190971
۱۰ دی ۱۳۹۷

«آبان در ترافیک» شعرهایی مختص نوجوانان

«آبان در ترافیک» سرودهای«داوود لطف‌الله» برای گروه سنی نوجوان است که شعرها با مضامین اجتماعی، طبیعت و مسائل شهری گفته شده است.

به گزارش کودک پرس ، لطف‌الله درباره مجموعه شعر جدیدش(آبان در ترافیک) که به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده است گفت: «آبان در ترافیک» شامل 23 عنوان شعر اجتماعی است،که شعرها در قالب چهار پاره، دوبیتی و غزل سروده شده‌اند. در این مجموعه مضامینی اجتماعی مطرح است که نوجوان امروز به نوعی  با آنها روبه‌رو است، مثل طبیعت و مسائل شهری و

وی در ادامه درباره اقتضائات شعر نوجوان اظهار داشت: مرز بین شعر نوجوان و شعر بزرگسال بسیار ظریف و نزدیک است در صورتیکه که مرز بین شعر نوجوان ، خردسال و کودک بخاطر مبحث زبان بسیار زیاد است.

این شاعر و مترجم ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: شاعر باید در شعر نوجوان سرودهای خود را از دریچه ذهن نوجوان بسراید در صورتیکه شاعر بزرگسال دغدغه مخاطب ندارد زیرا که مخاطبانش مشخص هستند.

لطف الله همچنین افزود:  در زمینه شعر خردسال و کودک ، آهنگین بودن آن بسیار مهم است، همچنین تعداد شعرها برای خردسال و کودک محدودتر از نوجوان است با ذکر این دلایل  باید اذعان کرد که سرایش شعر نوجوان با توجه به اهمیت زبان و انتخاب واژه‌ها به مراتب بسیار سخت‌تر از گروه‌های سنی دیگر است.

وی همچنین درباره نقش ترجمه در ادبیات کودک و نوجوان گفت: باید به هر دو حیطه ترجمه و تالیف توجه کرد،  به نظرم همان قدر که آثار تالیفی در بازار نشر لازم و ضروی به نظر می‌رسد، ترجمه نیز دارای اهمیت است زیرا باعث می شود مولفان در تالیف آثار وسواس به خرج دهند، همچنین وجود ترجمه باعث می‌شود که نویسنده بومی نیز با تکنیک‌ها ادبیات در جهان نیز آشنا شود.

شاعر در در یکی از عناوین این مجموعه اینگونه سروده است:

  لحظه‌ها، زیر باران

  برگ‌های خیالی

  می‌چکند از درختان

  عابران در هیاهو

  چترها، باز و بسته

  گوشه‌ای خواب هستند

  تاکسی‌های خسته

   جوی‌ها، شاد و سرحال

  رفتگرها، پُر از کار

  سخت، مشغول هستند

  ناودان‌های بیدار

 دور میدان، خیابان

  بوق و ماشین، ترافیک

  اوّل هفته، آبان

  مانده در این ترافیک

«آبان در ترافیک» سرودهای داوود لطف‌الله برای گروه سنی نوجوان است که شعرها با مضامین اجتماعی، طبیعت و مسائل شهری گفته شده است.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار