191856
۱۷ دی ۱۳۹۷
نماینده مجلس شورای اسلامی:

۶درصد دختران زیر ۱۴ سال ازدواج می‌کنند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کودک همسری هنوز در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد. ۶ درصد دختران در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج می‌کنند و بسیاری از آنان بعد ۳۰ سالگی در خطر سرطان هستند.

به گزارش کودک پرس ، پروانه سلحشوری عصر یکشنبه در نشست رونمایی کتاب سمینار ازدواج کودک در سکونتگاه های فقیرنشین که در خانه وارطان برگزار شد، افزود: طرح کودک همسری از دو سال پیش در فراکسیون زنان مطرح شد چه آن زمان که بنده رئیس فراکسیون زنان بودم و چه در حال حاضر که در مجلس حضور دارم، این مسئله همواره دغدغه ما بوده است.
وی با اشاره به اینکه سن ازدواج دختران در مجلس ششم به 13 سال افزایش پیدا کرد، ادامه داد: البته در تبصره آن ذکر شده با تایید دادگاه صالحه و تایید ولی فرد در هر سنی می تواند ازدواج کند. با این حال ما هنوز شاهد ازدواج دختران در سنین 9 تا 14 سال نیز هستیم.
سلحشوری افزود: حدود 6 درصد افرادی که ازدواج می کنند، بین سن 10 تا 14 سال هستند که البته این عدد متغیر است.

نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما مخالفتی با افزایش جمعیت نداریم، تاکید کرد: در این میان چیزی که باعث شده عده‌ای با این طرح مخالفت کنند، تصور اشتباه شان بوده که هدف این طرح مخالفت با افزایش جمعیت است در حالی که این طور نیست. ما هم دنبال افزایش جمعیت هستیم. اما آیا می خواهیم افزایش جمعیت را با ازدواج دختران زیر سن 13 سال رقم بزنیم.

سلحشوری با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در میان جوانان بالا رفته گفت: طبق آمارها سن ازدواج در منطقه شمیرانات برای دختران 30 سال و برای پسران 34 سال است. در این میان ما یک میلیون جوان آماده ازدواج داریم که امکانات لازم برای ازدواج ندارند و شاید بهتر باشد به جای مخالفت با طرح کودک همسری و تمرکز روی 40 هزار کودک، شرایط ازدواج برای این جوانان را فراهم کنیم.
وی افزود: همان طور که می دانیم ازدواجی که در آن رضایت فرد نباشد باطل است. بعد چگونه کودک 10 ساله که حق رای ندارد می تواند ازدواج کند در حالی که هیچ آمادگی لازمی برای همسرداری ندارد و از نظر جسمی نیز آماده تاهل و بارداری نیست.

سلحشوری گفت: این موضوع حتی در بحث جمعیت نیز آسیب می زند، خیلی از این افراد با توجه به بهداشت و سلامت باروری بعد از سن 30 سال دچار بیماری هایی از جمله سرطان می شوند.
سلحشوری تاکید کرد: بحث فرهنگ نیز در این مسئله بسیار پررنگ است. هنوز در بعضی از مناطق به واسطه فرهنگ آن منطقه کودک همسری روال و مرسوم است.

نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر ما به دنبال آن هستیم سن ازدواج زیر 13 سال را ممنوع و بین 13 تا 16 سال با نظر ولی و دادگاه صالحه و پزشکی قانونی انجام شود. فعلا در مرحله ای هستیم که سن ازدواج زیر 13 سال را ممنوع کنیم البته این طرح در کمیسیون قضایی مجلس رای نیاورد اما به دنبال راه های دیگری برای حل این مسئله هستیم و ناامید نشده ایم.
وی ادامه داد: تا تصویب چنین قانونی، فرهنگ سازی نقش مهمی دارد. فرهنگ سازی از جهت اینکه هنوز در بعضی از مناطق به کودک همسری معتقدند و مبارزه با این پدیده باید فرهنگ سازی و تبدیل به مطالبه عمومی شود.

وی گفت: برای مثال در زنجان شاهد بیشترین آمار ازدواج بین سن 10 تا 14 سال هستیم.

سلحشوری افزود: چرا در بسیاری از مناطق از هر 2 ازدواج یک مورد آن منجر به طلاق می شود؟ باید این مسائل را ریشه یابی کرد و منفعت ملی را فدای تصورات و افکار نادرست خودمان نکنیم. آیا 40 هزار کودکمان عزیزتر از یک میلیون جوانی هستند که شرایط جسمی و عقلی کافی برای ازدواج دارند اما شرایط و امکاناتش را ندارند. آیا لازم است کودکانمان در سنی که مناسب نیست ازدواج کنند. باید سیاستگزاری هایمان را بر اساس اولویت های جامعه در نظر بگیریم.

سلحشوری گفت: در این میان غیر از قانونگذار، صدا و سیما، آموزش و پرورش و حتی سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در مطالبه و فرهنگ سازی این موضوع دارند. مطالبه گری نیاز جدی جامعه ماست.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار