191658
۱۶ دی ۱۳۹۷
قبادی در نشست جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان:

در برنامه‌ریزی کلان کشور باید به لباس کودک و نوجوان توجه ویژه شود

دبیر کاگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان این که جمعیت جامعه کودک و نوجوان ما قابل توجه است، گفت: در برنامه‌ریزی کلان کشور باید به لباس این گروه سنی توجه ویژه شود.

به گزارش کودک پرس ، نشست دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان حضورسومبات هاکوپیان، رییس انجمن طراحان پارچه و لباس، حمید قبادی،دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور، مینو پدرام، دبیر جشنواره، فرشته کیاوش نماینده بخش علمی دانشگاهی جشنواره کودک از دانشگاه علم و فرهنگ و شاهین شریفی نیا، عضوهیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران  و خانم هاشمی مشاور جشنواره در ساختمان انجمن طراحان پارچه و لباس برگزار شد.

در این نشست حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به سیاستگذاری و برنامه ریزی جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان گفت: یکی از سیاست های محوری کارگروه ساماندهی مد و لباس اتکا به ظرفیت های غیر دولتی و تشکل های خصوصی متشکل از هنرمندان و اعضای مرتبط با آن حوزه است. در همین راستا مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزاری جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان را به انجمن طراحان پارچه و لباس کودک سپرد.  اگر می خواهیم در حوزه لباس کودک و نوجوان پیشرفت هایی حاصل شود باید از ظرفیت های بخش غیر دولتی بهره مند شویم که انجمن طراحان پارچه و لباس این مهم را بر عهده گرفته است.

حمید قبادی با بیان اینکه یکی از سیاست کارگروه ساماندهی مد و لباس تخصصی سازی است،گفت:  حجم قابل توجهی از مصرف گروه کالایی در کودک و نوجوان است بنابراین باید در مراکز علمی و تشکل های غیر دولتی به صورت تخصصی به لباس کودک نگاه شود؛ ما می خواهیم توجه عمومی را به این رویداد مهم جلب کنیم. متاسفانه دست اندرکاران حوزه لباس کودک و نوجوان به قدر کافی ما را در این راستا همراهی نمی کنند و حتی برخی مواقع با ما مخالفت کرده اند. سیاست محوری کارگروه ساماندهی مد و لباس بوجود آوردن باور در انجمن طراحان پارچه و لباس بوده است.

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه جامعه علمی به حوزه لباس کودک و نوجوان توجه کافی نکردند، گفت: پژوهش در حوزه لباس کودک و نوجوان کم است، متاسفانه در دنیای امروز یکی از گرایش های مهم به سرطان را لباس تعیین کرده اند که ما متاسفانه در حوزه لباس کودک به این جنبه توجه نکردیم، ما می خواهیم نگاه جامعه به این موضوع معطوف شود که باید به لباس کودک و نوجوان یک توجه خاصی شود، آمار جامعه نوجوان ما قابل توجه است ولی در برنامه محوری به آن توجه چندانی نکرده ایم.

حمید قبادی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه بنا بر افزایش جمعیت است، زیرساخت این موضوع تنها راه و امکانات خدماتی نیست یکی از زیرساخت های آن تامین نیازهای مرتبط با زندگی و سبک زندگی است که گروه نوجوان در همین راستا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. همه دستگاه ها در این عرصه مکلف هستند که به این موضوع توجه کنند.

 

حمید قبادی خاطرنشان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس هیچ پولی در این حوزه ندارد و تنها با مشارکت انجمن ها و حمایت جامعه طراحان و تولیدکنندگان در این پنج سال توانسته است کارهایش را به پیش ببرد.

حمید قبادی با اشاره به گنجاندن اهمیت لباس کودک و نوجوان در کتب درسی اظهار کرد: ما در حوزه لباس کودک نیازمند برنامه ریزی کلان هستیم و شورای عالی آموزش و پرورش باید به این نکته مهم توجه کند.

 

وی افزود: لباس کودک و نوجوان به عنوان یک ژانر جدید در دستور کار کارگروه ساماندهی مد و لباس است، هم اکنون 20 برند فعال ایرانی در حوزه مد و لباس کودک داریم که طراحی و تولید انبوه می کنند البته حجم اینها کافی نیست ما هنوز نیاز داریم که طراحان و تولیدکنندگان بیشتری در عرصه لباس کودک و نوجوان حضور فعال داشته باشند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به قانون ساماندهی لباس مدارس اظهار کرد: لباس مدارس موضوع مهمی است که در قانون ساماندهی به آن کمتر توجه شده است. یکی از مراکز مورد نقد ما آموزش و پرورش بوده که ما حتی به آنها نمایشگاهی هم در حوزه لباس مدارس برگزار کردیم. هم اکنون آموزش و پرورش « آیین نامه لباس دانش آموزی » را تدوین کرده است که پیش نویس این آیین نامه از سوی وزارت آموزش و پرورش به کارگروه ساماندهی مد و لباس آمده است و در حال بررسی است و قرار است تا پایان سال به تصویب برسد.

 

وی اظهار داشت: به دنبال یکسان سازی لباس مدارس در کل کشور نیستیم باید به اقتضای سن، منطقه و محله لباس های دانش آموزان طراحی شود، لزوما هر مدرسه در کنار خود باید یک طراح لباس داشته باشد.

 

دومین جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان از ۱۸ الی۲۲ دی ماه سال جاری در فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر، نبش خیابان طالقانی، تالار آیینه برگزار می شود.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار