190910
۱۰ دی ۱۳۹۷

علل وزن نگرفتن نوزادان/ هرگز این مواد را به کودکتان نخورانید

یک متخصص اطفال گفت: مهمترین معیار برای سلامتی کودک، نمودار رشد است و وزن‌گیری معیار اصلی نیست؛ وزن‌گیری کودک در هر بار واکسیناسیون انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال درباره وزن‌گیری کودک، اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها دلشان می‌خواهد که وزن کودکشان زیاد باشد و بچه‌ای به اصطلاح تپل داشته باشند، اما آنها باید به خاطر داشته باشند که وزن ایده‌آل برای بچه‌های یک ساله ۱۰ کیلوگرم است؛ مهمترین معیار برای سلامتی کودک، نمودار رشد است و وزن‌گیری معیار اصلی نیست؛ وزن‌گیری کودک در هر بار واکسیناسیون انجام می‌شود و در صورتی که همچنان مطابق نمودار باشد، مشکلی ندارد.

این متخصص اطفال درباره دلایل ثابت ماندن و کاهش وزن نوزادان، بیان کرد: شروع غذای کمکی یکی از دلایل ثابت ماندن و کاهش وزن نوزادان است؛ کاهش وزن در بچه‌هایی که ابتدای ۶ ماهگی هستند و تازه شروع به خوردن غذا‌ها و میان وعده‌های کمکی کرده‌اند، طبیعی است؛ وزن ایده‌آل برای بچه‌های یک ساله ۱۰ کیلوگرم است و معمولا کودکان از یک تا 2 سالگی ۲ کیلوگرم بیشتر وزن اضافه نمی‌کند.

 

ریفلاکس معده از عوامل کاهش وزن در کودکان

محتشمی با اشاره به اینکه ریفلاکس معده از دلایل کاهش وزن کودک است، گفت: ریفلاکس موجب کم وزن شدن کودک می‌شود؛  مشکلاتی مثل تیروئید و عفونت ادراری، کمبود آهن و کمبود ویتامین از دلایل ریفلاکس معده است؛ دندان درآوردن یکی دیگر از دلایل کاهش وزن کودک است، درآمدن دندان‌های نوزاد معمولا برای هر دندان ۵ روز زمان می‌برد که منجر به بی‌اشتهایی و لاغری کودک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات گوارشی یکی دیگر از دلایل کاهش وزن کودک است، افزود: یبوست یا اسهال تاثیر زیادی در وزن کودکان دارد، ابتلای نوزاد به یبوست موجب بی‌اشتهایی کودک می‌شود، اسهال هم مانع جذب مواد غذایی و کم آبی بدن می‌شود، نوشیدن آب کافی برای نوزادان بالای ۶ ماه و کودکان به وزن‌گیری او کمک می‌کند و کمبود آب موجب اختلال در وزن‌گیری می‌شود.

 

این متخصص اطفال تشریح کرد: پر کردن معده کودک با آب میوه و مایعات باعث کاهش وزن کودک می‌شود؛ استرس وارد کردن مادر به کودک برای غذا، اجبار، خواهش و التماس همه این موارد کودک را لاغر می‌کند، انسان برای ادامه بقا بدون هیچ آموزشی به محض جدا شدن بند ناف با بوی شیر به سوی سینه مادر کشیده می‌شود و مکیدن را آغاز می‌کند، پس چه نیازی برای اجبار به غذا دادن به اوست هر زمان گرسنه باشد می‌خورد، پس تنها وظیفه مادر آماده کردن غذای کمکی سالم و خانگی با توجه به سن نوزاد است.

 

وی یاد آوری کرد: از دادن  سرلاک، پوره‌های آماده، سوپ، حلیم، فرنی آماده، بیسکویت کارخانه‌ای به کودکان زیر ۲سال خودداری کنید؛ خوراندن سرلاک به کودک تنها زمان ضرورت در سفر توصیه می‌شود.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار