191589
۱۵ دی ۱۳۹۷
آسیب‌شناس اجتماعی:

لایحه« کودک همسری» به دور از تسویه حساب‌های جناحی بررسی شود

ابهری گفت: مساله کودک همسری نباید مانند بسیاری از موضوعات، ابزار تسویه حساب‌های جناحی و گروهی قرار بگیرد.

به گزارش کودک پرس ، «مجید ابهری» در خصوص کودک همسری گفت: تصویب قوانین بعد از کارشناسی های لازم توسط نمایندگان بیانگر نیاز جامعه و ضرورت زمانی به این گونه قوائد است.

این آسیب شناس اجتماعی بیان کرد:ب ا توجه به شرایط قومی و قیبله ای در ایران، رعایت جوانب این مورد (لایحه منع کودک همسری چون) مقدور نمی باشد لذا  لازم است به خاطر حساسیت موضوع این مساله از نظر فقهی، توسط صاحب نظران دینی مورد بررسی قرار گرفته و اعلام نظر شود.

وی تصریح کرد: اما از نظر رفتاری و روان شناسی می توان در مورد آن اظهار کرد، برای ازدواج علاوه بر بلوغ جسمی که ضرورت اولیه است، بلوغ فکری، فرهنگی و اجتماعی از ابزار اصلی تحقق پیوند زناشویی خواهد بود.

ابهری با اشاره به زایمان در دوران کودک همسری اظهارکرد: زایمان در دوران نوجوانانی آثار و عواقب روانی و عصبی در بعضی از دختران خواهد داشت و سنین بعد از 20 یا 30 سال ، اختلافات زناشویی ناشی از تفاوت سنی و مشکلات جسمی آغاز می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان یک رفتار شناس عرض می کنم این موضوع نباید مانند بسیاری از موضوعات، ابزار تسویه حساب های جناحی و گروهی قرار بگیرد، چرا که گاهی اتفاق می افتد که در مورد بعضی از لوایح و طرح ها به جای در نظر گرفتن منافع حال و آینده مردم و بررسی ابعاد مختلف آن ،بعضی از دست اندرکان به فکر حمله به یکدیگر و تسویه حساب هی جناحی می افتند.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: این موضوع یکی از محورهای اسیب زا در جامعه است که بدون نظر خواهی از کارشناسان متخصص نمی توان آن را قبول یا رد کرد اما در تامین این اصل به عنوان یک قانون در سراسر کشور امکان پذیر نخواهد بود چرا که سنین رشد و بلوغ در مناطق گرمسیری بسیاز سریع تر از مناطق سردسیری و کوهستانی است و تنها بلوغ جسمی ملاک موافقت با ازدواج نمی تواند باشد.

ابهری خاطر نشان کرد: بنابراین به دور از هر گونه جنجال و یا تخریب این و آن باید حساس تر و دقیق تر به این موضوع نگاه کرد و از تهیه خوراک برای رسانه های معاند به طور جدی خودداری نمود.

وی اظهار کرد: ازدواج در دوران و سنین کودکی یعنی زیر 15 و 16 سال برای دختران، معمولا در مناطق عشیره ای و قومی و یا در میان افرادی با خانواده های پرجمعیت صورت می گیرد و گاهی این گونه پیوند ها در بین قبیله ها برای «خون بس» و جلوگیری از تداوم دشمنی اتفاق می افتد که در این صورت یک دختر نوجوان به عقد مردی بزرگسال یا خیلی بزرگتر از خود درمی آید که آسیب ها و عوارض روحی و جسمی در این موارد قابل ملاحظه می باشد، و استانهای سیستان و بلوچستان و خوزستان در صدر کودک همسرس قرار دارند.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار