایه هشتم و کار آفرینی (بازارچه های دانش آموزی) ویژه کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد.

حمیدی اظهار داشت: زمان برگزاری و سطوح مسابقات در 5 مرحله آموزشگاه در نیمه اول دی ماه، منطقه در نیمه دوم بهمن ماه، قطب در نیمه دوم اسفند ماه، استانی در تیرماه 95 و کشوری در تابستان 95 خواهد بود.

 وی گفت: مرحله کشوری ویژه دانش آموزان پایه هفتم و هشتم و نهم (به استثنای رشته زبان انگلیسی) است. در سطح مدرسه دانش آموزان با سرپرستی  و راهنمایی معلمان در زمینه‌ی محورهای ارائه شده اقدام به فعّاليّت هاي مطالعاتي، تحقيقاتي، پژوهشي و …  نموده سپس آثار ارائه شده مورد ارزيابي، قضاوت و داوري قرار مي گيرد. اعضای تیم های شرکت کننده در مسابقات گروهی الزاماً می بایست از یک آموزشگاه باشند. صرفاً آثاري که حد نصاب لازم را کسب نمایند مجاز به شرکت در سطح بعدی جشنواره  می باشند. ادارات كل مي­ بايست در هر محور يك اثر برتر (حدّاكثر 4 اثر در تمامي محورهاي جشنواره) را مشروط بر كسب 90 درصد امتياز برگ ­هاي ارزيابي، به دبيرخانه ­ي كشوري جشنواره معرّفي نمايند.

جمیدی در خصوص شرايط عمومي شركت در جشنواره اشاره کرد:  فرستندگان اثر، صاحب آن شناخته مي­ شوند. بديهي است در هر مرحله­ اي از رقابت، عدم اصالت و انتساب اثر با ارائه دهندگان مشخص گردد از ادامه ­ي رقابت حذف و تمامي امتيازات متعلقه ملغي خواهد شد.

وی افزود: صدور لوح تقدیر برای کلیه ­ي دانش­ آموزان شرکت کننده در جشنواره، لحاظ نمودن فعاليّت ­هاي علمي شركت­كنندگان در نمرات مستمر در درس مربوطه، اهداي جوايز به نفرات برتر در سطوح مدرسه، منطقه و استان، تشويق مديران فعال مدارس، تشويق ادارات موفق در جشنواره، صدور گواهی کسب رتبه استانی برای دبیران راهنما که دانش آموزانشان رتبه استانی کسب نموده باشند، کلیه مدیران مدارس و دبیران مربوطه ی دانش آموزان حائز رتبه نیز در مرحله استانی و کشوری تقدیر نامه استانی یا وزارتی دریافت می نمایند .

کارشناس مسئول درباره شیوه نامه فعالیتهای آزمایشگاهی عنوان کرد: مسابقات فعالیت های آزمایشگاهی به منظور پرورش خالقیت ها و بروز استعدادها و براساس جمع بندی صاحب نظران و دست اندرکاران برای مسابقات فعالیتهای آزمایشگاهی ویژه دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه و به صورت گروه های دو نفره برگزار می شود واعضای گروه دو نفره در تمامی مراحل برگزاری جشنواره الزاما باید از یک آموزشگاه باشند.

حمیدی در خصوص شیوه نامه پژوهش گفت: راهبرد اصلی از انجام پژوهش های دانش آموزی کسب مهارت های پژوهشی است که به منظور کسب این مهارت ها انجام پژوهش های کتابخانه ای، میدانی (شبه تجربی و تجربی) در این جشنواره مورد توجه می باشد. مهارت های مورد نظر متناسب با دوره سنی دانش آموزان دوره اول متوسطه عبارتند از: مسئله یابی و تشخیص مشکل، مشاهده کردن، جمع آوری اطالعات، فیش نویسی، بهره گیری از منابع ، ساخت ابزار، مصاحبه ، تجزیه و تحلیل، تدوین گزارش، توانایی ارائه نتایج و .. این مسابقات ویژه دانش آموزان دوره اول متوسطه (پایه های هفتم و هشتم و نهم ) الزاماً در قالب گروههای دو نفره برگزار می شود. ترکیب گروه های شرکت کننده می تواند، فقط از یک پایه و یا تلفیقی از پایه های مختلف باشد .گروه های دو نفره در تمامی مراحل برگزاری جشنواره الزاماً باید از یک آموزشگاه باشند.

وی در خصوص شیوه نامه اجرایی مسابقات دست سازه ها بیان کرد: بهره گیری از کارگاه یکی از ضرورت های آموزش دروس مختلف به ویژه درس کار و فناوری می باشد. متناسب با راهنمای دروس مختلف، دبیران کارهای عملی، پروژه یا دست سازه ها را در مدرسه هدایت می کنند. به منظور سامان دهی به این گونه فعالیت ها و ارتباط آن با جشنواره ضروری است دبیران محترم در طول سال تحصیلی دانش آموزان را به سوی فعالیت های کارگاهی منظم و هدفمند هدایت کنند و گزارش پیشرفت کار توسط دانش آموزان در دفتر مخصوص ثبت گردد. در این فرایند گروه هایی که امتیاز بیشتری کسب کنند امکان حضور در سطح منطقه ای جشنواره را خواهند یافتنکته ی مهم در برگزاری جشنواره، توجه خاص به فرایند اجرا و اهداف پیدا و پنهان آن است و معطوف نمودن تمرکز وامکانات به درصد معدودی از دانش آموزان به هیچ عنوان مورد نظر نیست. این مسابقات با محوریت دست سازه های درس کار و فناوری و با رویکرد خالقیت، ایده پردازی و نو آوری و با حضور دانش آموزان دوره اول متوسطه در پایه های هفتم و هشتم و نهم اجرا می شود. تمامی دانش آموزان شرکت کننده در هر سه پایه، به صورت مشترک به رقابت خواهند پرداخت.

کارشناس مسئول شیوه نامه زبان انگلیسی اشاره کرد: با توجه به تغییر کتاب های زبان انگلیسی دوره اول متوسطه و رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه در آموزش زبان انگلیسی مطابق با برنامه درسی ملی این بخش از جشنواره برای اولین سال با محوریت و توجه به بخش Play Role  در کتابهای درسی زبان انگلیسی پایه هشتم از اصول برنامۀ درسی زبان انگلیسی دوره ی اول متوسطه به صورت گروههای سه تا چهار نفره برگزار می شود.

وی در خصوص شیوه نامه فارسی تصریح کرد: با توجه به تغییر کتاب های فارسی وکتب نونوشت مهارتهای نوشتاری و نگرش بدیع نسبت به ادبیات و نگارش و تقویت مهارتهای دیدن، تفکر و اندیشه، نقد وتحلیل، نوشتن و سرانجام اجرای خوانش)خواندن( که از مهارتهای اساسی دراین دورۀ تحصیلی محسوب می شود. این بخش از جشنواره با محوریت: تقویت توانایی اندیشیدن، زمینه سازی برای تقویت و پرورش خالقیت و ذوق هنری و ادبی، تقویت و تربیت سواد دیداری، شنیداری وادراکی که از اصول برنامۀ درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ اول متوسطه به ویژه در بخش مهارت های نوشتاری است؛ در پایۀ هفتم و هشتم و نهم درسه بخش تصویرخوانی، تصویرنویسی، نگارش و خوانش به صورت انفرادی همانند سال گذشته برگزار می شود.

حمیدی در انتها افزود: دانش آموزان علاقمند جهت ثبت نام می توانند به وبسايت جشنواره به نشاني mo1.sb.medu.ir مراجعه نمایند. و اطلاعات بیشتر را از این وبسایت دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار