191240
۱۲ دی ۱۳۹۷

ساماندهی کودکان کار با اولویت تبلیغات شهری و فرهنگ سازی

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی ضمن تأکید بر استفاده از کمک‌های سمن‌ها در ساماندهی کودکان خیابانی گفت: : سیاست اصلی باید نبود کودک در خیابان باشد و در این راستا از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم و اولویت با تبلیغات شهری و فرهنگ سازی است.

به گزارش کودک پرس ، نشست تصمیم‌سازی در خصوص چگونگی استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در سازماندهی کودکان خیابانی شهر تهران با حضور دستگاه‌های اجرایی و مسئول در محل وزارت کشور برگزار شد.

کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در این نشست، گفت: جلساتی پیش از این با حضور مسئولان اجرایی و تصمیم‌گیرنده در خصوص برنامه ریزی برای کودکان کار و خیابانی برگزار شده بود اما در این جلسه بحث بر سر این بود که چگونه از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌ نهاد استفاده کنیم. اگر نتوانیم ظرفیت‌های این تشکل‌های مردمی را به درستی مشخص کنیم، در روند کار با مشکلاتی روبرو خواهیم‌شد و در عین حال اجماع بر این است که تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند در ساماندهی این حوزه به خوبی نقش ایفا کنند، کمک خوبی برای دولت باشند و کار را به صورت تخصصی و معقول انجام دهند.

 

میزان مداخله و حضور تشکل‌های مردمی را در ساماندهی کودکان خیابانی تعیین کنیم

اکبری افزود: تا کنون مسئولان وزارت کشور به دنبال این بودند که همکاری تشکل‌ها را در حوزه کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابانی افزایش دهند و با آغوش باز پذیرای همکاری آنها بودند. در عین حال در این جلسه به دنبال این هستیم که میزان مداخله و حضور تشکل‌های مردمی را در ساماندهی کودکان خیابانی تعیین کنیم و به این جمع‌بندی برسیم که چه خواسته‌هایی از این تشکل‌ها داریم.

اکبری خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ها تشکل‌های فعال چه به صورت شبکه‌ای و چه به صورت فردی در این زمینه فعال هستند اما باید مشخص کنیم که این تشکل‌ها در چه ابعادی کار خواهندکرد، به همین دلیل این جلسه برای هماهنگی میان سازمان‌های اجرایی این حوزه برگزار می‌شود تا تصمیم واحدی گرفته و به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد داوطلب و آماده کار در این حوزه ابلاغ شود.

 

باید محیط را برای  گروه‌هایی که زمینه حضور کودکان در خیابان را فراهم می‌کنند، ناامن کنیم

معاون مشارکت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: باید تبلیغات لازم در خصوص ساماندهی کودکان خیابانی انجام شود و فضا را علیه اندیشه نگهداری کودک در خیابان ایجاد کنیم، همچنین افکار عمومی را در این راستا که ماندن کودکان در خیابان خیانت به آنهاست، همراه کنیم. باید محیط را برای افراد یا گروه‌هایی که زمینه حضور کودکان در خیابان را فراهم می‌کنند، ناامن کنیم.

وی افزود: همزمان با اقدامات یاد شده، باید سازمان‌های مردم نهاد این حوزه را ساماندهی کنیم این درحالی است که شرایط جمع آوری کودکان خیابانی در میان افکار عمومی نیز با انجام این مراحل مشروعیت می‌یابد و البته با ساماندهی و نقش آفرینی سازمان‌های مردم نهاد هم حجم جمع‌آوری کودکان کاهش خواهدیافت چرا که کار اصلی حمایت و رسیدگی به کودکان از سوی سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست محبوبی معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، گفت: کار ویژه‌ای برای تهران در راستای ساماندهی کودکان خیابانی برای امسال تعیین کردیم و در مجموع جلسات و رایزنی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مداخله‌گری تشکل‌های مردم نهاد و مداخله مردمی را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: این دومین جلسه‌ای است که به این شکل درباره این موضوع برگزار می‌شود اما تا تکلیف سازمان‌های مردم نهاد مشخص نشود موضوع همکاری و مداخله آنها در موضوع ساماندهی کودکان خیابانی به نتیجه نخواهد رسید. شرایط را باید طوری مدیریت کنیم که هم سمن‌ها و هم افکار عمومی آمادگی همراهی و فعالیت در این عرصه را داشته باشند.

محبوبی با بیان اینکه در این زمینه کار فرهنگی انجام نشده است، گفت: باید در کنار تبلیغ، فضاسازی برای ایجاد زمینه فعالیت سمن‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه پروژه ساماندهی اتباع خارجی، ساماندهی کودکان خیابانی و بحث تبلیغات و فرهنگ سازی در حال پیگیری است. همه این پروژه‌ها در راستای هم هستند و همکاری سازمان‌های مردم نهاد برای ساماندهی کودکان خیابانی بخشی از کار است که با تکمیل پروژه‌های دیگر به نتایج بهتر و کاملتری می‌رسد.

 

واگذاری تولیت کودکان خیابانی به فرمانداری

معاون سازمان امور اجتماعی تأکید کرد: سازمان‌های مسئول نمی‌توانند به صورت جزیره‌ای عمل کنند چرا که به نتیجه مطلوب نخواهد رسید؛ بنابراین می‌توانیم تولیت این کار را به فرمانداری تهران واگذار کنیم و فرمانداری پیگیر مطالبات و برنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد زیر نظر سازمان‌هایی مانند بهزیستی، شهرداری و … باشد.

محبوبی پیشنهاد کرد: در جلسه بعدی در این باره، شهرداری، بهزیستی و فرمانداری لیست سازمان‌های مردم نهادی که با آنها همکاری می‌کنند، تجمیع کرده و مناطق هدف برای هر کدام از این سمن‌ها مشخص شود و در نهایت منابع و اعتبارات لازم از طریق فرمانداری تهران به سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص خواهد یافت.

وی اعلام کرد: زیرساخت لازم برای ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی کودکان ساماندهی شده، وجود دارد که می‌توان این پایگاه اطلاعاتی را در مرکز فوریت‌های تهران قرار داد تا سازمان‌های مردم نهاد بتوانند از این طریق استعلام‌های لازم را انجام دهد و کودکانی که پیش از این ساماندهی شده‌اند یا تحت پوشش قرار گرفته‌اند، به راحتی شناسایی شوند.

در پایان این نشست اکبری معاون مشارکت‌های اجتماعی ضمن جمع بندی گفت: سیاست اصلی باید نبود کودک در خیابان باشد و در این راستا از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم. اولویت با تبلیغات شهری و فرهنگ سازی است. در نهایت باید تهران منطقه بندی شود و شرایط و حدود فعالیت سازمان‌های مردم نهادی که اعلام آمادگی کرده‌اند، مشخص شود و ملاک ارزیابی کار سمن‌ها نیز نبودن کودک کار در خیابان خواهد‌بود.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار