191646
۱۶ دی ۱۳۹۷
فصلنامه نقد کتاب کودک به پله هفدهم رسید؛

حسینی‌پور: رگ حیات فصلنامه نقد کتاب هرگز گسسته نشده است

نیکنام حسینی‌پور، مدیرمسئول فصلنامه‌های نقد کتاب در ابتدای نشریه «نقد کتاب کودک و نوجوان» یادداشتی در زمینه حمایت موسسه خانه کتاب از فصلنامه‌های نقد کتاب منتشر کرد.

به گزارش کودک پرس ،«نهال «فصلنامه نقد کتاب» سال1376 به همت مؤسسه خانه کتاب و جمعی از فرهیختگان و فرهنگ‌دوستان نشانده شد و با تلاش عالمان، منتقدان و ادیبان بالید و دیری است که ثمرات آن گاه به شمایل ماهنامه و گاه به شمایل فصلنامه، در دسترس شیفتگان کتاب قرار گرفته است.

خانه کتاب مفتخر است که با یاری اهل ادب و فضیلت، بیش از بیست سال این درخت مبارک را از گزند و آسیب زمانه دور داشته و مجموعه‌ای ارزشمند از تحقیقات ماندگار در حوزه کتاب را در حافظه تاریخ ایران و جهان ضبط نموده و میراثی گرانبها برای نسل آینده بر جای گذاشته است.

بدیهی است این نشریه صاحب نام و دیرآشنای اهالی فرهنگ و ادب، بارها دستخوش تغییرات و تحولاتی شده که در تاریخ مطبوعات جای شگفتی ندارد، اما هرگز رگ حیات آن گسسته نشده و نفس‌هایش گرچه بارها به شماره افتاده اما بازنایستاده است.

«فصلنامه نقد کتاب» در طول عمر خود به دنبال دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی مدیریتی شاهد فراز و فرود فراوان بوده و بارها در روش، محتوا، زمان انتشار و یا عنوان آن تغییراتی ایجاد شده اما بنای مسئولان فرهنگی به‌ویژه مدیران خانه کتاب، هرگز بر عدم انتشار این نشریه نبوده چراکه از اهداف بنیانگذاری آن اطلاع رسانی و نقد و معرفی کتاب و کمک به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور است که خود از سنگ بناهای فعالیت خانه کتاب است.

نشریات خانه کتاب نیز به دلایل گوناگون همچون دیگر نشریات گاه در معرض تغییر و تحول بوده است. وقفه‌های کوتاهِ چندماهه در انتشار فصلنامه، تغییراتی که در نام نشریه رخ داده، همگامی آن با موضوعات دیگر، تغییر سردبیران گرانقدر، تحول در خط‌مشی نشریه و چاپ آن به شکل ماهنامه یا فصلنامه، به ضرورت و در موقعیت‌های خاص پیش آمده اما انتشار آن هیچ‌گاه متوقف نشده است.

این فصلنامه بر سعی وافر تمامی سردبیران و همکاران پیشین نشریه و نویسندگانی که در طی سال‌های متمادی با آن همکاری داشته‌اند؛ ارج می‌نهد و به یاری خداوند متعال، در این هنگام نیز همچون گذشته با هدف معرفی و نقد تازه‌های کتاب در ایران و دیگر کشورها منتشر می‌شود.

مؤسسه خانه کتاب تلاش می‌کند با نگاهی هم‌دلانه و حامیانه و با انتشار مقالات منتقدانه، به بالابردن سطح علمی کتاب‌ها در موضوعات گوناگون یاری رساند و یارای مخاطبان در برگزیدن برترین آثار باشد. همچنین نویسندگان را بیش از پیش با نقاط قوت و ضعف آثار خویش آشنا سازد. امید که این فصلنامه در راه بی انتهای پیشرو، گامی استوار در عرصه نقد بردارد، غبار از چهره فضای نقادی بروبد و با هوایی تازه بر شوق و شور اهل علم و ادب و هنر بیافزاید.»

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار