191374
۱۳ دی ۱۳۹۷

اعلام فراخوان ششمین ایده‌های مسجدی

ششمین فراخوان ایده‌های مسجدی تحت عنوان (فام شش) براساس ۹ محور اساسی فراخوان داد که در این بخش از ایده‌های مساجدی فعالان می‌تواند ایده‌ها وتجربیات خود را در سایت باشگاه ایده‌پردازان مسجدی تحت عنوان masjedidea.ir به ثبت برساند.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام والمسلیمن صداقت، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشست تشریح برنامه‌های ششیمن فراخوان ایده‌های مسجدی تحت عنوان فام شش با بیان این مطلب که اگر می‌خواهیم فرهنگ مسجد و مسجد محوری در جامعه اسلامی دوباره زنده شود و سنت پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) که در آن مسجد محوریت داشته است در جامعه رونق بگیرد و شکوفا شود باید به بحث فرهنگ سازی گفتمان سازی و انعکاس اخبار مساجد توجه بیشتری داشته باشیم اظهار کرد:  مطالبه‌گری نسبت به مسجد می‌تواند به رشد و تعالی مساجد کمک کند برهمین اساس ما ششمین فراخوان  ایده‌های مسجدی را دنبال کردیم. فعالیت تاسیس باشگاه ایده‌پردازان مسجد از سال ۹۲ به علت خلعی که در این حوزه مشاهده می‌شد را در دستور کار قرار دادیم.

وی در ادامه یادآور شد: اولین فراخوانی که رقم خورد باعث شد که یک بانک جامعی از ایده‌های مسجدی شکل بگیرد و جوانان برای مشارکت بیشتر جذب مسجد شوند. همچنین افرادی که تجربه وایده‌های در طول دروان خدمت خودشان به مساجد داشته‌اند اطلاعات و تجربه‌های خود را در اختیار این باشگاه قرار دادند تا  ایده‌های خوبی برای سایر افرادی که می‌خواهند تازه در این حوزه فعالیت کند در اختیار آنها قرار بگیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: این سایت که برگرفته از ایده و تجربیات فعالان مسجد بود یک سایت غنی شده است و همگان در سراسر جهان می‌تواند از این سایت ایده دریافت کنند. خوشبختانه امسال شاهد ششمین فراخوان ایده‌های مساجدی هستیم که امیدواریم از لحاظ محتوا و برنامه شاهد موفقیتهای بیشتری در این عرصه باشیم. امسال برای اولین بار رویداد ایده‌های مسجدی را که نوآورانه باشد در این باشگاه برای علاقمندان منتشر می‌کنیم و هشت تیم ایده پرداز و استارتاپ در این رویداد شرکت کردنده‌اند که مرحله اول با همکاری دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) انجام شد.

صداقت در ادامه با اظهار امیدواری به اینکه امیدواریم در آینده ایده‌های بیشتری در عرصه فعالیتهای مساجد داشته باشیم گفت: طرح باشگاه ایده پردازن مسجدی با حمایت مرکز رسیدگی به امور مساجد و شورای سیاست گذاری ائمه جماعات به تحقق پیوست. همچنین سایت  مسجد کالا که سایتی برای افراد فعالی است که در مساجد حضور دارند و اقلامی همچون کاشی، فرش، جوایزی برای کودکان ونوجوانان و در کل اقلام مورد نیاز مسجد نیاز داشته باشند می‌تواند از این سایت تهیه کنند؛ حمایت از کالای ایرانی را در این سایت مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین ازسایت masjed.tv  نیز رونمایی کرده‌ایم که فعالان مسجدی می‌تواند تصاویر مساجد خود را در این سایت بارگذاری کنند.

در ادامه حجت الاسلام‌والمسلمین نظری؛ مدیرمسئول باشگاه ایده پردازان مسجد با بیان این که ماهیت این باشگاه این است که در فضای مجازی کار فرهنگی با محوریت و آبادانی مساجد را مدنظر قرار بدهیم گفت: عمر اقدامات فرهنگی و به ویژه فعالیت در فضای مجازی در کشور ما خیلی طولانی نیست. فعالیت در عرصه فرهنگ در فضای مجازی قدمت زیادی ندارد و به همین میزان نسبت به حوزه دین و خاصه مسجد در فضای مجازی کمتر پرداخته‌ایم. این یک ایده مبارکی است که حرکتی را برای آماده سازی عمران وآبادانی مساجد در نظر گرفته‌ایم. باید بدانیم که عمران وآبادانی مساجد فقط به محیط فیزیکی مساجد مختص نیست هر حرکتی  می‌تواند مسجد را به رشد وتعالی برساند.

وی در ادامه با بیان این موضوع که ما در ابتدا بانک ایده پردازان مسجد را داشتیم و پس از آن تغیبر نام یافت و به باشگاه ایده پردازان مسجدی معروف شد گفت: در بانک فقط ذخیره ایده بود اما اکنون فعالان حوزه مساجد  می‌تواند در قالب متن، تصویر وفیلم از این باشگاه ایده‌هایی را دریافت کند. هر مسجدی که تمایل دارد اقدامات آنها دیده شود می‌تواند در این باشگاه حضور یافته و از ایده‌ها وتجربیات سایرین استفاده کند و یا مطالب خود را در قالب متن تصویر یا فیلم برای سایرین عرضه کند.

او یادآور شد: اکنون بالغ بر ۲۰۰۰ ایده و کلیپ در این سایت بارگزاری شده است و در حدود ۱۵۰۰ ایده نیز در این سایت داریم. افرادی که ایده پرداز هستند و یا تجربه‌ای در عرصه فعالیتهای مسجدی دارند می‌تواند فرم‌هایی که در سایت بارگذاری شده را انتخاب کنند و براساس آن ایده‌ها ونظرات خود را ثبت کنند. ما در فراخوان ششم به دنبال این نبودیم که افراد در یک مقطع زمانی فقط به موضوع مسجد بپردازند بلکه به این سمت حرکت کردیم که نیازهای روزانه مساجد نیز مورد توجه قرار گیرد. در فاز ۴ و ۵ (فراخوان ایده‌های مسجدی) فقط به موضوع غدیر و رمضان پرداختیم  و کتابی با عنوان” شال سبز” برای مخاطبان منتشر کردیم اما در فراخوان ششم در صدد این هستیم که به صورت روزانه افراد بتواند از این باشگاه ایده بگیرند. مثلا مسجدی می‌خواهد در برگزاری جشن تکلیف، یادواره شهدا، حضور جوانان در مساجد و … برنامه‌ای داشته باشد می‌تواند از صاحبان فکر واندیشه که در این سایت مطلب ویا ایده‌ای داده‌اند کمک دریافت کنند. این باشگاه از طریق سایت، پیام رسان‌های داخلی و اینستاگرام قابل مشاهده است.

مدیر مسوول باشگاه ایده پردازان ادامه داد: در ششمین فراخوان ایده‌های مسجد ۹ محور اصلی که عبارت از مسجد ونهضت قرآنی (برخاسته از کارکرد عبادی و معرفتی مساجد)، مسجد برقرار، مسجد و مدرسه (کارکرد تربیتی مسجد)، مسجد وخانواده، مسجد واقتصاد مقاومتی، مسجد و کودک و نوجوان، مسجد وبانوان، مسجد و آسیب‌های اجتماعی، مسجد و مشارکت سیاسی را مدنظر قرار داده‌ایم. برای اینکه مخاطبان راحت‌تر بتواند به ایده و تجربه‌ای که مدنظر ما است کمک کنند در ذیل هر مطلب چند سوال مطرح کرده‌ایم تا ذهن مخاطبان به موضوع نزدیک‌تر شود. برای ارسال فیلم، مخاطبان این سایت می‌توانند به بخش پیوست ایده مراجعه کنند و در این زمینه جوایز معنوی همچون کمک هزینه عتبات عالیات ومشهد مقدس در نظر گرفته‌ایم. همچنین اگر ایده‌ای در خور باشد مورد حمایت مرکز رسیدگی به امور مساجد قرار می‌گیرد.

سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی  masjedidea.ir  برای علاقمندان این حوزه قابل دسترسی است.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار