19125
۱۱ تیر ۱۳۹۶

بروز خلاقیت در مراکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزو با سابقه ترین دستگاه هایی است که در حوزه کودک و نوجوان به طور تخصصی در حال فعالیت است و برای فعالیت های کانون افقی تالیف شده است، اکنون سه مرکز سیار در استان اصفهان فعالیت می کنند،

به گزارش کودک پرس، امروزه بسیاری از والدین به دنبال یافتن وقت مناسب برای شروع کلاس‌های آموزشی کودکان و نوجوانان هستند و بسیار مشتاقند بدانند در چه سنی فرزندان را با زبان دوم، هنر، ورزش، فیلم، فرهنگ و موارد دیگر آشنا کنند، البته گاهی اوقات برخی از والدین توقعات نامعقولی از فرزندان خود دارند و آنها باید به مروز آموزش را ببینند و مهارت ها را بیاموزند.

خلاقیت شگفت انگیز کودکان و نوجوانان در کارگاه های آموزشی و در نقاشی های کودکانه، بازی های نمایشی و زبان های اختراعی آنها قابل مشاهده است، کودکان، تخیلشان را در سخن گفتن خود به نمایش می گذارند.

مربیان و آموزشگران نقش مهمی در تقویت توانایی کودکان و نوجوانان در هنر، ارائه نمایش و پاسخ های خلاق آنها به مشکلات دارند و موجب بروز خلاقیت و تقویت پیشرفت ذهنی آنها می شوند.

چهار بخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جذب مخاطبان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به لحاظ تعداد مراکز تحت پوشش رتبه اول کشوری را دارد و بیشترین تعداد مراکز تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان با بیش از ۶۰ مرکز در حال فعالیت هستند.

وی با تاکید به اینکه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چهار بخش تقسیم می شوند، بیان کرد: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مراکز ثابت، سیار روستایی و شهری، فراگیر و مراکز پستی تقسیم می شوند.

مهدی قربانی توضیح داد: در مراکز ثابت، فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت متمرکز انجام می شود، در مراکز پستی به صورت مکاتبه ای ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی صورت می گیرد و مراکز سیار روستایی و شهری ویژه مناطق محروم و روستایی است و به نوعی کودکان و نوجوانانی که در این مناطق امکان دسترسی به کانون پرورش فکری و مراکز ثابت را ندارند، می توانند از مراکز سیار استفاده کنند در نهایت مراکز فراگیر که ویژه کودکان معلول، نابینا و کم بینا است.

وی تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان اصفهان با این چهار بخش در مراکز مخاطبان را تحت پوشش قرار می دهد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان ضمن اشاره به اینکه مخاطبان کانون کودکان ۶ تا ۱۶ سال هستند، اظهار داشت: مخاطبین در کانون کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ سال هستند و فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مختص فصل منحصر به فصل تابستان نبوده و این فعالیت ها و ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول سال به فعالیت مشغول هستند.

 

اوج فعالیت‌های کانون در فصل تابستان

ایجاد زمینه مناسب برای محیطی نشاط ‌آور و تفریحات لذت‌بخش متناسب با الگوهای فرهنگی جامعه ایجاب می‌نماید که به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بیش از پیش توجه شود، چنانچه از اوقات فراغت تابستانی به خوبی استفاده شود، می تواند به دورانی اثرگذار در زندگی حال و حتی آینده‌ کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

قربانی اوج فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در فصل تابستان دانست و افزود: امسال هم مثل سالهای گذشته فعالیت های متنوعی در سه بخش هنری، فرهنگی و ادبی تدارک دیده ایم که در قالب کلاسهای ویژه تابستانی به صورت کارگاهی برای علاقه مندان برگزار می شود.

وی در تشریح این کلاس های آموزشی در پاسخ به سوال” ایمنا” اذعان کرد: در بخش هنری کلاسهای سفال، نقاشی، انیمیشن، پویا نمایی یا نمایش عروسکی است و در بخش ادبی آشنایی نوجوانان با داستان های کهن، انجمن شعر، انجمن ادبی است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با اشاره به محور فعالیت ها در بخش فرهنگی گفت: محور فعالیت ها در بخش فرهنگی شامل:کتاب و کتاب خوانی، قصه گویی، کارگاه خلاقیت و کارگاه فرهنگی است و امسال مراجعه کنندگان استقبال بسیار خوبی از مراکز داشتندکه مجبور شدیم برخی از مراکز را ۲ شیفت کنیم تا بتوانند جوابگوی مراجعه کنندگان باشند به دلیل اینکه با تعدد مراجعه کننده و در نهایت افزایش کارگاه ها مواجهه شدیم.

اکران فیلم کودک و نوجوان و عرضه محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

قربانی با ابراز خرسندی گفت: البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه های دیگر هم به طور جدی درحال فعالیت است، در حوزه اکران فیلم کودک و نوجوان در سراسر کشور و در مراکز استانها سینمای کودک اختصاص داده شده است و در محل مجتمع فرهنگی و هنری پل فلزی اصفهان، اکران فیلم نمایش کودک و نوجوان وجود دارد که که فیلم های خاص کودک و نوجوان در این مجتمع به نمایش در می آید و این یک حرکت فرهنگی است.

وی با تاکید به این نکته این خلاء در سینمای کشور مشاهده می شود، اکران فیلم کودک و نوجوان حرکت موثری در این زمینه است، عنوان کرد: همواره این خلاء در سینمای کشور مشاهده می شود و سینمای خاص برای کودک و نوجوان وجود ندارد و از سوی دیگر فیلم های خاصی برای این رده سنی وجود ندارد، با این حرکت به طور یقین این خلاء تا حدودی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور پوشش داده می شود.

 

قربانی درباره عرضه محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: فعالیت بعدی که به صورت ملی و برای استان اصفهان نیز انجام می شود، عرضه محصولات کانون پررورش فکری کودکان و نوجوانان هست که شامل: بازی و سرگرمی فکری، کتاب، لوازم التحریر ایرانی اسلامی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فعالیت نمایشگاه های عرضه محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان اصفهان است تا از این طریق مخاطبان بتوانند با محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا شوند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: علاوه بر کانون های ثابت، کانون های سیار روستایی و شهری هم ارایه خدمات می کنند تا مخاطبانی که بنا به دلایلی امکان در مراکز ثابت حضور در مراکز ثابت را ندارند، بتوانند از این مراکز سیار روستایی و شهری که مجهز به کتابخانه اند با مراجعه در مناطق دورافتاده و محروم بهره ببرند.

فعالیت سه مرکز سیار در استان اصفهان

قربانی از فعالیت سه مرکز سیار در استان اصفهان خبر داد و خاطر نشان کرد: اکنون سه مرکز سیار در استان اصفهان فعالیت می کنند، مرکز سیار روستایی فریدون شهر که روستاهای فریدون شهر را پوشش می دهد، مرکز سیار روستایی نائین که روستاهای نائین را پوشش می دهد و مرکز سیار شهری اصفهان که حدود ۲۰ تا ۲۵ روستا اصفهان را پوشش می دهد.

وی یادآوری کرد: مربیان این کانون ها مجرب و آموزش دیده هستند و کانون ها مجهز به کتابخانه، وسایل نمایش فیلم بوده و فعالیت هایی همانند: دادن کتاب، قصه گویی، نقاشی توسط مربی در محیط روستا انجام می گیرد.

تعدادی از مربیان مجرب و آموزش دیده به صورت تمام وقت در کانون فعال هستند و تعدادی هم به صورت پاره وقت کار می کنند و در فصل تابستان با توجه به ازدیاد کارگاهها از مربیان ویژه برای ارایه خدمات و آموزشها در کانون ها استفاده می شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با تاکید به نیم قرن سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در استان اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه فعالیت ۵۰ سال جزو با سابقه ترین دستگاه هایی است که در حوزه کودک و نوجوان به طور تخصصی در حال فعالیت است و تفاوت این دستگاه با دستگاه های دیگر در این است که دستگاه های دیگر بخشی از فعالیت هایشان برای کودکان و نوجوانان است، اما رسالت و وظیفه اش اصلی کانون پرورشی کودک و نوجوان حوزه کودک و نوجوان است.

 

استفاده مستمر از خدمات کانون برای کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ سال

در دوره ‌ نوجوانی، اوقات فراغت اهمیت زیادی دارد زیرا نوجوان از یک سو مایل به برقراری ارتباط با دیگران به ‌ویژه با همسالان خود است و از یکنواختی گریزان بوده و در کارها و امور زندگی خواهان تنوع است و از سوی دیگر، هنوز به پختگی کامل نرسیده است.

قربانی درباره استقبال کودکان و نوجوانان استان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: برای فعالیت های کانون افقی تالیف شده است که در حال حاضر با این افق فاصله زیادی داریم، اما با توجه به بضاعت سازمانی و با توجه به فعالیت های گسترده همکاران و برنامه ریزی های انجام شده، استقبال را کودکان و نوجوانان استان بسیار خوب ارزیابی می کنیم، دلیل این اتفاق هم تفاوت این کانون با دستگاه های دیگر است که موجب رضایت مندی مخاطبان خود می شود.

وی اضافه کرد: فعالیت های کانون مقطعی نیست و افراد عضو در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنین ۶ تا ۱۶ هستند و در طول سال به طور مستمر از خدمات کانون استفاده می کنند.

به همین دلیل به نظر می رسد کسانی که عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند معمولا این دوران عضویت را تا پایان سن ۱۶ سالگی ادامه می دهند و این ی ثروت بسیار بزرگی برای جامعه است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در خاتمه یادآوری کرد: در مجموع استقبال کودکان و نوجوانان را به ویژه در مکانهایی که کانون به نوجوانان معرفی شده بود بسیار خوب ارزیابی می کنیم و در تعدادی از مراکز آمار زیاد مراجعه کننده ها موجب شده تا مراکز تک شیفت را دو شیفته کنیم و این اتفاق امسال در بعضی از مراکز رخ داد که اتفاق خوشایندی در استان بوده است.

توصیه می کنیم خانواده از ظرفیت و فرصت فراهم شده برای استفاده بهینه اوقات فراغت فرزندان و آموزش مهارت ها بهره بهره ببرند و فرزندان را در کانون هات ثبت نام کنند، البته همه دغدغه همکاران ما در کانون ها این است که بتوانیم یک محیط کاملا با نشاط و صمیمانه را برای تعالی کودکان و نوجوانان اصفهانی با برنامه های متنوع تدارک دیده شده، مهیا کنیم.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار