191307
۱۲ دی ۱۳۹۷
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران مطرح کرد:

تلاش استانداری برای «سلب حضانت» از خانواده‌های کودکان خیابانی/ کارکردن کودکان در خیابان “کودک‌ آزاری” است

مروستی گفت: با توجه به اینکه کار کردن کودکان یک کودک آزاری محسوب می‌شود در تلاش هستیم موضوع سلب حضانت از خانواده‌های آنها را پیگیری و اجرایی کنیم.

به گزارش کودک پرس ، «فرزانه مروستی» در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقدامات صورت گرفته در جمع آوری کودکان خیابانی به کجا انجامید گفت: جمع آوری کودکان خیابانی در دستور کار استانداری تهران قرار گرفته است، طبق توافقات صورت گرفته ، مقرر شده است سازمان بهزیستی علاوه بر پذیرش کودکان خیابانی داخلی ف کودکان اتباع را نیز پذیرش کند کما این که سال گذشته هم خدماتی به این گروه از کودکان  ارایه شد.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران بیان کرد: واقعیتی که باید مد نظر قرار  گرفته شود این است ، تا جایی که امکان دارد آسیب های حوزه کودکان را کاهش دهیم و از ورود و پراکندگی آنها در سطح شهر جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سرگردانی  و کار کردن کودکان در سطح شهر یک کودک آزاری محسوب می شود تصریح کرد: کار کودکان به عنوان نیروری کارفعال تلقی نمی شود بلکه این مساله به نوعی کودک آزاری محسوب می شود ، چون معتقدیم کودک باید  بر اساس اقتضای سن خود در این دوره به تفریح و بازی  های کودکانه خود بپردازد و از زندگی خود لذت ببرد این در حالی است که در فصل سرما و گرما در سطح خیابان های شهر  سرگردان به دنبال یک لقمه نان می گردد.

مروستی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رویکر استانداری تهران در حمایت از کودکان خیابانی چسیت ؟ اظهار کرد: رویکرد محسنی پند پی استاندار جدید تهران  این است ، با خانواده هایی که این گونه کودکان خود را  به اجبار وادار به کار کردن  در سنین کم می کنند ، برخورد شود.لذا بر همین اساس استانداری تهران پیگیر ماده 713 قانون مجازات اسلامی مبنی بر برخورد با سرپرستان کودکان خیابانی است.

طبق گزارش های صورت گرفته برخی ، کودکان خیابانی  را کرایه کرده و به اجبار وادار به کار کردن می کنند آیا این موضوع را شما تایید یا رد می کنید؟ افزود: این موضوع در مورد برخی از کودکان کار صدق نمی کند بلکه  این رویکردی است که  یک گروه قومیتی خاص(کولی ها) ، طبق  شیوه و سبک زندگی خاصی که دارند از طریق کودکان خود امرار معاش می کنند ولی بچه های دیگری هستند که خارج از مساله قومیتی ،  توسط لیدرهایی از استان های دیگر وارد تهران  می شوند در واقع  این کودکان با کار کردن اجباری تبدیل به منبع در آمدی خوب برای  این گروه از افراد شدند که در پایان روز پولهای جمع آوری شده را تحویل لیدر های خود می دهند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مهاجران خارجی بخش اعظمی از کودکان خیابانی تهران را تشکیل می دهند لذا در صدد اتخاذ  تصمیم جدی برای حل این مساله هستیم و در دستور کار ما قرار گرفته است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه کار کردن کودکان یک کودک آزاری محسوب می شود در تلاش هستیم  ، موضوع سلب حضانت از خانواده های آنها را پیگیری و اجرایی کنیم.

مروستی با بیان اینکه یک سری سازوکارها در خصوص حقوق اتباع وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به ویژه در تهران به عنوان پایتخت این سازوکارها وجود ندارد.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دفاع از حقوق کودکان اتباع در کشورهای دیگر چگونه است ؟اظهار کرد: در همه جای دنیا اردوگاه های ویژه اتباع وجود دارد ولی ما این اردوگاه ها را در تهران برای زنان و کودکان اتباع نداریم. اتباع در کشورهای اروپایی در اردوگاه ها نگهداری و خدماتی مانند آموزش زبان دریافت می کنند و اقدامات طردشان هم در همان جا انجام می شود ولی در کشور ما این امکانات وجود ندارد. در واقع فلسفه این  مراکز برای ارایه خدمات به فردی است که به صورت غیرمجاز وارد کشوری شدند.

وی با بیان اینکه اتباع از طریق اردوگاه ها به راحتی رصد و تحت کنترل قرار می گیرند، افزود: در صورتی که اتباع در صحنه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشوری قصور یا کوتاهی کنند از طریق این اردوگاه ها به راحتی شناسایی و تحت کنترل قرار می گیرند، در غیر این صورت اقدامات آنها خارج از کنترل و برای کشور مربوطه مشکل ساز خواهد بود.

مروستی با بیان اینکه اخیرا اقدامات و سیاست های جدیدی را در حوزه اتباع دنبال می کنیم، خاطرنشان کرد: راه اندازی اردوگاه ویژه اتباع یکی از اولویت های استان تهران است. کنترل مرزها نیز یکی دیگر از برنامه های مهم ماست، کنترل مرزها نیازمند سازوکارهای ملی است در صورتی که اقدامات اتباع از طریق سازوکارهای ملی صورت بگیرد ،تصمیم گیری این اقدامات دیگر از دست مسئولان استان تهران خارج شده و خود اداره کل اتباع و وزارت کشور در سطح ملی سازوکارهای امنیتی را پیگیری می کنند.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری با بیان اینکه استان مشهد (خراسان رضوی) نیز با مشکلات اتباع کشورهای خارجی روبرو است، افزود: بیشتر اتباع تهرانی، افغانی و خراسان رضوی، عراقی هستند.

وی در خصوص اینکه آیا آماری از کودکان خیابانی دارید؟ گفت: طبق آخرین آمار سازمان های مردم نهاد حدود سه هزار و 700 کودک اتباع در استان تهران وجود دارد، همچنین طبق اعلام سازمان بهزیستی 70 درصد این افراد اتباع و 30 درصد ایرانی هستند که اطلاعات کاملی از آنها در دست نیست، چون شناسایی آنها با توجه به اینکه اردوگاهی نیز در استان تهران وجود ندارد و پایشی صورت نمی گیرد عملا کار دشواری است لذا اطلاعات ما در حدی است که سازمان های مردم نهاد به ما ارایه می دهند.

20 درصد از 30 درصد کودکان کار ایرانی در تهران شهرستانی هستند

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص کودکان کار ایرانی اظهار کرد: موضوع کودکان کار ایرانی متنوع است. 20 درصد از این 30 درصد کودکان ایرانی در استان تهران نیز ،شهرستانی هستند، در واقع 10 درصد بومی خود تهران است که برای این 10 درصد نیز سازمان بهزیستی از طریق مراکزی مانند مرکز یاسر و شهدای افسریه خدمات خوبی را ارایه می دهد ،هرچند برای اتباع بیگانه هم ارایه خدمات می شود.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار