191692
۱۶ دی ۱۳۹۷

رژیم غذایی مناسب برای نوجوانان دیابتی چیست؟

دکترای تخصصی تغذیه گفت: تفاوتی که در توزیع قند و کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی نوجوان دیابتی با افرادسالم وجود دارد این است که حتماً در صبحانه، وعده قبل از ناهار، عصرانه و وعده غذایی قبل از خواب مقداری از کربوهیدرات‌ها بر اساس انرژی لازم در برنامه رژیم غذایی کودک دیابتی گنجانده شود.

به گزارش کودک پرس ، مژگان نوریان با بیان اینکه انسان به دو روش ژنتیکی و تاثیرپذیری از عوامل محیطی به بیماری دیابت مبتلا می‌شود، اظهار کرد: به هر دلیلی که ترشح انسولین در بدن به صفر می‌رسد و سلول‌های ترشح کننده انسولین تخریب ‌شوند، فرد مبتلا به بیماری دیابت می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب دختران و پسران در سن بلوغ به بیمماری دیابت مبتلا می‌شوند، افزود: البته باید توجه داشت دیابت نوع یک در بین کودکان و نوجوانان و دیابت نوع دو در گروه بزگسالان بروز می‌کند.

استادیار دانشکده تغذیه وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در هر دو نوع دیابت یک و دو اساس رژیم غذایی برای بیمار یکی است، افزود: تغذیه باید به عنوان سنگ زیر بنا در کنترل این بیماری مدنظر قرار گیرد، بنابراین آگاهی خانواده‌ها از اینکه چه غذاهایی برای فرزندان دیابتی مناسب‌تر است حائز اهمیت ویژه‌ای است.

وی یادآور شد: کودکان و نوجوانان درحال رشد هستند و دریافت انرژی کافی برای آنها ضروری است، خانواده‌ای که فرزند دیابتی دارد نباید تصور کند که کودک او نسبت به یک بچه سالم باید غذای کمتری را مصرف کند، همچنین باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان دیابتی هم همانند سایر بچه‌ها نیازمند مصرف غذا به اندازه لازم هستند.

نوریان معتقد است که علاوه بر توجه به میزان دریافت غذای لازم برای فرزندان دیابتی بایستی در بخش ترکیبات و اجزای غذاها برای این گروه از کودکان و نوجوانان تا حدودی تفاوت قائل شد. برای مثال در رژیم بچه‌های دیابتی کربوهیدرات‌ها یا قندهایی که درغذاها موجود است بایستی بیشتر ازنوع پیچیده مثل نشاسته‌ها، فیبرهای غذایی موجود درمیوه‌ها و سبزی‌ها انتخاب شوند. این گروه از کودکان و نوجوانان می‌توانند در طول روز به جای برنج ، نان مصرف کنند و یک روز ماکارونی و روزهای دیگر سیب زمینی و موادغذایی حاوی نشاسته‌ها و فیبرهای غذایی با انرژی مورد نیاز را استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگرخانواده‌ها رژیم غذایی برای فرزند دیابتی نوع یک را دریافت می‌کنند باید توجه کنند که از مصرف بیش ازحد مواد غذایی خودداری کنند و فقط به میزانی که یک کارشناس تغذیه در رژیم غذایی برای نوجوان تعریف کرده را رعایت کنند، برخی از والدین به کودک دیابتی خود اجازه خوردن سیب زمینی و برنج را نمی‌دهند که این کار اشتباهی است در حالی که کارشناس تغذیه در رژیم غذایی ، خوردن این مواد را برای کودک تجویز کرده است.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مساله مهم توجه به توزیع قند یا کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی نوجوان دیابتی است، گفت: تفاوتی که در توزیع قند و کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی نوجوان دیابتی با بچه سالم وجود دارد این است که حتماً در صبحانه، وعده قبل از ناهار، عصرانه و وعده غذایی قبل از خواب مقداری از این کربوهیدرات‌ها بر اساس انرژی لازم در برنامه رژیم غذایی کودک دیابتی گنجانده شود.

وی تصریح کرد: برخی از نوجوانان در فاصله بین صبحانه و ناهار خوراکی مصرف نمی‌کنند و در نتیجه قند خون بدن او دچار نوسان زیادی می‌شود و بایستی توجه داشت که نمی‌توان انسولین تزریقی را قطع کرد و ممکن است که این میزان انسولین بدن به وسیله پزشک معالج تعیین شود.

نوریان خاطرنشان کرد: شیرینی میوه‌ها به خاطر نوع قندشان بوده و به دلیل مقدار آنها نیست. وقتی که یک موز کوچک با وزن ۱۳۰ گرم استفاده شود مقدار قند این موز با یک سیب و پرتقال متوسط با وزن ۱۳۰ گرم برابر است. در واقع در یک موز کوچک ۱۵ گرم قند، یک پرتقال متوسط ۱۵ گرم قند، در یک سیب متوسط و سه خرما هم ۱۵ گرم قند وجود دارد.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار