191509
۱۵ دی ۱۳۹۷
روانشناس خانواده:

کانال‌هایی که باعث فروپاشی خانواده می‌شوند/ اعتیاد حقیقی به فضای مجازی

روانشناس خانواده گفت: نوجوان از خطرات چالش‌های مجازی مطلع است، اما فکر می‌کند خطر و آسیب تنها برای دیگران است و زمانی‌که دست به رفتارهای پرخطر مانند رانندگی با سرعت بالا، حرکت بر لبه پرتگاه، استفاده از مشروبات الکی و موادمخدر می‌زند در مقابل واکنش بزرگترها می‌گوید اتفاقی برای من نمی‌افتد.

به گزارش کودک پرس ، محمدرضا عرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در رابطه با آسیب‌های روحی، روانی و جسمی که فضای مجازی می‌تواند برای افراد ایجاد کند، گفت: یکی از فضاهایی که امروز به دلیل جذابیت‌های بیش از اندازه تمامی رده‌های سنی از اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را درگیر کرده است، فضای مجازی است که این فضا تقریبا تمام ویژگی‌های یک فضای واقعی را دارا است.

روانشناس خانواده ادامه داد: از ویژگی‌های فضای مجازی می‌توان به پویایی، فشردگی زمان و مکان، انجام چندین کار به‌صورت هم‌زمان، گستردگی، پیوستگی، فردگرایی، عدم محدودیت برای حضور در جمع‌های ناشناس و کم‌هزینه یا بدون هزینه بودن برای حضور در این فضا اشاره کرد که همین ویژگی‌ها موجب افزایش جذابیت این فضا شده است.

حدود 70 درصد از افراد بین 18 تا 29 سال از فضای مجازی استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه براساس آمارهای جهانی در سال 2016 حدود 46 درصد جمعیت جهان از فضای مجازی استفاده می‌کردند، گفت: قطعا در طول چند سال گذشته این رقم افزایش پیدا کرده است و همچنین آمار کاربرانی که در کشور ما از فضای مجازی استفاده می‌کنند حدود 53 درصد و این آمار در رده سنی بین 18 تا 29 سال حدود 72 درصد است.

اعتیاد مجازی عوارض خطرناکی برای فرد در پی دارد/ استفاده بیش از 38 ساعت در هفته از فضای مجازی به مثابه اعتیاد به این فضا است

عرب اضافه کرد: اکثر افراد حدود 5 الی 9 ساعت از وقت خود در فضای مجازی سپری می‌کنند و این آمار در ایران بیشتر از نُرم جهانی است و اگر کسی در روز بیش‌تر از یک و نیم ساعت و در هفته بیش‌تر از 38 ساعت وقت خود را در فضای مجازی صرف کند، معتاد مجازی می‌گویند که قطعا اعتیاد به فضای مجازی عوارض بسیار خطرناکی برای فرد دارد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی نوجوانان و جوانان در فضای مجازی به‌دنبال کانال‌ها و صفحات مضر می‌روند، اظهار کرد: گاها این صفحات و کانال‌های مجازی اطلاعات درستی در اختیار نوجوان و جوان قرار نمی‌دهند و شاهد هستیم که در این کانال‌ها و صفحات تفکر و اعتقادات مورد هجمه قرار می‌گیرد.

فروپاشی کانون خانواده از آسیب‌های عضویت در کانال‌های دوست‌یابی

وی ادامه داد: متأسفانه کانال‌های دوست‌یابی در فضای مجازی مخاطبان زیادی از قشر نوجوان، جوان و حتی میانسال دارد و حتی این صفحات باعث فروپاشی کانون بسیاری از خانواده‌ها شده است.

عرب با تأکید بر اینکه فضای مجازی یک محیط ناامن محسوب می‌شود، عنوان کرد: بسیاری از افراد از آسیب‌های که این فضا می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد، بی‌اطلاع هستند و برنامه‌های را بر روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند که بسیار آسیب‌زننده است و گاهی رفتارهای پرخطر و نامناسب در این فضا انجام می‌گیرد.

گروه‌های شرط‌ بندی در فضای مجازی آسیب اخلاقی، رفتاری و مالی در پی دارد

روانشناس خانواده افزود: جوانان و نوجوانان ممکن است وارد گروه‌های شرط‌‌‌بندی شوند که این گروه‌ها در فضای مجازی غیر از آسیب‌های اخلاقی و رفتاری، آسیب‌های مالی را متوجه فرد می‌کنند و امروزه این گروه‌های شرط‌ بندی در مسابقات مختلف از جوانان و نوجوانان سوءاستفاده می‌کنند.

ابهامات فضای مجازی موجب آسیب جسمی و روحی به نوجوان می‌شود

وی با بیان اینکه در دنیای واقعی افراد در موضوعاتی که دچار ابهام باشد، وارد نمی‌شوند، گفت: قطعا در فضایی که ابهام وجود داشته باشد آسیب‌ها و خطرات بسیاری متوجه فرد می‌شود، اما جذابیت‌ها و عدم نظارت بر فضای مجازی باعث می‌شود فرد ابهامات این فضا را نادیده بگیرد و در این فضا دچار آسیب‌های جسمی و روانی شود.

عرب اضافه کرد: برای مصون ماندن از آسیب‌های جسمی و روانی فضای مجازی باید سطح آگاهی افراد در استفاده صحیح از این فضا بالا برود و بتواند زمانی که در این فضا حضور دارد زمان را مدیریت کند تا وابستگی بیش از اندازه به این فضا پیدا نکند.

استاد دانشگاه اولویت‌بندی کارهای روزانه براساس اهمیت را راهی برای استفاده بهینه از فضای مجازی عنوان کرد و اظهار داشت: فرد باید خود را ملزم بداند که براساس برنامه‌ریزی روزانه کارهای خود را انجام دهد که در اینصورت می‌تواند بر اساس برنامه زمانبندی از فضای مجازی در کنار سایر امورات روزانه استفاده کند و مشاهده می‌کنید که اگر این کار انجام بگیرد، فرد فرصت زیادی برای حضور در فضای مجازی پیدا نمی‌کند.

 

نوجوان به‌دنبال خطرپذیری برای اثبات خود است

وی در رابطه با علاقه نوجوانان و جوانان به شرکت در چالش‌های پرخطر در فضای مجازی، توضیح داد: نوجوان زمانی که وارد این مرحله از زندگی خود می‌شود از نظر روانی دچار تغییر و تحول در علایق و سلایق می‌شود و به‌دنبال اتفاقات و تجربه‌های جدید در زندگی خود می‌رود.

عرب ادامه داد: نوجوان و جوان می‌خواهد خودش تجربه کند و زمانی‌که بزرگترها تجربیات خود را در اختیار او قرار می‌دهند، قبول نمی‌کند و می‌گوید خودم می‌خواهم تجربه کنم و همچنین نوجوان به دنبال کسب تجربه‌های جدید و نو است.

روانشناس خانواده با اشاره به خطرپذیری در نوجوان، خاطرنشان کرد: نوجوان به دنبال کارهایی می‌رود که بزرگترها آن را رفتارپرخطر می‌دانند، اما نوجوان برای اثبات خود در مقابل والدین طغیان می‌کند و دنبال رفتارهای پرخطر می‌رود و برای انجام این کارها با تفکر انتزاعی به استدلال و قیاس روی می‌آورد.

 

شرکت در چالش‌های مجازی راهی برای تخلیه هیجانات نوجوان/  چالش‌های مجازی جان نوجوان را تهدید می‌کند

وی افزود: نوجوان از خطرات چالش‌های مجازی مطلع است، اما فکر می‌کند خطر و آسیب تنها برای دیگران است و اتفاق ناگواری برای او روی نمی‌دهد و زمانی‌که دست به رفتارهای پرخطر مانند رانندگی با سرعت بالا، حرکت بر لبه پرتگاه، استفاده از مشروبات الکی و موادمخدر می‌زند در مقابل واکنش بزرگترها می‌گوید اتفاقی برای من نمی‌افتد و من مراقب هستم.

عرب اضافه کرد: نوجوان فکر می‌کند به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند خود را مدیریت کند و نگذارد هیچ خطری او را تهدید کند، اما غافل از اینکه خیلی از افرادی که دچار اعتیاد و یا آسیب‌های تصادفات رانندگی شده‌اند فکر می‌کردند هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

 

استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه والدین و نوجوان باید مهارت‌های زندگی و استفاده از فضای مجازی را به‌خوبی بیاموزند، تصریح کرد: نوجوان باید بتواند هیجانات خود را مدیریت کند و یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در نوجوان که والدین باید به‌صورت کلامی و غیرکلامی به نوجوان آموزش دهند، جرات «نه گفتن» در مقابل خطرپذیری است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار