191448
۱۳ دی ۱۳۹۷

کودکان هم شهروند هستند

جشن آموزش و نشاط کودکانه و نیز کودکان خانه‌های آموزش شهروندی با شعار «کودکان هم هستند» روز چهارشنبه با حضور حدود یکهزار و ۴۰۰ دانش آموز، معاون شهردار تهران و فعالان حوزه کودک در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، خانه آموزش های شهروندی، از ارکان اجرایی مدیریت محله شناخته می شود اهدافی مرتبط با ارتقای مهارت های اجتماعی و توانمندسازی شهروندان، مسئولیت پذیری و فعالیت های مشارکتی داوطلبانه آموزشی- ترویجی را دنبال می کند.
اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران اعلام می کند که با هدف ارائه آموزش های لازم در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی و ایجاد نشاط در کودکان این برنامه را با حضور دانش آموزان، ولی الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و نیز مرضیه برومند، هوشنگ مرادی کرمانی و کیومرث پوراحمد از جمله نویسندگان و هنرمندان کشور برگزار کرده است.

در این آیین از از فعالان حوزه کودک؛ مرضیه برومند، هوشنگ مرادی کرمانی و کیومرث پوراحمد تجلیل شد.
مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران درباره برگزاری این جشن به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با برگزاری این جشن می خواهیم بگوییم کودکان هم در شهر هستند و اگر می خواهیم شهر خوبی داشته باشیم باید اقداماتی را برای مناسب سازی و فضاسازی متناسب با نیاز کودکان در حوزه های روانی، کالبدی، فیزیکی، فضای سبز، دسترسی به امکانات و خدمات از جمله خدمات سلامت انجام دهیم.

مرتضی توکلی گفت: با توجه به استقرار دبیرخانه شهر دوستدار کودک در اداره کل آموزش های شهروندی اولویت اصلی ما در این نهاد کودکان و نیازهای آنان است؛ کودکان آموزش پذیرتر و جامعه پذیرتر هستند و می توانیم آینده خوبی را از آنان انتظار داشته باشیم.

وی اظهارداشت: در این جشن کودکان و دانش آموزان مدارس ابتدایی بخصوص آنان که در مناطق محروم تهران تحصیل می کنند حضور دارند.
به گفته وی این دانش آموزان آموزش های شهروندی از جمله کاهش آلودگی هوا، پسماند، رفتارهای متعارف و ایمنی که جزو اساسی ترین و بنیادی ترین نیازهای آموزشی برای هر کودک محسوب می شود فراگرفتند.

*کودک هم یک شهروند است
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز در حاشیه این جشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از رویکردهای جدی این نهاد را کودکان و توجه به نیازهای آنان عنوان کرد و افزود: شورای اسلامی شهر تهران باهدف حمایت مدیریت شهری از کودکان، سال 88 مصوبه شهر دوستدار کودک را تصویب و برای شهرداری لازم الاجرا کرد.

ولی الله شجاع پوریان گفت:متاسفانه رویکرد موجود در مدیریت شهری، باوجود توجه این مصوبه به موضوع کودکان، کالبدی و سطحی بوده و به برگزاری جشن و مناسب سازی محیطی و استانداردسازی مبلمان شهری برای کودکان، ایجاد موزه بازی و… تقلیل پیدا کرده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اینکه فلسفه اصلی طرح شهر دوستدار کودک در کلانشهرهای بزرگ دنیا، براساس پیمان حقوق کودک، شامل عدالت در دسترسی همه کودکان فارغ از جنسیت، توان مالی و.. به تمام خدمات زیربنایی و روبنایی شهر است، افزود: در قالب این طرح باید حقوق کودک به عنوان یک شهروند به رسمیت شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه ماده یک پیمان نامه حقوق کودک مصوب مجمع عمومی سازمان ملل هر انسان کمتر از 18 سال سن را کودک تعریف می کند، اظهارداشت: یک میلیون و 36 هزار نفر از جمعیت تهران را کودکان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به مقایسه فضای بازی و ایجاد نشاط برای کودکان در گذشته و امروز اظهارداشت: در گذشته منازل و محله های شهر فضای خوبی برای بازی کودکان بود اما متاسفانه در زمان حاضر با منازل آپارتمانی و پارک خودروها در کوچه پس کوچه های شهر، فضای بازی از کودکان گرفته شده است؛همچنین به دلیل توسعه شهر، امنیت برای بازی کودکان کاهش یافته و کم تحرکی موجب شده کودکان در معرض آسیب قرار گیرند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار